Жан-Пиер Шевенман: Французите избраха за президент Макрон, а не Зеленски, и очакват да защитава първо интересите на Франция, а не на Украйна
“Когато става дума за мир или война, нашият президент трябва да помни, че разубеждаването може да се прилага само за защита на жизненоважните интереси на Франция. Но нека го кажем ясно, жизненоважните интереси на Франция не са в Украйна”, казва бившият френски министър на отбраната Жан-Пиер Шевенман в интервю за “Фигаро”. Според него думите на Макрон за изпращането на войски в Украйна подкопават доверието във френската дипломация и увеличават риска от трета световна война на европейска територия.
– Еманюел Макрон заяви, че не е изключено изпращането на западни войски в Украйна. Какво мислите за това?
– Тази позиция е част от едно безотговорно и много тревожно стремглаво бързане. Французите избраха Еманюел Макрон за президент на Френската република; те не избраха Володимир Зеленски. И не очакват президентът на Френската република да защитава първо интересите на Украйна или на която и да е друга страна; те очакват от него да защитава интересите на Франция. Когато става дума за мир или война, нашият президент трябва да помни, че разубеждаването може да се прилага само за защита на жизненоважните интереси на Франция. Но, нека го кажем ясно, жизненоважните интереси на Франция не са в Украйна.
– Има ли също риск от ескалация срещу ядрена сила?
– Първо бяха обещани на украинците доставки на оръжия, които до днес далеч не са изпълнени – имам предвид по-конкретно стотиците хиляди снаряди, от които имат най-голяма нужда. Трябва да започнем да изпълняваме ангажиментите, които сме поели, преди да обявяваме изпращането на сухопътни войски, което ще ни вкара в спиралата на пряк въоръжен конфликт с Русия и ще ни доведе до това, което трябва да избегнем, а именно трета световна война, която ще се разпростре на територията на Европа, започвайки от нашата.
– Еманюел Макрон обясни обаче, че не трябва “да се унижава Русия”. Как си обяснявате този обрат?
– Не си го обяснявам. И всичко това не предизвика никакъв дебат. Това причината, поради която заедно с бившия министър на външните работи Юбер Ведрин, поисках да бъде сезиран парламентът*, в съответствие с духа на Конституцията. Конституцията ясно казва, че в процес, който ни води към война, трябва да бъде консултиран парламентът. Президентът на републиката не може да решава сам дали да не бъде тревожена Русия или дали да бъдат изпратени сухопътни войски. Това са крайни промени на стратегията. Бихме искали да има последователна външна политика.
– Това поставя въпроса за последователността на френската и европейската дипломация, макар че Еманюел Макрон изглежда по-скоро изолиран по въпроса за изпращането на войски.
– Преди всичко това разкрива несъобразяване с националния интерес. Не може днес да бъде това, а утре онова; “същевременно” не може да позволи провеждането на разумна и достойна за доверие външна политика. Какво остава от доверието във Франция, когато основните ѝ съюзници се разграничават от безотговорното предложение, направено от държавния глава, каквото е изпращането на сухопътни войски? Важно е нещата да се оправят. И затова се изказвам толкова категорично.
– Какво мислите за идеята за еврокомисар по отбраната?
– Това противоречи на договорите, които не предвиждат отбраната да бъде въпрос на общността.
– Реалистично ли е приемането на Украйна в Европейския съюз?
– Ам съм много резервиран. Нашите интереси не са в това непрекъснато разширяване, което започна в началото на 90-те години и което ни отдалечава все повече и повече от националния интерес. Разширяването на Европа допринесе значително за деиндустриализацията на Франция. Всяко разширяване изисква първо гласуване в парламента или референдум. Не е имало такова гласуване, така че не можем да приемем идеята за присъединяване на Украйна към Европейския съюз. В демокрация като нашата има конституционни правила. Трябва все пак да се придържаме към тях. Парламентът обсъдил ли го е? Имаше ли гласуване? Има ли мнозинство за това? Отговорът се подразбира.
– Говореше се за Украйна и за последствията, които вече се усещат в селското стопанство с премахването на митническите права. Виждаме гневни земеделци навсякъде в Европа…
– Няма да ви уча, че европейската политика се основава на свободната търговия, вътрешна, но все повече външна, с договори като този, предвиден с Меркосур. Правно оправдано ли е Европейската комисия да приеме резолюцията “От фермата до вилицата” (From farm to fork), която ще доведе до намаляване на селскостопанската продукция с около 15%? Разбираемо е, че селяните я оспорват. Това е решение, предложено от Еврокомисията, което, ако бъде ратифицирано от Европейския съвет, пак ще бъде прието според формулата на безхарактерния консенсус: “Който не казва нищо, е съгласен”. Има истински проблем с демокрацията на европейско ниво.
– Проучванията показват подем на т. нар. популистки партии на предстоящите европейски избори. Тревожи ли ви това?
– Трябва да се върнем към спазването на конституционните правила. И в деня, в който работим в съответствие с Конституцията, когато парламентът ще може да се изразява, в този ден може би ориентацията на европейската политика ще бъде разбрана по-добре. С желанието си да надмине екстремистите, в крайна сметка Еманюел Макрон ще направи така, че да бъде избрана Марин Льо Пен.
* По темата за войната в Украйна и в контекста на неотдавнашната Мюнхенска конференция Юбер Ведрин, бивш френски министър на външните работи, и Жан-Пиер Шевенман, бивш министър на отбраната, публикуваха на 21 февруари 2024 г. съвместно изявление. Двамата поискаха политически дебат по същество и предупредиха за навлизането в „спирала, която не контролираме” (бел. пр.).
Превод от френски: Галя Дачкова