Мнозинството европейци желаят да продължат да плащат в брой
Европейската централна банка проучва възможността за въвеждане на “цифрово евро”
Общо 60 на сто от европейците искат да се запази възможността да се разплащат в брой, показват данни, представени днес от Европейската комисия. Същевременно се отчита нарастване в броя на европейските граждани, които избират да платят по електронен път с банкови карти или чрез мобилни приложения на банки, съобщи БТА.
Комисията представи днес две предложения, свързани със запазването на парите в брой и с възможното въвеждане на “цифрово евро”. По данни на ЕК в някои държави от еврозоната плащанията в брой са затруднени, а в други не е улеснено достатъчно тегленето на пари заради закриването на банкови офиси. Предлага се държавите в ЕС да помогнат за преодоляване на тези затруднения и се предвижда намеса от ЕК при необходимост.
В съобщение на комисията се отбелязва, че Европейската централна банка (ЕЦБ) проучва възможността за въвеждане на “цифрово евро”, с което да се даде по-голям избор за гражданите как да се разплащат. Предвижда се “цифровото евро” да се използва не само за плащания онлайн, а и от устройство към устройство без интернет връзка. Уточнява се, че подобни плащания ще бъдат по-сигурни заради размяната на по-малко лични данни, отколкото при плащане с банкова карта.
От търговците в еврозоната ще се изисква да приемат “цифровото евро”, с изключение за много малките търговци. ЕЦБ ще реши дали и кога да издаде “цифровото евро”, се допълва в съобщението.
Европейската комисия представи вчера предложения за промени в правилата на ЕС за електронните разплащания. Комисията отчита, че пазарът на платежни услуги се е променил значително в последните години.
Електронните плащания в ЕС достигат стойност от 240 трилиона евро през 2021 г., в сравнение със 184,2 трилиона евро през 2017 година, показват данните на комисията. Отбелязва се, че същевременно са се появили по-сложни видове измами, които създават опасности за потребителите и засягат доверието.
ЕК предлага да се осигури възможност доставчиците на платежни услуги да споделят помежду си данни за измами, да се повиши осведомеността на потребителите, да се подобрят правилата за установяване на клиентите, да се разширят правата за възстановяване на средства на измамени потребители, да се проверява винаги съответствието на използваните в електронните преводи IBAN и имена на титулярите на сметки.
Според ЕК е необходимо потребителите да имат по-добри права при временно блокиране на сметки, да се осигури повече прозрачност в извлеченията по банковите им сметки и за таксите при теглене на пари от банкомат. Предлага се търговците на дребно да предоставят касови услуги на клиентите, без да изискват от тях да направят покупка.
Комисията предлага клиентите да имат пълен контрол върху това кой има достъп до техните банкови данни и с каква цел. Според ЕК е необходимо въвеждането на ясни правила за отговорност при нарушения на сигурността на данните и на начини за разрешаване на възникнали спорове.