Световният ден на театъра 2024 търси емоционалните връзки между нациите
Световният ден на театъра се отбелязва на 27 март. Всяка година Международната театрална асоциация организира чествания по целия свят.
Пази година празненствата за Световния ден на театъра бяха организирани съвместно от Международната асоциация на театъра и Китайската асоциация на театралните артисти.
Артисти и любители на театъра от 35 държави и региони, сред които Китай, Индия, Унгария, Египет, Франция, Грузия и др. се събраха в град Ланфан, който се намира до столицата Пекин, за да отбележат своя празник.
Чрез обмена се вдъхновява културен резонанс
„Световен ден на театъра 2024 г. – диалог между китайски и чуждестранни театрални професионалисти“ е едно от важните събития на тазгодишните чествания. Китайски и чуждестранни специалисти от сектора проведоха задълбочен обмен на мнения по темите „Театърът като мост между сърцата на хората“, „Театърът като платформа за обмена между културите“, „Театърът като сцена за младежката жизненост“ и т. н.
В съвременния свят обменът и взаимното разбиране между цивилизациите се превръща в мост за укрепване на приятелството между хората от цял свят. Чън Юнцюан, заместник-председател на Китайската театрална асоциация, смята, че театърът е цялостно изкуство, което съчетава дълбочината на литературата, хармонията на музиката, духа на танца и великолепието на изобразителното изкуство, което е не само излияние и катарзис на човешките емоции, но и сплотяване и сублимация на колективната мъдрост, а също и богатство и съкровище на човешката цивилизация.
Според Реми Бонифасо, представител на Международната театрална асоциация, артистите трябва да се стремят да преодоляват бариерите и да откриват човешките емоционални връзки и основните теми на обществото и епохата. „Хората идват на театър, за да търсят духовна храна. Чрез сложни теми, новаторски разкази и авангардна естетика хората могат да повишат познанията за себе си и за света, да разширят съзнанието си, да развият съпричастност и да запалят чувството си за социална отговорност“.
Театърът демонстрира пресечната точка на културното многообразие
Това изкуство става все по-вълнуващо чрез обмена между артистите. На галата за отбелязване на Световния ден на театъра артисти от Чили танцуваха на песен на китайското етническо малцинство И, която е в списъка на нематериално културно наследство на провинция Съчуан. Концептуалният танц „Памет за цветята“ на френската театрална трупа „Дивото аси“, който представя темата за човешката любов и операта „У“ „Скъсаният мост“ бяха представени един след друг.
След приключването на представлението зрителят Ян сподели, че като студент по театрално изкуство е още по-сигурен в бъдещата си творческа насока – „да разказва китайската история чрез театъра“.
„Театърът е средство за мултикултурно интегриране“, каза Ли Шудзиен, заместник-председател на Китайската театрална асоциация и артист от операта „Ю“. Той вярва, че театърът е мост, който може да стигне направо до сърцето, и че чрез театралния обмен хората от различни страни и региони могат да разберат по-добре културите си и да се стремят към приятелство и сътрудничество. „Трябва да обърнем повече внимание на развитието и насърчаването на театралното изкуство и да засилим международния театрален обмен в тази област“, допълни още той.
Театърът трябва да бъде част от ежедневието на хората
„Ежедневният театър“ е от основните теми на мероприятията на тазгодишния Световен ден на театъра. Според драматурзи от различни страни „ежедневният театър“ означава „театър за всички“, в който обикновените хора могат да участват, да гледат и да творят, както и да се наслаждават, споделят и популяризират заедно с майсторите. Драматургията не трябва да се изпълнява само в театри, но и в квартали, училища и други публични места, а театралното творчество не трябва да се стреми само към грандиозни теми и екстравагантни постановки, а да бъде близко до всекидневния живот.
Именно поради позиционирането като „ежедневен театър“, организаторите на тазгодишните чествания на Световния ден на театъра са избрали да ги проведат в курорта за международен театър в Ланфан, чийто виден етикет е „ежедневен театър“. Част от него, „Само Сън в алени покои – зона на театралните фантазии“, представя спектакъл с китайския роман „Сън в алени покои“, и на тази основа популяризира сред посетителите познания за наследяване на отличната традиционна култура на Китай“. Това сподели Ли Сяофей, президент на компания „Син-И“, която оперира курорта за международен театър в Ланфан, наричайки го един от най-успешните проекти на компанията.
В честванията драматичният клуб „Бейгуо“ на Пекинския педагогически университет, драматичната трупа „Джинфан“ на Пекинското училище за допълнително обучение, детската експериментална драматична трупа Qfun и други младежки и детски драматични трупи представиха прекрасни представления като „4,16 км“, „Хотел Сиенхън“, „Материя медика“ и др.
Това е и първият опит на театралния курорт Ланфан като специално пространство за популяризиране на театралните спектакли сред гражданите в рамките на проекта „ежедневен театър“. Също така е и опит да се претвори и интегрира съдържанието на театъра.
„Театърът е много повече от някаква конкретна форма, той принадлежи на всички“. Тобиас Бианкони, президент на Международния театрална асоциация, заяви: „Театърът може да се играе в културно разнообразна среда, което позволява на хората по света да го преживеят на закрито или на открито, сред природата или по улиците на градовете.
Независимо дали е традиционен, иновативен или експериментален, театърът може да предложи на публиката свободата да избира различни преживявания. Следователно театърът трябва да дестилира живота, да се интегрира с живота и да се превърне в живот“.