• Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
СКАНДАЛНО НОВИНИ БЪЛГАРИЯ ОБЩЕСТВО ИНТЕРВЮ

Ген.-майор Златев: Министър Гвоздейков не казва истинската причина за уволнението ми от авиоотряда

От "Гласове" 2 август 2024
 Ген.-майор Златев: Министър Гвоздейков не казва истинската причина за уволнението ми от авиоотряда

Преди няколко дни президентът Румен Радев даде като пример за зависимостите в правителството безпричинното уволнение на шефа на правителствения авиоотряд ген.-майор Златко Златев и замяната му с Тодор Коджейков, който е със спортно образование и бивш охранител, без нужната авиационна квалификация. Министър Гвоздейков отговори, че е уволнил ген. Златев заради редица нарушения. Нарушението, което е “преляло чашата и за което е уволнен”, е, че бил напуснал България за три или четири дни, без служебният транспортен министър да е разписал командировка. Освен това назад във времето Златев, по думите на Гвоздейков, е летял по време на работа за частни компании. Длъжността генерален директор на Държавния авиационен оператор не е летец пилот. Това е административна длъжност с функции на организационна дейност, отбеляза Гвоздейков. Той трябва да организира и управлява процеси, а не да лети на самолет, подчерта той и добави, че има назначени пилоти за това в ДАО. По този повод Евгени Генов потърси за интервю ген.-майор Златко Златев, който отговори на въпросите му за “Гласове”.

– Защо транспортният министър Георги Гвоздейков ви освободи като генерален директор на Държавния авиационен оператор (ДАО), г-н генерал? Публично, чрез медиите, той хвърли срещу вас обвинения за някакви частни полети, които сте извършвали, за командировки, които сте си позволили, без да го питате. Каква е истината?

– Знаете ли, аз няма да коментирам думите на министъра, казаното от него оставям на съвестта му. Ако я има, нека тя е съдник. Аз ще говоря само с данни, факти, обстоятелства и цифри. Пък нека читателите на „Гласове“ си направят сами изводите. Не мога да кажа каква е истинската причина за моето освобождаване, мога само да гадая. Процесът на моето освобождаване започна две седмици по-рано от датата, когато излезе заповедта. Всичко започна с полета на премиера Димитър Главчев за Берлин със самолета „Фалкон“. Преди излитане от София екипажът констатира отказ на авиационната техника и заради безопасността на полета се върна на стоянката. Отказът бе отстранен за около 10-15 минути. Полетът бе изпълнен с близо 30 мин. закъснение. След този случай премиерът отказа да лети с Фалкона. Инженерите установиха каква е причината – отказ в хидромеханичната част на самолета, която бе поръчана за смяна. Поради тази причина следващите полети с „Фалкон“ бяха пренасочени да се изпълняват със самолет „Еърбъс“. Два-три дни след този случай министър Георги Гвоздейков се обади, че трябва да ме освободи, такова било решението.

– Нещо не разбирам. Всяка авиационна техника дава откази. Това е нещо нормално. Дълги години сте служили в армията, в частност във ВВС. Ако за всеки отказ, дори и незначителен, се освобождават офицери, ВВС сега щеше да е без командири.

– Това решение бе спряно.

– Но министърът ви обвини за някакъв полет, за който сте се командировали без негово разрешение, не сте го питали?

– Прословутият полет, заради който бях освободен, както министърът заяви пред медиите, бе до една арабска държава. Той бе планиран с Фалкона. Това бе един понеделник. Но този ден самолетът замина за Женева за отстраняване на повредата в хидро-механичната част. Затова се наложи да се лети с „Еърбъс“. От петимата пилоти, в това число и аз, трима бяха в отпуск, защото нямаше заявки за използване на самолета. Затова се наложи аз и петият пилот да изпълним полета съгласно заявката на външно министерство. Нямаше друг вариант. В случая не е командировка, както обяви пред медиите Гвоздейков, а заповед за изпълнение на полет, пак подчертавам, съгласно заявката на външно министерство. Това бе единственият наличен екипаж на „Еърбъс“. Тогава Фалконът не бе в България. Ако бяхме изпълнили заявката на Външно с него, имаше много голям риск повредата да се повтори и самолетът да остане във въпросната арабска страна с всички последствия, които произтичат до отстраняване на повредата. След като се върнахме от тази държава, в София ме чакаше комисия от Министерство на транспорта със заповед за освобождаване, подписана от министъра. Той дори не пожела да ме види, да се срещне с мен, да ме погледне в очите, да ми каже две думи, дори за собствено оправдание. А аз не съм се командировал без разрешение на министъра, както той обяви.

– Явно е излъгал и то публично, г-н генерал. Разбирам, че възпитанието не ви позволява да го кажете. А каква е практиката в ДАО в това отношение, имам предвид командировките?

– Практиката в ДАО винаги е била генералните директори, които изпълняват полети, да постъпват по този начин. През тези три години, докато ръководех ДАО, съм изпълнявал доста такива полети и Гвоздейков не е имал никакви претенции. Не само той, но и неговите предшественици при изпълнението на полети със специално предназначение. Какъвто беше и този. И изведнъж се оказа, че това е проблем и основание да бъда махнат. Ще дам пример. Преди месеци, когато “Хамас” извърши ракетно нападение над Израел, там имаше много българи. Една вечер в 23:30 ч. министър Гвоздейков ми се обади, че се налага да летим спешно за Тел Авив да прибираме наши сънародници. Организирахме полета и министърът беше на борда. Пилотирахме аз и още един колега. Кацнахме и успяхме да качим 94 наши сънародници и да ги приберем в родината. Тогава за Израел излетяхме спешно, без заявка. Така е при нас. Налага се често да летим в необичайни ситуации, а това изисква гъвкав подход, бързи и смели решения. Чиновническият подход тук е пагубен и вреден. Така че не бива да сме буквояди, да се хващаме за дреболии. Когато трябваше по спешност да организирам полет, за да изведем българските моряци от Русия, която е враждебна страна за нас, никой не ме попита как и по какъв начин съм се справил. Как съм отдал заповед за изпълнение на полета. Тогава бях член на екипажа. Иска ми се да добавя: винаги, когато съм пилотирал, пасажерите от всяка делегация са ме поздравявали и са аплодирали, че лично генералният директор пилотира.

– Г-н генерал, какво пише във вашата длъжностна характеристика за заемане на длъжността генерален директор на ДАО?

– Ето прочетете (показва документа ), това са част от изискванията: „да притежава висше образование с образователно-квалификационна степен магистър в областта на авиацията, да е с дългогодишен доказан  професионален опит в областта на военната или гражданската авиация – пилот“.

– А защо е необходимо да има такова изискване?

– Защото трябва да се организират и управляват процеси в авиацията, които обслужват и се отнасят до държавния и политическия елит на страната. Не може на тази длъжност да се сложи човек, който си няма хал хабер от авиация, който само се е возил като куфар на самолет. Отговорността е много голяма, ако ме разбирате какво искам да  кажа. А аз съм пилот-инструктор на „Еърбъс-А 319“. Освен това имам дългогодишен опит в експлоатацията, поддръжката и летателната дейност на руски, френски и американски вертолети. Летял съм и на тях. Имам необходимите опит и познания за заемане на тази специфична и много отговорна държавна служба. Това е факт, нека не прозвучи нескромно.

– Летели ли сте за частни авиокомпании, както ви обвини министър Гвоздейков, докато оглавявахте ДАО?

– Това бе поредната негова инсинуация. Практиката в ДАО много преди мен е да се сключват договори с българските авиокомпании с цел поддържане на регулярна летателна подготовка на нашите летци за висока безопасност на полетите със специално предназначение. Министър Гвоздейков знаеше за тази практика повече от три години, когато дойде лично в моя кабинет да се запознае с мен и тогава ме подкрепяше. По това време той бе инспектор в ГД ГВА. Вижте за какво става дума. За една година самолет „Еърбъс“ при нас лети около 150 часа. А това прави по един, максимум по два полета на месец на екипаж. Което е крайно недостатъчно като тренинг за изпълнение на полети с президент, премиер, председател на Народно събрание и всички правоимащи. Няма да се спирам на примерите, когато загинаха президентът на Полша и премиерът на Иран именно поради тази причина – недостатъчна подготовка и професионализъм на екипажите на правителствените летателни средства.

Ето защо ДАО има договор с всички български авиокомпании за извършване на летателна дейност. По този начин се пестят огромни средства на държавата. Тя не дава и една стотинка – всичко, ама абсолютно всичко, като се започне от пилотите, премине се през самолетите и разходите за гориво, е за сметка на частните български авиокомпании. Държавата не губи и стотинка финансов ресурс, а само печели, защото поддържането на тренинга на правителствените екипажи е абсолютно и напълно безплатно. А това струва много скъпо. Откакто министър Гвоздейков заема този пост, аз винаги съм ползвал домашни отпуски, когато съм изпълнявал такива полети. Така са постъпвали и моите колеги. Оказва се, че пилотите на всички български авиокомпании биха били по-подготвени от правителствените летци, ако не бяха тези договори. Е това нормално ли е? Нека министърът отговори. Не на мен, а на себе си.

– Огорчен ли си тръгвате?

– Знаете ли, три години живях с проблемите на отряда. А те не са малко. Особено тези, свързани с поддръжката на руските вертолети заради войната в Украйна. Не съм очаквал подобно отношение към мен. Обидно е. Направих си извода – вече ще помагам само на честни, на близки хора, на истински приятели. Ако Гвоздейков прочете тези редове, ще разбере какво искам да кажа.

Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
СВЯТ

Словашкият парламент подкрепи резолюция, отхвърляща санкциите срещу Русия

5 юни 2025 16:21
СВЯТ

Лидерът на Младите републиканци в САЩ разобличи репресиите срещу Украинската православна църква

5 юни 2025 15:36
СКАНДАЛНОНОВИНИ

Скандално! Киселова отказва достъп на лидерите на протеста до сградата на парламента

5 юни 2025 14:26
НОВИНИСВЯТ

Писториус: Киев скоро може да получи системи с голям обсег

5 юни 2025 14:20
ПОЛИТИКАНОВИНИ

Скот Ритър: В САЩ се заформя заговор в Сената

5 юни 2025 13:34
#ДПС-Общност и ЗаедностНОВИНИ

ДПС-ДПС сериозно ще се замислят дали да подкрепят вота на недоверие срещу правителството

5 юни 2025 13:30
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 12899
  • ОБЩЕСТВО 2621
  • ЦКС 192
  • ИКОНОМИКА 1295
  • СВЯТ 4894
  • РУСИЯ 2286
  • КИТАЙ 1114
още НА ФОКУС
СВЯТ

Словашкият парламент подкрепи резолюция, отхвърляща санкциите срещу Русия

5 юни 2025

Словашкият парламент подкрепи резолюция, отхвърляща санкциите срещу Русия. „Присъстваха 76 депутати, 51 бяха „за“, един беше „против“, 23 се въздържаха.

СВЯТ

Лидерът на Младите републиканци в САЩ разобличи репресиите

5 юни 2025

Лидерът на Младите републиканци (крило на Републиканската партия на САЩ) Катрин Уайтфорд призова за прекратяване на преследването на Украинската православна църква

СКАНДАЛНО НОВИНИ

Скандално! Киселова отказва достъп на лидерите на протеста

5 юни 2025

Откъде накъде някоя си Киселова ни отказва достъп до българския парламент на журналисти и общественици, поканени от парламентарна група? Той

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.