НЗОК ще уведомява пациентите за протоколите им за лекарства или за помощни средства
От 1 септември 2024 г. кандидатстващите за отпускане на скъпи лекарства за хронични или редки болести, отпускани с електронни протоколи, издавани от лекари специалисти и от специализирани лекарски комисии, както и за отпускането на помощни средства и медицински изделия, ще бъдат известявани със съобщение по телефона или чрез онлайн платформата Вайбър. Това каза пред журналисти и.д. управител на НЗОК проф. Момчил Мавров.
Към съобщенията няма да има прикачени файлове или линкове, няма да се изискват пари за каквото и да било, когато пациентите получат съобщенията, подчерта проф. Мавров в отговор на въпрос за евентуални измами.
Съобщението за протоколите за лекарства ще бъде кратко и ще съдържа информация за номера на протокола и валидността му, каза Ивайло Стойчев, мениджър „Информационни технологии“ в „Информационно обслужване“ АД. Съобщенията ще бъдат изпращани при регистриране на нов протокол, при нужда от допълнителни документи, при отказ, при прекратяване и при изтичане на срока на протокола.
Съобщенията за помощни средства и медицински изделия ще съдържат номер на заявлението, дата на постъпването му, при постъпване на ново заявление, при постъпване на заявление за ремонт, при одобряване на заявлението, при отказ, при анулиране, както и за напомняне за изтичане на срока на заявлението.
Когато човек установи, че съобщението не е предназначено за него, той ще може веднага да сигнализира на НЗОК.
При известяване по онлайн платформата ще има лого на НЗОК, а съобщенията ще бъдат с абревиатурата “НЗОК”, за да не се усъмнят гражданите в истинността на съобщенията, каза още Стойчев. По думите му първоначално съобщението ще бъде изпращано по Вайбър, а ако пациентът не получи съобщението, ще се изпраща съобщение по телефона.
Въвеждането на подобен тип известяване ще постигне контрол от страна на пациента, планиране на явяване при лекар специалист за издаване на нов протокол за лекарства, възможност за по-бърза реакция за отстраняване на грешки при нужда от допълнителни документи, съкращаване на времето за получаване на помощни средства и др., каза още проф. Мавров.
От 2023 г. подаването на всички видове протоколи за лекарства е по електронен път, а пациентът може да ги получи от всяка аптека, работеща по договор с районната здравноосигурителна каса.
Всички хора с увреждания, независимо дали са здравноосигурени, имат право да получават помощни средства и ремонтни дейности за тях. Заявленията за помощни средства се подават по електронен път, след издаден протокол от лекарска комисия. Заявленията за ремонт се подават на хартия в районна здравноосигурителна каса.
След електронизиране на процеса за подаване на протоколи 85% от тях се одобряват в рамките на един работен ден, каза още Стойчев. По думите му от март 2023 г. до юли 2024 г. са обработени над 560 хиляди протокола за над 630 хиляди лекарства.
Преди дигитализацията на процеса средното време за одобрение на заявление за помощни средства беше над 40 дни, докато сега отнема два дни, посочи Стойчев. За последните две години са отпуснати над 367 хиляди помощни средства по 160 хиляди заявления, подадени от 156 хиляди пациенти. Общата стойност на отпуснатите помощни средства е 79 650 000 лв.
БТА припомня, че от 2 септември пациентът ще бъде уведомяван по електронен път какви профилактични прегледи му се полагат по пол и възраст, като за целта е необходимо използването на електронното приложение “еЗдраве”, което да е сдвоено с електронното пациентско досие. В началото на септември всеки гражданин, който желае да има достъп до информацията, ще може да посети офисите на „Информационно обслужване“ АД, на Районната здравноосигурителна каса или на Регионалната здравна инспекция, където ще бъде направено сдвояването на телефона му с приложението.