Китай води световното производство и поръчки на зелени кораби
Според последните официални статистически данни, публикувани от Министерството на промишлеността и информатизацията, през първите три тримесечия на 2024 г. Китай е получил над 70 процента от световните поръчки за зелени плавателни съдове и е постигнал пълно покритие за всички основни типове кораби. Между януари и септември, стимулирани от напредъка в зелените технологии и иновациите, китайските корабостроителници отбелязват ръст на новите поръчки с 51,9% на годишна база до 87,11 милиона тона дедуейт (DWT), което представлява 74,7% от общия брой в световен мащаб. Междувременно производството на целия сектор за корабостроене в страната достигна 36,34 милиона тона DWT, което е с 18,2% повече на годишна база и представлява 55,1% от общото световно производство.
Ху Тие‘ниу, изследовател в Института за морски дизайн и изследвания на Шанхайския транспортен университет (ShanghaiJiaoTongUniversity), заяви, че забележителният растеж е доказателство за ангажимента на Китай за напредък в устойчивите практики за корабостроене, които задоволяват нарастващото глобално търсене на екологични плавателни съдове. Китайските корабостроители вече постигат значителен напредък във внедряването на зелени технологии, повишавайки конкурентоспособността на индустрията и затвърждавайки позицията на Китай като водеща корабостроителна сила на световната сцена. Това коментира Ю Мънса, изследовател в Китайския корабен научноизследователски център в Уси, провинция Дзянсу, Източен Китай.
Последните данни разкриват също, че сред 18 основни типа кораби, Китай се нарежда на първо място по нови поръчки в 14 от тях за периода от началото на 2024 г. Корабостроителниците в цялата страна вече изпълниха бизнес целите си, които бяха си поставили в началото на годината. Това е благодарение на големите резултати в увеличаването на търсенето на пазара.
Например, от януари до септември базираното в Шанхай Hudong-ZhonghuaShipbuilding, дъщерно дружество на Китайската държавна корабостроителна корпорация (CSSC), е доставило 17 търговски кораба, като до края на тази година се очаква и доставка от осем други танкера за втечнен природен газ. Това ще постави своеобразен рекорд за производителната сила на предприятието. „С осигурените 34 нови поръчки за кораби достигнахме 200% от целта за тази година и сега се очаква нашите производствени графици да се удължат до около 2030 г.“, каза УънХонбин, президент на групата.
Цао Бо, заместник-директор на Отдела за статистика и информация на базираната в Пекин Китайска асоциация на националната корабостроителна индустрия, заяви, че в отговор на промените в новата среда на търсене и предлагане, зеленият преход се е превърнал в основна тенденция в корабостроителната индустрия в целия свят. „Изправени пред новите изисквания за намаляване на емисиите, компаниите за доставка, водещите корабостроителници и големите енергийни компании започнаха да търсят, инкорпорират или инвестират в различни решения за зеления преход“, каза Цао Бо. „Корабите, които използват енергийно ефективни и екологично проектирани технологии, напредват значително към комерсиализация. Те внедряват разнообразие от енергийни опции, включително метанол, амоняк и хибридни системи. Тези иновации не само че подобряват производителността на корабите, но и намаляват тяхното въздействие върху околната среда, като по този начин допринасят за устойчивото развитие на морския транспорт.“
През 2023 г. китайската корабостроителна индустрия активно ускори своята зелена трансформация. Поръчките за зелени плавателни съдове, задвижвани с втечнен природен газ и метанол, значително нараснаха. Освен това бяха постигнати важни пробиви в поръчките за плавателни съдове с нулеви въглеродни емисии, като кораби с електрически и хибридни системи или задвижвани с водородно гориво. Според данни на Министерството на промишлеността и информатизацията, новите поръчки за зелени кораби вече представляват 57% от световния пазарен дял. През първите осем месеца на тази година провинция Дзянсу е постигнала значителен успех в износа на плавателни съдове, благодарение на внедряването на зелени технологии и производството на плавателни съдове с висока добавена стойност. Износът е достигнал стойност от 69,27 милиарда юана, което представлява увеличение от 75,1% в сравнение с предходната година, според данни на митническите власти в административния център на провинцията Нанкин.
По-рано тази седмица в Отдела за научноизследователска и развойна дейност на CSSC ChengxiShipyard в Дзянин, провинция Дзянсу, бяха представени модели на пет саморазтоварващи се кораба за насипни товари с водоизместимост 40 000
тона. Тези модели предоставят основа за проектиране и производство на нови конструкции. Хуан Ган, мениджър на търговското звено на компанията, обясни, че саморазтоварващите се кораби се отличават от конвенционалните кораби за насипни товари. Те са високостойностни, персонализирани плавателни съдове, които предлагат отлична ефективност на разтоварване и адаптивност към различни пристанища и морски условия. С вградените си разтоварващи рамена, тези кораби могат да се удължават и да разтоварват автономно. Например, една система за разтоварване може да достигне скорост от над 5500 тона на час. Това означава, че 26 000-тонен саморазтоварващ се кораб може да бъде разтоварен за около пет часа, докато стандартен кораб за насипни товари обикновено изисква два до три дни за същата задача.