• Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
ПОЗИЦИЯ ИСТОРИЯТА Е ЕДНА НОВИНИ ОБЩЕСТВО БЪЛГАРИЯ

Преходът – Къде стигнахме? Какво да се прави!?

От Проф. Светла Тошкова 10 ноември 2024
 Преходът – Къде стигнахме? Какво да се прави!?

Днес, когато отбелязваме историческия 10 ноември, голямата част от мненията в обществото ни са: “35 години стигат!”

Социално икономическите ефекти от 35 годишния преход в България са най-осезаеми в обществото и въпреки различните субективни оценки е трудно да се оценят положително. Голяма част от мненията могат да се изразят с появилия се слоган „35 години стигат“.

Светла Тошкова е доктор по икономика, професор в УНСС. Родена е в София. Завършила е Висшия икономически институт в София. Специализирала е в Ленинградския финансово-икономически институт, в австрийската стопанска камара във Виена, в Института по мениджмънт и практика на управлението в Линц (Австрия), в Учебен център по управление и транспортна логистика – пристанище Барселона (Испания). Автор на монографии в областта на икономическите теории и икономическите алтернативи, теориите за управление на икономиката, човешкия фактор в управлението. Преподавала е в българо-френския център по мениджмънт МАРКОМ – София, в Институт по маркетинг – София, в Бургаския свободен университет. От 1990 до 1994 г. е зам.-декан на Деканата за чуждестранни студенти и аспиранти в УНСС. От 1995-1997 – зам.-министър по икономическите и финансовите въпроси в Mинистерството на транспорта.

Тази оценка отразява и сравнението с резултатите от 35-те години от социалистическия период в България – седемдесетте години на миналия век, когато България  се нареди сред развитите икономики в света и достигна  престижното 27-мо място. Сега, 17 години след влизането ни в ЕС сме на последно място по икономическо развитие и първи по бедност в ЕС.

 Българската икономика е нископроизводителна, деиндустриализирана, откъсната е от технологичните вериги на европейската икономика,  с ниско равнище на инвестиции и растеж, с недостиг на квалифицирани кадри на всички равнища. Селското стопанство е нископродуктивно, монокултурно, недофинансирано и неконкурентноспособно, ограничавано допълнително от огромен ценови натиск от вноса на дотирана селскостопанска продукция от други страни. Преобладаващият  сектор на услугите е  далече от същностната му функция да ускорява процеса на трансформация на иконоическите процеси, да съдейства за развитието на иновациите, за повишаване качеството на работната сила, за интензификацията на производствто и повишаване на икономическата ефективност.  Българското общество е дезинтегрирано, бедно, с дълбоки икономически и социални неравенства и пред заплаха от демографска катастрофа.

Причините

Българският преход тръгна по пътя на налагане на чужди модели, които вече бяха започнали да се компрометират на Запад и бяха под прицела на критичната икономическа мисъл в своите страни.  Ние безкритично приехме неолибералните икономически модели без оглед на националните особености и без запазване на постигнатото равнище на българската икономика през годините на социализма. 

Преходът тръгна по пътя на рушенето. Като цели на промяната бяха издигнати пазарната икономика и демокрацията. Основен елемент на реформите стана промяната на собствеността чрез приватизация, промяна на институциите, радикална промяна на ролята на държавата в икономиката.  Това обаче са само средства за трансформацията  на системата, които следваше да бъдат подчинени на ясна цел, на национална социално-икономическа стратегия за постигане на икономическо развитие на страната и повишаване на жизнения стандарт и  социалното благоденствие  на българските граждани, каквато стратегия България няма до днес. 

Икономическото развитие  у нас се люшкаше между различни спорадични идеи – за догонващо развитие, либерални, социал-либерални модели, но без икономическа стратегия, без приоритети, без системна обвързаност  на отраслите и структура на националното стопанство, без системни външно-икономически връзки и вграждане на българската икономика със своя роля и място в икономическа система на ЕС.

Резултатите

В резултат днес имаме една икономика

– без приоритети,

– без висока ефективност и икономически растеж,

– без социална сигурност,

– с дълбоки неравенства и нарастваща бедност.

 Социално-класовата структура и криза на партийната система

Неефективното функциониране на икономическата система през прехода увеличи неравенствата и оказа силен натиск върху средната класа (каквато имахме ясно формирана в началото на 90-те години). През последните 35 години обществото постепенно се маргинализираше. Стигнахме до един малък олигархизиран връх на много ботати хора и постепенно смъкване на средната класа към низините на бедността.

Социалната база на партиите в миналото беше свързана с ясно изразената социално-класова структура на обществото. Масовите партии в ляво и дясно бяха изразители на интересите на големите социални класи, формирани  на основата на отношението към собствеността в периода на индустриалния капитализъм. От средата на миналия век и началото на 21 век /историческото време на българския преход/ социално-класовата структура на обществата се трансформира под влияние на технологичните и политико-икономическите промени. Неолибералните политики на глобализирания свят доведоха до драстични неравенства, задълбочиха бедността и доведоха до силна ерозия на средната класа и разпадането й в посока на една малка част към елитите и много голяма част към бедните слоеве и аутсайдърите. Създаде се общество на единия процент свръхбогати и масова бедност.

Промените в социално-класовата структура, неравенствата и обедняването доведе до дезинтеграция на обществата и ерозира социалната  база на партиите и идеологиите. В глобалния свят понятията класи и класова борба значително променят характеристиките си и придобиват формата на локално насочени протестни изяви на групи хора с конкретни и временни интереси. Традиционните механизми на солидарност и колективно взаимодействие  престават да работят.

На мястото на масовите партии се появяват малки несистемни партии, които реагират на исканията на различни групи, ползват политики и от ляво и от дясно, гъвкави са, реагират бързо на събитията и са ефективни за определен период от време срещу опонентите си.

Проява на кризата   са и избуялите популистки партии. Хората престават да вярват на партиите като носители на идеи и ценности и започват да вярват на личности. Това се подхранва и от дезинтеграцията в обществото,  декласацията и лумпенизацията на големи групи хора.

Какво да се прави?

Задълбочаването на  неравенствата и масовата бедност, кризата на либералната демокрация и провала на неолибералния икономически модел предполагаше възход на лявото, но процесите на глобализация и натиска  на международните финансови корпорации, институции  и центрове на влияние доведоха до силно деформиране на левите политики и тяхното отдалечаване от времето на социалната държава. Левите партии са за приватизацията, , провеждат политикана на „ухажване“ на чуждия капитал (инвестиции), подкрепят процеса на деиндустриализация в името на развитието на знанието и информационното общество и т.н. Обратно, десните партии привличат традиционно леви гласоподаватели с обещания за социална подкрепа и защита на традиционни и консервативни ценности.

 Кризата в политическата система се проявява в криза на идентичността на политическото представителство, криза на идеологиите на автентичните политически партии и резултира в отлив на електората от активна политическа дейност и подкрепа на партиите, в отказ от участие в изборите.

В тази политическа и обществена среда задачата на левите партии е сложна най-малко в две посоки: първо, в търсене на автентична социална база в новите условия на деиндустриализация и дигитализация на икономиката, на дезинтеграция и маргинализация на обществото  и на второ място, в  изграждане на съвременната идеология на новото ляво и представянето на тази идеология като кауза и стратегия за бъдещето.

В непосредствен план, нашата задача, на левите сили в България е да докажем на обществото, че „Една друга България е възможна“ – в битка срещу неравенството, за по справедлив социално-икономически ред и по-сплотено и солидарно общество.

Няколко щрихи в тази посока:

Мерки за икономическа, социална и културна кохезия:

1.Постигане на устойчив и справедлив икономически растеж, базиран на публични инвестиции и силно участие на държавата в регулирането на пазарите и финансовите отношения. Насочване на обществените ресурси към преодоляване на бедността и неравенствата и осигуряване на икономическа сигурност и социална защита на гражданите. Необходима е политическа система, която да гарантира не само гражданските права, но и икономическите права на гражданите, чрез силни институции, държавни регулации и контрол върху финансовата сфера, публичните услуги и функционирането на пазара в полза на обществените интереси и развитието на националното стопанство.

2. Данъчната и фискалната политика да се насочи към по-справедливо и ефективно преразпределение на обществените средства за постигане на икономическа и социална кохезия в обществото. Изграждане на справедлива прогресивно-подоходна данъчна система за солидарно разпределение на тежестите и отговорностите към обществото.  Данъчни стимули за младите хора, за семействата с повече деца, за хората в неравностойно положение.

2. Ефективно функциониране на социалните системи в посока на преодоляването на неравенствата и постигане на повече справедливост чрез  преразпределение на ресурсите и солидарно споделяне на възможностите и повишаване на жизнените шансове; за създаване на общество на равните права, социална сигурност и защита  и споделена отговорност. Приоритетна социална грижа и защита на децата, младежите и възрастните, болните и хората в неравностойно положение, на социално слабите групи граждани. По-добро финансиране на социалните институти и повишаване качеството на социалните услуги.

3. Осигуряване на достъпа до образование и повишаване на качеството му. Съчетаване на образованието на подрастващите с възпитаване на ценности и социална интеграция. Промени в структурата на специалностите и по-тясна връзка с бизнеса и високите технологии. Учебните програми освен висококачествено знание да развиват творческите умения и креативното мислене, а образователната работа с младите хора да създава условия за изграждане на високоморални и отговорни граждани.

4. Достъпно и качествено здравеопазване. Осигуряване на профилактика и здравни грижи за всички. Изграждане на здравна система със силен и добре финансиран държавен и общински сектор, организиран извън търговските отношения. По-добро регионално  разпределение на  лечебните заведения  за сигурен достъп на гражданите до качествено здравеопазване във всички региони на страната. Достъп до аптечната мрежа и в отдалечените  региони и осигуряване на безплатни лекарства за децата, за хората с увреждания и уязвимите групи от населението.

5. Увеличаване средствата за развитие на културата. Функционирането на сферата на културата и културните институции да се насочи към високите образци на българското и световното културно творчество и да създава и възпитава ценности на социална чувствителност, солидарност и съпричастност.  По-голяма и целенасочена грижа от страна на държавата към развитието  на културата и достъпа до култура на всички граждани.

Всичко това изисква политическа воля и качествено държавно управление за реализирането на дълбоки реформи в целите и стратегиите на всички обществени системи и институции, в законодателството, в областта на контрола и защитата на обществените интереси и подчиняването им на ценностите на солидарното общество, споделеността и справедливостта.

Етикети:Актуално Преход 10 ноември водеща новина
Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
БЪЛГАРИЯОБЩЕСТВО

Китайският културен център, София, проведе среща „Здравей, Китай! – Пътешествие в света на чая“

25 май 2025 14:00
ОБЩЕСТВОКИТАЙ

Доклад на „Ембър“ определя Китай като основен двигател на глобалния енергиен преход

25 май 2025 12:00
СВЯТ

Berliner Zeitung: Залужни погреба илюзиите за победа на Украйна

25 май 2025 11:16
Закон и РедНОВИНИ

Киселова призна: КС ще допусне поне частично искането на президента за отказа от референдума

25 май 2025 11:11
СВЯТ

Франция забрани на шефа на “Телеграм” Павел Дуров да пътува до Осло

25 май 2025 11:07
#БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦАБИЗНЕС

МРРБ ще съгласува ремонтите по пътищата с туристопоток с туристическия бранш, съобщи министър Иванов

25 май 2025 10:58
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 12727
  • ОБЩЕСТВО 2591
  • ЦКС 190
  • ИКОНОМИКА 1276
  • СВЯТ 4825
  • РУСИЯ 2235
  • КИТАЙ 1096
още НА ФОКУС
БЪЛГАРИЯ ОБЩЕСТВО КИТАЙ

Китайският културен център, София, проведе среща „Здравей, Китай!

25 май 2025

По повод Деня на китайския туризъм, който се чества на 19 май и Международния ден на чая – 21 май,

ОБЩЕСТВО КИТАЙ

Доклад на „Ембър“ определя Китай като основен двигател

25 май 2025

В началото на април енергийният мозъчен тръст „Ембър“ публикува доклада си „Глобален преглед на електроенергията – 2025“, в която се

СВЯТ

Berliner Zeitung: Залужни погреба илюзиите за победа на

25 май 2025

Последните изявления на украинските военни показват, че Киев е на предела на възможностите си, пише германският вестник Berliner Zeitung​. „Изявленията на военните

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.