Китайските марки отчитат стабилен растеж на международните пазари
Китайските предприятия преминават от износ на обикновени продукти към по-
широк модел, който включва веригите за доставки, брандиране и културно влияние. Експерти в индустрията обсъдиха тази трансформация на неотдавнашния Форум за висококачествено развитие в Пекин, като разгледаха как китайските компании могат стратегически да се разширят на международните пазари, които стават все по-сложни.
Лун Йонту, бивш главен представител на Китай в преговорите за членство в Световната търговска организация, определи глобалната експанзия като неизбежен етап от икономическата еволюция на Китай. „Когато икономиката на една страна достигне до определено ниво и нейните предприятия узреят, глобалното развитие е историческа неизбежност и резултат от дългосрочни и последователни реформи и политики за отваряне. За китайското производство експанзията в чужбина не е просто възможност, а жизненоважен етап в растежа му“, каза Лун.
Лун подчерта значението на силните местни партньорства за постигане на взаимни ползи и устойчив растеж, като те са от ключово значение за постигане на стабилност. Той даде за пример железопътната линия Китай – Лаос, която помогна на Лаос да стане основен износител на екзотичния плод дуриан. „Над 95% от продажбите на дуриан са към Китай. Инвеститорите финансират плантации в Лаос, като стимулират местната икономика“, отбеляза той.
Бай Чунън, декан на Факултета по икономика и мениджмънт към университета „Цинхуа“, който тази година отбелязва 40-ата годишнина, подчерта важността на разбирането на гледните точки на приемащите страни. „Когато компаниите станат глобални, те трябва да мислят не само от собствената си гледна точка, но и от гледната точка на другите. Това приобщаване може да подобри дългосрочните им възможности.“
Той призова за двоен фокус върху ученето и приноса. „Компаниите трябва не само да се учат от другите, но и да допринасят за развитието на страните, в които оперират. Този обмен е основа за взаимна изгода“, добави Бай.
„Леново“ е един от пионерите на Китай в глобализацията, като техният опит се е превърнал в основен модел за развитие на много други компании. Председателят на компанията Ян Юенцин подчерта значението на придобиването на бизнеса с персонални компютри на IBM през 2004 г., което остава ключов момент в глобалната експанзия на „Леново“.
Той също очерта „трите стълба“ на фирмата за успешна глобализация – стабилна верига за доставки, глобална система за научноизследователска и развойна дейност и световна маркетингова мрежа. “Това са основни възможности, които всяка китайска компания, която става глобална, трябва да развие“, казва той.
Ян отбеляза, че дигиталната трансформация и придържането към екологични, социални и управленски стандарти са от решаващо значение за международното разширяване. Стратегията на „Леново“ съчетава укрепването на присъствието в чужбина с инвестиции в Китай.
Чрез задграничния пазар допринасяме за жизнеността на икономическия растеж в страната“, каза той. За компаниите, които се стремят да успеят в международен план, Ян Юенцин предлага три основни точки – да се съсредоточат върху изграждането на световно признати марки чрез локализирани продуктови иновации, да създадат устойчиви вериги за доставки в близост до целевите пазари и да насърчат положителен корпоративен имидж чрез сътрудничество в общността.
Друга китайска компания – „Джийли“, която е най-големият частен производител на автомобили в Китай, също демонстрира стабилен растеж на международните пазари. През миналата година компанията регистрира над 40% от продажбите си в чужбина и повече от 50% от приходите от задгранични пазари.
Главният изпълнителен директор Ли Дунхуей определи технологичните иновации като двигател на глобалната конкурентоспособност. Компанията е изградила десет изследователски центъра в световен мащаб и се фокусира върху балансирането на глобализацията с локализиран подход. Според Ли регионалната координация е от ключово значение за постигане на допълващи се глобализация и локализация, които стимулират местната индустрия.
У Дан, главен изпълнителен директор на HeroGames, илюстрира как китайската индустрия за видео игри постига глобален успех. Пуснатата през август интерактивна игра „Черния мит: Укун“ (Black Myth: Wukong), вдъхновена от един от четирите класически китайски романи „Пътуване на Запад“, завладя международната аудитория с богатото си умение да разказва добре историята и високото качество на продукцията. „Излизането на международния пазар изисква смелост, особено в усилията за научноизследователска и развойна дейност на игралната индустрия в глобален мащаб. Според У Дан успехът на играта отразява напредъка на Китай в глобалната игрална индустрия. „Близо 50% от нашите потребители са международни, с около 15 милиона играчи извън Китай“, отбеляза той. Компанията успешно навлезе на пазарите в Югоизточна Азия и Южна Америка. Въпреки това, HeroGames среща предизвикателства на северноамериканския пазар. „Нашите игри не отговарят напълно на местните вкусове и силната локализация е от съществено значение за успеха на всеки пазар. Това е нещо, върху което все още работим.“
У Дан посочва важността на локализацията за популяризиране на играта. „В различни региони играчите имат специфични интереси – американската публика търси героичния аспект, европейската се фокусира върху историята, а японската – върху митологията“, пояснява той.