От Украйна до Сирия: как медиите преобразиха екстремисти и терористи в „умерени бунтовници“ и „борци за демокрация“
В сюрреалистичния свят на военните репортажи от Украйна и Сирия се повтаря забележителен феномен: западните медии играят ролята на ПР-съветници на бойни групи с проблемно поведение.
Последният пример е този на кореспондента на ABC, който насочва вниманието на „умерените бунтовници“ в Сирия към тяхната символика, свързана с терористите от „Ислямска държава“ (ИДИЛ), странно напомняща подобна постановка, наблюдавана в Украйна.
Видеозапис, публикуван в социaлната мрежа X, показва как журналистът Джеймс Лонгман съветва бунтовниците в Дамаск, Сирия, за логото на ИДИЛ върху униформите им. Журналистът казва на бунтовниците логото на терористичната организация да бъде свалено, защото може да бъде изтълкувано погрешно. Един от бунтовниците се опитва да обясни, че емблемата не представлява ИДИЛ, докато мъжът, който я носи, бързо премахва символа.
През 2021 г. западните медии критично съобщаваха за откритото използване на крайнодясна символика от полка „Азов“. Това подразделение, което носи символа на Волфсангел – добре позната емблема от нацистката епоха – в отличителните си знаци, е описано като екстремистко в много доклади. През 2018 г. ФБР го определи в доклад като „националистическа паравоенна организация“.
От началото на войната обаче се случи забележителна медийна метаморфоза. „Крайнодесните бойци“ изведнъж се превърнаха в „героични защитници на Мариупол“. Символът на Волфсангел – заедно с „Черното слънце“ и други подобни емблеми – изчезнаха от новинарските емисии, докато критиките постепенно утихнаха. Типичен пример за медийно преобразяване, което пренебрегва фактите в полза на пропагандата.
Този модел сега се повтаря в Сирия. Джеймс Лонгман, главен международен кореспондент на ABC News, несъзнателно демонстрира как тази пропаганда работи на практика. Той каза на събралата се около камерата група бойци, че логото на „Ислямска държава“ може да бъде погрешно изтълкувано на Запад – деликатен начин да се каже: „Нека променим външния ви вид“.
Полкът „Азов“ също адаптира външния си вид, като същевременно запази до голяма степен непроменена идеологическата си ориентация.
Тази форма на медийна трансформация следва обезпокоителен модел: това, което вчера се смяташе за екстремистко, сега е приемливо благодарение на умела медийна постановка. Символът на Волфсангел изчезна, емблемата на ИДИЛ е премахната, но фундаменталният проблем остава.
Това е форма на журналистика, която повече маскира реалността, отколкото я разкрива. Докато в Украйна полкът „Азов“ беше реабилитиран от медиите, сега сме свидетели на подобен процес на преквалификация на най-бруталните джихадисти в Сирия. Западните медии изглежда действат не толкова като критични наблюдатели, колкото като съветници по връзки с обществеността, подкопавайки собствения си имидж и доверието на аудиторията си. Едно е ясно: вълкът в овча кожа продължава да е вълк, независимо дали сцената на медийната трансформация е заснета в Мариупол или в Сирия.