Нов търговски път през Арктика свързва Русия и Китай
„Росатом“ ще осигури информационна и навигационна поддръжка за атомни ледоразбивачи между Русия и Китай по Северния морски път, като част от нова услуга за превози по най-значимата морска транспортна магистрала в Арктика. Контейнеровозът NEWNEW POLAR BEAR вече излезе от пристанище Санкт Петербург за първия си рейс. Той ще премине през акваторията на Северния морски път, като изчисленото транзитно време е около 28 дни, при 45 – 50 дни през Суецкия канал. В Китай корабът ще достигне пристанищата Циндао и Тиендзин, като крайната точка е Шанхай.
Новият маршрут е съвместен проект на международната морска линия Hainan Yangpu Newnew Shipping Co и китайската логистична компания Torgmoll. Контейнеровозът NEWNEW POLAR BEAR има усилен ледови клас и е с вместимост 1600 TEU (мерна единица, равна на обема, заеман от стандартния 20-футов контейнер). На борда му се намира руска продукция за износ, най-вече от дървопреработващи предприятия от Северозапада.
„Маршрутът ще бъде използван през лятно-есенната навигация и ще свързва нашите северни пристанища с китайските. През този период по Северния морски път могат да преминават на открити води и при леки ледови условия корабите от нисък ледови клас и такива без ледови клас“, отбеляза специалният представител на „Росатом“ за развитието на Арктика Владимир Панов.
Според Ке Дзин, представител на NewNew Shipping Line в Русия, Северният морски път е един от стратегическите приоритети в сътрудничеството между Русия и Китай и разширяването на превозите по най-краткия маршрут по вода между Европа и Азиатско-тихоокеанския регион ще укрепи отношенията между двете страни.
„През 2023 година планираме пускането на четири кораба по маршрута между пристанища на Санкт Петербург и Калининград и тези на Китай, както и един кораб между Архангелск и пристанище на Китай. С подкрепата на „Росатом“ сме сигурни, че ще завършим успешно преминаването по Северния морски път“, каза още той.
„Росатом“ и енергийната група „Новатек“ съобщиха наскоро, че планират да стартират целогодишна навигация в източната част на Северния морски път в началото на 2024 г. Така товаропотокът по маршрута може да достигне 80 млн. тона годишно при сегашните 32 млн. тона. В перспектива до 2030 г. обемът може да се увеличи до 150 милиона тона.