Ваня Григорова разкри реалната картина в столичния градски транспорт (Видео)
На пресконференция в БТА днес общинският съветник Ваня Григорова и водачите на автобуси от градския транспорт Георги Желев, Иван Пуев, Веселин Димов и Бисер Павлов презентираха състоянието на автотранспорта в столицата. Общественият транспорт изпитва болезнен недостиг на шофьори – над 20% от необходимите водачи. Превозният състав е в трагично състояние – около 25% от автобусите са извън експлоатация. “Столичен автотранспорт” ЕАД и “Център за градска мобилност” ЕАД получават непрекъснато жалби от граждани за “нередовен” транспорт. Транспортът е редовен, но често няма достатъчно автобуси, поради което някои от курсовете просто не се изпълняват. В една от жалбите за линия 72 подателят приключва със заплаха “да стигне до телевизиите”. Целта на организаторите на пресконференцията е именно това – реалната картина да стигне обществото, за да е ясно, че е невъзможно да се изпълняват дневните линии, какво остава за нощните.
– извънредният труд на водачите в „Столичен автотранспорт“ ЕАД за деветмесечието на 2024 г. е 310 825 часа, или средно по 35 часа на месец на човек на стойност 799 лв. На годишна база това са 420 часа, или почти три пъти над възможния максимум по Кодекс на труда!
– неизползваният годишен отпуск на шофьорите за деветмесечието – 49 261 дни, средно по 49 дни на човек за периода. Има неизползвани отпуски от 2023 г.
– брой дни в отпуск по болест на водачите за деветмесечието – 17 155 дни, или средно по 17 дни на човек
– незаети щатни бройки към 30.09.2024 г. за водачи – 258 бр., което е 20% дефицит и се увеличава. Само през декември, само от гараж Земляне са напуснали 23-ма шофьори. Има информация за още 9 през януари.
– шофьорите от нощните линии доработват и дневен наряд. Присъстващият шофьор на нощна линия Веселин Димов обясни как се отразява този режим на работа на работещите – шофират през нощта, а след това и в най-тежкия сутрешен трафик.
– 148 автобуса или почти 25% от наличния подвижен състав е извън експлоатация по технически причини
Каква е степента на запълняемост на нощните линии? Пикът е 24% при линия N2 на 15 декември, обичайно запълняемостта при нощните линии е между 2 и 10%. За сравнение, едната от линиите, които бяха орязани през декември, е 72. Там запълняемостта е почти 100%, което означава, че има и курсове с над 100%. Линия 280 е с огромна запълняемост – над 120% в някои дни.
Бяха оповестени случаи, които не са рядкост, на нападение над шофьори. Един от участниците в пресконференцията – г-н Иван Пуев шофьор, нееднократно се налага да влиза в пререкания с шофьори на леки автомобили, които възпрепятстват придвижването на автобус 280 в Студентски град. Г-жа Ваня Григорова разказа за случай от миналата седмица на водач на дневна линия, който е пострадал от пътник в тъмната част на деня. Служителят на “Столичен автотранспорт” ЕАД в момента се намира в болница “Св. Анна” със счупен прешлен и натрошена ръка. Той сам има желание да разкаже при какви условия работи, но именно за днес е насрочена втората операция, на която ще бъде подложен.
Шофьор на нощен автобус извозва около 50 човека на смяна. Шофьор на линия 72 извозва 500 – 600 пътници, а на линия 280 – около 1200 пътници. Със спирането на НЕЕФЕКТИВНИТЕ нощни линии, които не се използват, ще се осигурят допълнително по 120 почивки на месец. Шофьорите ще имат повече време да се възстановят и рискът от катастрофи от преумора ще се намали.
Г-н Георги Желев, който е шофьор по линия 280, апелира да се осигури климатизиран, комфортен и редовен градски транспорт. Да бъдат осигурени трасетата, по които се движат автобусите. Да се гарантират почивките на водачите. Г-н Желев изрази учудване, че все още не са гарантирани средствата за подобряване на условията на труд в гаражите. В отговор на критиките към поведението и отношението на водачи към пътници, той обърна внимание, че ако има намръщени или мълчали шофьори, то те са просто преуморени служители след седем поредни работни дни.
Какво е необходимо да се направи?
Да се подобрят условията на труд! И докато управляващите Столична община спекулират с данните, техният кмет саботира развитието на градския транспорт:- Кметът Терзиев вече месец и половина ОТКАЗВА да подпише договорите за отпускане на гласуваните от СОС 15 млн. лв. за ремонт на сервизни помещения, подмяна на дограма, осигуряване на вентилация.
– Кметът Терзиев отказва да подпише договора за средства за бонусите през октомври.
– Кметът Терзиев отказва да изплати 1,7 млн. лв. за закупуване на автобуси по решение на СОС от 2023 г.
Да се осигурят трасетата на градския транспорт – линия 280, планински линии и др. Да се увеличат автобусите по най-натоварените линии, за да предпочетат столичани обществения пред личния транспорт.
Участниците в срещата подчертаха, че искат не 4, а още 10 линии нощен транспорт. От години настояват и за изцяло безплатен градски транспорт. Но за това трябва да бъдат създадени условия. Разбираемо е желанието на Спаси София да запази на всяка цена нощния транспорт в пълнота. Те го разглеждат като тяхно дете. И никой родител не иска да признае, когато детето му има проблем. За да се реши той обаче, трябва да бъдат предприети действия, да премине през терапия и да продължи да се развива пълноценно. Замитането на проблемите под килима не помага.