Образованието е приоритет в стратегическото планиране на Китай
Нидойн Лхамо, гимназистка, родом от Цинхайското плато в тибетската автономна префектура Голог в Цинхай, никога не е предполагала, че може да има шанса да учи в хубаво училище интернат и дори да отиде в университет в друга провинция в бъдеще. Тя прекарва ранните си години в префектурата в отглеждане на добитък. Нейната мечта за образование беше реализирана през 2019 г. с откриването на етническата гимназия в Цинхай-Дидзан по проект за съвместна помощ с Шанхай. „Искам да бъда учител. Също като моите учители, искам да работя навсякъде, където има нужда“, споделя тя пред агенция “Синхуа”.
Рационализиране на образователната програма
Степента на прием в университет сред първата група от възпитаниците на училището достигна приблизително 68 процента, нарушавайки дългогодишната тенденция в Голог, където процентът на прием постоянно беше под 20 процента, казва Чан Ту, президент на училището, който беше преместен тук от Шанхай за двегодишен срок на работа.
Подобни проекти за подпомагане рационализираха образователната подкрепа, осигурявайки както таланти, така и финансиране от източните региони на страната към западните региони.
Тази инициатива е част от обширните усилия на Китай да гарантира, че всяко дете има справедлив достъп до качествено образование. През последното десетилетие образованието беше приоритет в стратегическото планиране на страната, финансовите инвестиции и разпределението на публичните ресурси.
Данните показват, че след 18-ия национален конгрес на Комунистическата партия на Китай през 2012 година, инвестициите в образованието в централните и западните региони на Китай са нараснали значително, особено на места като Синдзян и Гуейджоу.
Делът на националните фискални разходи за образование като процент от БВП остава над 4 процента за 11 последователни години. Китай може да се похвали с най-голямата образователна система в света.
Към 2023 година брутните коефициенти на записване за предучилищно образование, средно образование и висше образование достигат съответно 91,1 процента, 91,8 процента и 60,2 процента.
Политика на „двойното намаление“
Освен целта да се направи още по-достъпно образованието, Китай инициира набор от реформи за насърчаване на качеството на образователната система и гарантиране на цялостното развитие на учениците в новата ера, които включват подобряване на прилагането на учебни програми в рамките на политиката на „двойно намаление“.
Политиката на „двойно намаление“ е насочена към намаляване на прекомерната натовареност с домашни и часовете за извънкласни уроци на учениците от задължителната форма на обучение и насърчаване на всестранното развитие и личностно израстване на учениците.
Училищата в цялата страна разработват курсове, които могат да възпитат ученици със стабилна морална основа, интелектуални способности, физическа сила, естетическа чувствителност и работни умения.
Приемният изпит за колеж в Китай, известен още като „гаокао“, е друга голяма област, която претърпя реформи през последното десетилетие поетапно, с цел подобряване на справедливостта и научния характер на тази система за подбор на таланти.
От 2014 г. насам общо 29 провинции предприемат цялостни реформи в пет отделни партиди. Сега в повечето региони на провинциално ниво учениците вече не се категоризират в потоци по изкуства или наука. Вместо това техните резултати от изпитите се определят от два компонента: оценките в задължителните курсове като китайски, математика и английски, както и три други академични дисциплини по техен избор.
Реформите промениха условията за прием и записване, като позволиха на учениците да кандидатстват в повече университети и по повече специалности. Той също така въведе цялостна система за оценяване, която включва резултати от тестове за квалификация и интервюта.
Бурно развитие на професионалното образование
Бурното развитие на професионалното образование в Китай през последното десетилетие също предложи на хората разнообразни пътища към успеха като се разшири отвъд традиционния си фокус върху фризьорството, кулинарните изкуства и други социални услуги.
Вниманието се насочи и към области като роботиката, новата енергия и електронната микроскопия. Индустрии като космическата промишленост и производството на самолети, някога далечни перспективи за завършилите професионални училища, сега са в обсега на техните възможности за реализация.
С цел да изгради модерна система за професионално образование, Китай въведе програми за бакалавърска степен в рамките на професионалното образование.
Перспективата да станат инженери привлича и студентите в колежа за технически машини в Гуандун в Южен Китай, където 250 предприятия осигуряват 17 000 работни места годишно на възпитаниците на професионалните училища. Днес в Китай има над 200 милиона квалифицирани работници, които са 26 процента от общата работна сила в страната и около 60 милиона от тях са висококвалифицирани.