Швеция освободи българския кораб “Вежен” и изключи версията за саботаж на подводния кабел
Шведските власти освободиха плаващия под флага на Малта български кораб “Вежен”, който беше заподозрян, че на 26 януари е повредил подводен фиброоптичен кабел между Латвия и Швеция, предаде Ройтерс.
“Разследването ясно показва, че това не е било случай на саботаж”, каза шведската прокуратура.
“Беше установено, че за прекъсването на кабела са допринесли комбинация от метеорологичните условия и недостатъци в оборудването и мореплавателните умения” на екипажа, се отбелязва в изявлението.
Както съобщи БТА, преди няколко дни шведската прокуратура каза, че е започнала предварително разследване “по подозрение в саботаж” при утежняващи вината обстоятелства и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд. Шведската брегова охрана е потвърдила пред в. “Експресен”, че е на място в близост до плавателния съд, който вестникът идентифицира като плаващия под малтийски флаг кораб “Вежен”, закотвен близо до пристанището на Карлскруна.
Вицепремиерът Гроздан Караджов подчерта, че корабът е регистриран под малтийски флаг, независимо че е собственост на българско юридическо лице. По думите му България няма юрисдикция да провежда разследване на кораб, плаващ под чуждо знаме, причинил вреда на друга държава. Капитанът Антон Атанасов е български гражданин, както и седем офицери. Боцманът и останалите осем моряци са от Мианмар, посочи Караджов. Той съобщи, че корабът е отплавал на 24 януари от пристанище в Руската федерация за Уругвай и Аржентина с товар сяра в насипно състояние.
Вицепремиерът информира, че по пътя времето се влошава и корабът попада в буря по време на тъмната част на денонощието. На 26 януари сутринта капитанът нарежда на боцмана да извърши проверка на състоянието на плавателния съд за евентуални повреди. Боцманът докладва по радиото на капитана, че лявата котва не е на позиция и заедно с част от веригата се влачи от дъното на кораба, посочи Караджов. В 8:30 часа сутринта капитанът нарежда стоп на кораба и започва обиране на котвата обратно на борда. Междувременно е установено, че стопорът на лявата котва е повреден. Котвата е прибрана успешно и корабът продължава пътя си, добави министърът.
Възможно е корабът “Вежен” да е скъсал кабел в Балтийско море, но изключвам саботаж, каза пред медиите във Варна и изпълнителният директор на параходство “Български морски флот” кап. Александър Калчев. Повод за изказването му беше информацията от шведската прокуратура, че е започнала предварително разследване по подозрение в “саботаж” и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд.
Това е поредна такава повреда през последните месеци, припомня ДПА. Редица подводни кабели очевидно бяха обект на посегателство, което предизвика проверка на уязвимостта на тази критична инфраструктура.