Изкуственият интелект носи нови възможности за образователния сектор в Китай

През февруари 2024 г. Китай избра 184 училища като пилотни бази за изследване на модели, програми и приложения на технологии и продукти, базирани на изкуствен интелект (ИИ) в обучението. Целта е да се разработят примерни случаи и важен практически опит, които да бъдат популяризирани в по-широк мащаб. С цел да се подпомогне интеграцията на ИИ в основното образование, Министерството на образованието издаде директива в края на 2024 г., която очертава основните цели за напредък в обучението и прилагане на изкуствения интелект в началните и средните училища.
Планът цели да установи структуриран учебен план, в който да бъдат интегрирани както възможностите на изкуствения интелект като технология и продукти, така и отделно обучение по основните принципи и приложения на ИИ. Това ще насърчи преподаването и оценяването, основани на ИИ, и основно да реализира пълно покритие на обучението по ИИ в началните и средните училища до 2030 г., като осигури на учениците в Китай умения и практически знания за тази технология, която със сигурност ще е основна част от бъдещето на всички отрасли от икономическия и социалния живот. .
Освен политическите мерки, днес можем да разгледаме и практическите последици от тези политики и как ИИ вече създава много интересни иновации в китайските училища из цялата страна. С интегрирането на захранвани с изкуствен интелект виртуални асистенти за преподаване, известни исторически личности вече могат да „оживеят“ в класните стаи, предлагайки на учениците завладяващо и интерактивно учебно изживяване.
В класната стая на 4-ти клас в начално училище в Цинхуандао, Северен Китай, ученик задава въпрос към виртуален образ на екрана: „Конфуций, кое е най-голямото удоволствие за един образован човек? На екрана се появи дигиталният „Конфуций“, облечен в традиционно облекло, който леко кимна и отговори: „Чрез преглеждане на наученото, човек може да придобие нови прозорци за разбиране. Един образован човек винаги трябва да се връща към основите на това, което е научил. Също както и вие, млади приятели, трябва да прелиствате домашните си задания, като преглеждате и старите уроци. Само така може да сте сигурни, че ще затвърдите своите знания.“ Това е част от новото интерактивно приложение за обучение, което вкарва древната мъдрост в модерната класна стая, съчетавайки традиция и технологии за вдъхновение на младите умове.
Дълбоката интеграция на ИИ и образованието ще доведе до големи промени в образователния модел и начина, по който са организирани училищата. Като персонализиран център за обучение, изкуственият интелект и неговите приложения предлагат неограничени възможности.
В средно училище „Хуей‘уън“ в Тиендзин, Северен Китай, модернизацията на образованието чрез изкуствен интелект премина през три основни етапа.
През 2017 година училището създаде научно-технически клуб, който събра малка група ученици с интереси в областта на ИИ, давайки им възможност да участват в състезания по роботика и други свързани с тях дисциплини. Този първи опит беше само началото, но още през 2022 година училището беше решено да разшири обхвата на своите програми за образование по изкуствен интелект.
Със специално създадени курсове по научно-технически иновации, училището започна да предлага образователни модули, включващи роботи, дронове и RoboMaster — състезание, в което се използват роботи, разработени от ученици. Така те не само усвояват нови технологии, но и развиват креативност и инженерни умения, които ще са им полезни в бъдеще.
Днес ИИ е не само допълнение към обучението в училището „Хуей‘уън“, а основна част от ежедневния учебен процес. Технологиите вече не са просто допълнение към традиционното образование, а са същински асистенти на учителите, които обогатяват класната стая с нови, интерактивни възможности за обучение. Интелигентни интерактивни дъски и виртуални асистенти, управлявани от ИИ, сега са стандарт във всяка класна стая, като позволяват взаимодействия в реално време между ученици и машини.
Тези промени не са уникални само за училище като „Хуей‘уън“, а отразяват широка тенденция в китайското образование, което съчетава традиционните методи с новаторски технологии. Възприемането на ИИ като част от цифровата трансформация на училищата е признато от много образователни лидери като основна стъпка към повишаване на ефективността и ангажираността на учениците. Както отбелязват експерти в областта: „Това не само че увеличава ефективността на преподаването, но и значително увеличава ангажираността на учениците в процеса на учене.“
Модернизацията на китайските училища чрез интегриране на изкуствен интелект не само променя начините на преподаване, но и създава по-ангажираща и ефективна учебна среда за новото поколение. Само времето ще покаже какво още може да представи тази иновативна технология за сектора на образованието, като с това подпомогне и бъдещето развитие на Китай като цяло.