Да се придържаме към откритост и сътрудничество, да защитаваме многостранността

Статия на г-жа Уан Мин, шарже д’афер в посолството на Китайската народна република в България
Напоследък, използвайки различни мотиви, САЩ наложиха високи мита на всички свои търговски партньори, включително Китай, провокирайки глобална търговска война. Това предизвика силни реакции от страна на международната общност и големи колебания на световните финансови пазари, включително в самите Съединени щати. Някои коментатори смятат, че високите мита ще имат безпрецедентно тежко въздействие върху бедните страни с проста икономическа структура и висока зависимост от износа.
Говорителят на генералния секретар на ООН Стефан Дюжарик предупреди, че търговската война ще има отрицателно въздействие върху реализирането на целите за устойчиво развитие, както и че то ще е особено тревожно за онези страни, които са най-уязвими и най-малко способни да се справят с настоящите предизвикателства. Генералният директор на СТО Нгози Оконджо-Ивеала заяви, че налагането на мита от страна на САЩ може да доведе до цялостно свиване на обема на световната търговия със стоки с около 1% тази година, което ще окаже огромно влияние върху глобалния стокообмен и перспективите за икономически растеж. И макар в рамките на няколко дни след налагането на митата Съединените щати да обявиха отлагане на влизането в сила на някои от тях, те продължават да са в надвиснали над света. Този арогантен, капризен и детински подход към международните дела не само не е достатъчно сериозен, но и демонстрира напълно изключителния натиск и драматизъм, насочен към търсенето на печалба, загърбвайки изцяло поведението, което една световна сила трябва да има.
Тарифната война, започната от Съединените щати, е по същество мародерство срещу икономическите интереси на други страни и явен отказ да се съобразяват със системата за свободна търговия и глобалните договорености. Равенството в търговията между държавите означава, че митническите ставки за различните индустрии се определят въз основа на сравнителните предимства на всяка държава, за да се коригират търговските дисбаланси, причинени от прекомерната конкуренция. Ключът към справедливата търговия е да се осигурят равни търговски възможности, така че всички страни да могат да получат полагащия им се дял на международния пазар чрез собствените си предимства и усилия. Съгласно механизма на Световната търговска организация (СТО) страните са постигнали консенсус по този въпрос, а именно всички членове трябва да спазват принципите на недискриминация, свободна търговия, прозрачност, лоялна конкуренция и диференцирано третиране на развиващите се държави. През последните няколко десетилетия намаляването на митата беше основна тенденция, която значително ускори потока на световната търговия, насърчи рационалното разпределение на глобалните ресурси и като цяло подобри благосъстоянието на жителите в различни страни, включително Съединените щати. Поради това Съединените щати, мотивирайки се с търговския си дефицит, наложиха едностранно мащабни мита върху вноса на стоки от своите търговски партньори, изкуствено прекъснаха установените и зрели верига за доставки и индустриална верига, нарушиха пазарно ориентираните правила за свободна търговия, намесиха се грубо в икономическото развитие на различни страни и засегнаха устойчивия растеж на световната икономика. Това е открит отказ от системата за свободна търговия и глобалните договорености, трябва да бъде осъдено и членовете на СТО да му се противопоставят.
Тарифната война, започната от Съединените щати, е ограбване на икономическите интереси на други страни, което противоречи на нейния така наречен паритет и реципрочност.
Логиката зад „реципрочните мита“ на САЩ е объркваща, а изчисляването на ставките е елементарно и произволно. „Реципрочното мито“, определено за всяка държава (регион), не се изчислява въз основа на „митническата ставка на страната (региона), плюс нетарифните бариери за Съединените щати“, както твърдят от Вашингтон, а като основа се използва просто съотношението на търговския дефицит на САЩ със страната (региона) спрямо износа на страната (региона) за САЩ, което след това е намалено наполовина и се използва като допълнителна митническа ставка. Този елементарен и произволен метод на изчисляване нарушава основните икономически закони и е лишен от логика, което е смайващо. От това се вижда, че митническата политика на САЩ изхожда изцяло от собствените им егоистични интереси и е типичен акт на едностранчивост, протекционизъм и икономически тормоз. Съединените щати са се ангажирали в игра с нулева сума, под предлог че се стремят към „паритет“ и „справедливост“.
Реално обаче целта е реализация на концепциите за „Америка на първо място“ и „американската изключителност“. Вашингтон използва митата, за да подкопае съществуващия международен икономически и търговски ред, като поставя американските интереси над общите интереси на международната общност, жертва легитимните интереси на страните по света, за да обслужи своите хегемонистични интереси. Решителното предприемане на контрамерки от страна на Китай цели не само да защити собствените му законни права и правото на развитие, но също така е проява на неговото разбиране за това как трябва да се държи една отговорна голяма държава, уважение към пазарната икономика и правилата на международната търговия и силна подкрепа за честността, справедливостта и многостранната търговска система.
Съединените щати нямат право да изливат гнева си върху други страни заради собствената им небалансираната вътрешна икономическа структура, а протекционистките мерки като едностранното налагане на мита са път без изход.
Съдейки по последните изявления на САЩ, елиминирането на търговския дефицит е основното им искане, тъй като те смятат, че огромният му размер ги поставя в неизгодно положение. По същество обаче търговският дефицит на САЩ в търговията със стоки се определя не само от сравнителните предимства на различните страни и международното разделение на труда, но е и неизбежен резултат от структурните проблеми на американската икономика.
Ако вземем за пример търговията между Китай и Съединените щати, се вижда, че Китай не преследва умишлено търговски излишък.
Всъщност съотношението на излишъка по текущата сметка на Китай към БВП е спаднало от 9,9% през 2007 г. на 2,2% през 2024 г. Причините за търговския излишък на Китай със Съединените щати са сложни и включват методиките за ценообразуване и счетоводство в търговията със стоки и услуги, както и сравнителните предимства на цените на производствените фактори. За да разберем обективно и да оценим дали двустранната търговия между Китай и САЩ е балансирана, трябва да проведем цялостно и задълбочено проучване и не бива да се фокусираме просто върху търговския баланс на стоките. Съединените щати са най-големият източник на дефицита на Китай в търговията с услуги, който като цяло бележи тенденция към нарастване и през 2023 г. достигна 26,57 млрд. долара, което представлява около 9,5 % от общия излишък в търговията с услуги на САЩ. Като се вземат предвид търговията със стоки, търговията с услуги и вътрешните продажби на клонове на предприятия в другата страна, ползите от икономическия и търговски обмен между Китай и Съединените щати са приблизително балансирани. През последните години делът на търговския дефицит на САЩ с Китай в общия търговски дефицит е намалял, докато мащабът на глобалния дефицит се е увеличил. Фактите показват, че налагането на допълнителни мита на Китай не само няма да успее да намали общия търговски дефицит на САЩ, но ще доведе до по-високи разходи за внос, което допълнително ще увеличава дефицита. По-важното е, че Съединените щати отдавна ограничават износа на голям брой продукти и технологии за Китай и просто приписват търговския излишък на китайския дъмпинг и нелоялна конкуренция, което не почива на фактите.
Опитът на САЩ да елиминират търговския си дефицит чрез едностранно налагане на мита противоречи на здравия икономически разум и е неосъществима цел.
Същността зад огромния търговски дефицит на САЩ са дисбалансите в американската икономика. От гледна точка на националното икономическо счетоводство, дали една страна има излишък или дефицит по текущата сметка зависи от връзката между нейните спестявания и инвестиции. Типичните характеристики на икономиката на САЩ са ниски спестявания и високо потребление. Спестяванията са по-ниски от инвестициите от дълго време, така че икономиката на САЩ трябва да използва широкомащабно спестяванията в чужбина под формата на търговски дефицити. Това е основната причина за формирането и дългосрочното съществуване на търговския дефицит на САЩ и е ендогенно, структурно и устойчиво явление на американската икономика. Протекционистките мерки едва ли ще съживят промишлеността на САЩ, а налагането на мита няма да доведе до нулев търговски дефицит. В същото време Съединените щати отдавна насърчават модела, при който те контролират ценообразуването на глобалните индустрии и финансите от висок клас, възлагат общото производство на външни изпълнители, а американците консумират глобалното производство и услуги. Свиващият се пазар на труда и спадът на производството са неизбежните резултати от този модел, но това е вътрешен въпрос и той трябва да бъде решен от самите Съединени щати, а не други държави да се превръщат в мишени. Всички държави и народи по света, включително Китай, притежават основни права и интереси да се развиват и да участват в честна глобална конкуренция, докато Съединените щати нямат право да се намесват, камо ли да ги лишават от тези права.
Китай е твърдо ангажиран с отвореност и сътрудничеството, поддържа многостранния подход и е готов да работи с всички страни за насърчаване на свободната търговия и постигане на взаимна изгода и печеливши резултати.
Ние сме готови да работим с големите световни икономики и развиващите се страни за реформиране и подобряване на правилата на многостранната търговска система, насърчаване на либерализацията и улесняване на глобалната търговия и инвестиции и активно създаване на приятелска международна икономическа и търговска среда.
Ние ще насърчаваме по-енергично отварянето си към света, ще продължим да укрепваме изграждането на законовата и регулаторна система за това отваряне, ще прилагаме ефективно закона за чуждестранните инвестиции, ще третираме всички видове стопански субекти, включително предприятията с чуждестранно финансиране, на недискриминационна основа и при равни условия, ще реформираме и подобрим институционалния механизъм за насърчаване на чуждестранните инвестиции, ще гарантираме национално третиране на предприятията с чуждестранно финансиране при придобиването на фактори за производство, лицензиране, определянето на стандарти, достъпа до държавни поръчки и други области и ще създадем активно пазарен подход, основан на върховенство на закона, интернационализирана бизнес среда, както и прозрачна, стабилна и предвидима политическа среда. Ще ускорим разширяването на глобалната мрежа от зони за свободна търговия с високи стандарти, ще насърчим преговорите и подписването на различни многостранни и двустранни икономически и търговски споразумения, ще установим по-тесни и взаимноизгодни икономически и търговски отношения с всички страни и ще дадем възможност на търговските партньори да споделят по-добре дивидентите от развитието на Китай. Ще положим и повече усилия за поддържане на стабилността на глобалната промишлена верига и веригата за доставки, ще насочваме нашите предприятията да правят бизнес в чужбина по подреден начин, ще създаваме повече инвестиции, заетост и възможности за индустриално развитие на местно ниво и ще насърчаваме просперитета и стабилността на световната икономика.
Китай винаги е бил стабилна котва и сигурен пристан за световната икономика.
На среща с представители на международната бизнес общност на 28 март председателят СиДзинпин заяви, че Китай дълго време ще бъде плодородна почва за чуждите компании да инвестират и да правят бизнес. Китай е втората по големина икономика в света и нейният принос към глобалния икономически растеж отдавна е на ниво от около 30%. В миналото, независимо дали в отговор на азиатската финансова криза в края на миналия век, или на международната финансова криза през 2008 г., Китай изигра важна роля за стабилизирането на световната икономика. В момента страната разполага с огромен пазар и цялостна индустриална система. Китай е вторият по големина потребителски пазар в света, има най-голямата група хора със средни доходи, разполага със солидна основа и силна устойчивост за справяне с външни рискове и предизвикателства. В същото време икономиката на Китай се движи към „новото“, ускорявайки изграждането на модерна индустриална система, развивайки нови качествени производителни сили в съответствие с местните условия, а производствената индустрия показва ясна тенденция към трансформиране във висок клас, цифрово и зелено развитие. Нови технологии, нови продукти и нови бизнес модели се появяват с ускорени темпове. По-важното е, че Китай поддържа дългосрочна политическа и социална стабилност, а сигурността на политическата среда е в рязък контраст с несигурността на външната среда. Именно поради тази ценна сигурност все повече международни инвеститори са оптимисти за китайския пазар и перспективите за развитие. Китай приветства компании от цял свят да инвестират и да правят бизнес в страната, споделяйки огромните възможности за развитие, които дава неговият пазар.
Активното разширяване на вноса е важна част от усилията на Китай за насърчаване на отварянето на високо ниво.
От ноември 2018 г. всяка година в Шанхай се провежда Международното изложение за внос в Китай. Броят на участващите страни и планираните трансакции се увеличават всяка година, като общата планирана сума на трансакциите надхвърля 500 милиарда щатски долара. През 2024 г. общият внос на Китай е на стойност 18,4 трилиона юана, което е увеличение от 2,3% на годишна база. С това мащабът на вноса достигна исторически връх и за 16-а поредна година Китай продължава да е вторият по големина пазар за внос в света. Ние ще продължим да оползотворяваме потенциала си за внос, да превръщаме огромния си пазар в такъв, споделян от света, и да даваме нов тласък на глобалното икономическо развитие.
Китай е отговорна голяма държава и никога няма да приеме каквото и да било изнудване с мита.
Вярваме, че икономическата глобализация е неизбежният път за развитие на човешкото общество. Базираната на правила многостранна търговска система със Световната търговска организация в нейната основа има важен принос за насърчаване на развитието на глобалната търговия, икономическия растеж и устойчивото развитие. Откритостта и сътрудничеството са историческа тенденция. Светът никога няма и не трябва да се връща към състояние на затваряне и разделение. Взаимната изгода и печалбата са това, което хората искат, а икономическият тормоз, който вреди на съседите, в крайна сметка ще има обратен ефект върху самите вас. Обща отговорност на международната общност е да насърчава икономическата глобализация в по-отворена, приобщаваща, ползотворна и балансирана посока. Развитието е универсално право на всички страни по света, а не патент на няколко от тях. Международните дела трябва да се решават чрез консултации, а бъдещето и съдбата на света трябва да се определят съвместно от всички страни. В търговските и тарифните войни няма победители, а протекционизмът е път без изход. Всички държави трябва да поддържат принципа на обширни консултации, съвместно изграждане и споделяне, да се придържат към истински мултилатерализъм, съвместно да се противопоставят на всички форми на едностранчивост и протекционизъм, да защитават международната система с Организацията на обединените нации (ООН) в нейното ядро и да защитават многостранната търговска система около Световната търговска организация. Между Китай и Европа съществува консенсус по този въпрос. В телефонен разговор с китайския премиер Ли Цян на 8 април председателката на Европейската комисия г-жа Урсула фон дерЛайен подчерта, че на фона на настоящите предизвикателства пред международната търговска среда, като две големи икономики в света, ЕС и Китай се ангажират да поддържат справедлива и свободна многостранна търговска система със СТО в основата, както и здравословното и стабилно развитие на глобалните икономически и търговски отношения. Това е в общ интерес на двете страни и на света.
Убедена съм, че огромнен брой от държавите, които вярват в честността и справедливостта, ще предпочетат да застанат от правилната страна на историята и ще направят избор, който отговаря на техните собствени интереси.