Разделят изпитите за 7. и 10. клас
Министерството на образованието и науката предвижда да раздели датите за провеждане на изпитите след 7. и 10. клас, а също така се предвижда и намаляване на минимума на текущите оценки, които учениците трябва да имат през учебния срок. Това заяви министърът на образованието Галин Цоков на брифинг в сградата на МОН, предаде “Фокус”.
Целта на промените е подобряване на учебния процес. Предвижда се отваряне на наредбите за оценяване, образователен минимум и подготовка, наредбата, свързана със системата на учебното образование. По думите на министъра обсъжданията с експертите какви промени да бъдат направени ще започнат в края на тази седмица.
“От гледна точка на изводите, които си направихме от външното оценяване, стигнахме до идеята в следващата година външното оценяване да бъде разделено, като дни, на 7. и 10. клас. Това осигурява повече време на оценителите за съсредоточаване на проверките на учениците след 7. клас. Целта е учениците да получат по-бързо резултатите, а след това да почне класирането в средните училища”, заяви министър Цоков.
От МОН предвиждат и промени в организацията на квесторите, които да следят за нормалното провеждане на изпитната сесия.
“Изместили сме със седмица провеждането на изпитите за 7. клас, за да имат повече време. Външното оценяване след 7. клас е структурирано в учебни дни, това ще наложи промяна в организацията на квесторите – те да бъдат от съответното училище, както в 4. клас. Това ще осигури според нас по-ефективно провеждане на изпитите, без излишно натоварване на учителите”, каза още Цоков.
Образователните експерти ще обсъдят в предстоящите промени на Наредбата за оценяване възможността за намаляване на броя текущи оценки, които ще бъдат нужни през конкретния учебен срок. Целта е да не се намали значимостта на оценката.
“Ще отворим наредбите за обсъждане на намаляване на текущото оценяване на учениците през конкретния срок. Оценките от модулите от 2 да паднат на 1. Идеята е оценката да не е толкова значима в рамките на отделните дисциплини в рамките на профилираните предмети”, обясни министърът.
МОН предвижда и промени в сферата на изследователската и проектната дейност – ще се обсъжда възможността за съвместно преподаване на учители от различни дисциплини, така че в края на обучението да има общо оценяване и да се създаде възможността учителите да отделят повече време на учениците.