План-програма на Агенцията за хората с увреждания към МТСП за 2025 година

ЗЕМЯ продължава да публикува ключови документи и принципи в работата на държавата за социална защита на хората с увреждания. Публикуваме акценти от План-програмата на Агенцията за хората с увреждания за настоящата 2025 година
Мисията на Агенцията за хора с увреждания (АХУ) е да изпълнява държавната политика, свързана с трудовата заетост в защитена, специализирана и обичайна работна среда, чрез осигуряването на условия за равен достъп до заетост, професионална рехабилитация и пълноправно включване на хората с увреждания с цел подкрепа за постигане на самостоятелен и независим живот за тези бенефициенти.
Стратегическите приоритети на Министерството на труда и социалната политика (МТСП) за периода 2022 – 2025 г. в областта на правата на хората с увреждания са “Гарантиране на социалните права на хората с увреждания за подобряване на качеството на живот и превенция от социално изключване” и “Подобряване изпълнението на политиката в областта на правата на хората с увреждания”.
За постигане на тези приоритети са идентифицирани следните стратегически цели на МТСП: „Гарантиране на достъпа до ефективна социална подкрепа”, „Повишаване на възможностите за водене на независим начин на живот в условия на достъпна среда и улесняване включването в общността чрез осигуряване на достъпа до лична помощ”, „Анализиране на политиките за хората с увреждания за постигане на балансираност и съгласуваност в институционалните действия за осигуряване на по-адекватна публична подкрепа”.
В изпълнение на посочените цели АХУ, чрез програма „Подкрепа на и за хората с увреждания”, ще продължи да изпълнява и през 2025 г. държавната политика по отношение трудовата заетост, рехабилитацията и пълноценната социална интеграция на хората с увреждания в обществения живот на страната.

Екипът на АХУ ще положи максимални усилия, за да постигне поставените си цели и да реализира заложените индикатори, чрез различни механизми за комуникация и информиране на потенциалните бенефициенти.
ПРОГРАМИ И УСЛУГИ, ИЗПЪЛНЯВАНИ ОТ АГЕНЦИЯТА ЗА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ, В ПОДКРЕПА НА ТРУДОВАТА И СОЦИАЛНА ИНТЕГРАЦИЯ НА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ
I. ПРОГРАМА “СТИМУЛИРАНЕ НА ЗАЕТОСТТА НА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ СПЕЦИАЛИЗИРАНА РАБОТНА СРЕДА”
1. Осигуряване на трудова заетост на хора с трайни увреждания в специализирана работна среда
Основна цел
Осигуряване на трудова заетост на хора с трайни увреждания, с оглед
преодоляване на социалната им изолация и пълноправното им включване
в обществото, съгласно чл. 49 от Закона за хората с увреждания (ЗХУ).
Създаване на предпоставки за водене на независим и пълноценен живот
от хората с увреждания._____________________________________________
Целева група
Работодатели от специализирана работна среда, наемащи хора с трайни
увреждания.______________________________________________________
Подцели
- Осигуряване трудова заетост на хора с трайни увреждания, чрез финансиране на проекти със социална и стопанска насоченост на специализирани предприятия и кооперации на хората с увреждания.
- Осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания.
- Повишаване на квалификацията на хората с увреждания.
- Повишаване производителността на труда на работещите хора в тези
организации.______________________________________________________
Дейности по изпълнение на целите
- Извършване на консултации по изготвяне на проектите и популяризиране на програмата.
- Стартиране на конкурсна процедура за приемане, оценяване и класиране на проекти със социална насоченост на специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания.
- Финансиране на класираните проекти на траншове на основата на сключени договори с одобрените кандидати и съобразно изискванията на утвърдената методика.
- Осъществяване на регулярен контрол по изпълнението на проектите със социална насоченост чрез периодични проверки на специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания.
- Стартиране на конкурсна процедура за приемане, оценяване и класиране на проекти със стопанска насоченост на специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания.
- Финансиране на класираните проекти на траншове на основата на сключени договори с одобрените кандидати и съобразно изискванията на действащата методика.
- Осъществяване на регулярен контрол за изпълнението на проектите със стопанска насоченост, чрез периодични проверки на специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания.
- Осъществяване на обратна връзка с бенефициентите с цел събиране на информация за въздействието на програмата.
- При наличие на свободен финансов ресурс, обявяване на последваща процедура за набиране на проектни предложения със стопанска насоченост.
Срок -постоянен
Срок – до 31.03.2025г.
Срок – до 31.12.2025 г.
Срок – до 31.12.2025 г.
Срок – до 31.03.2025 г.
Срок – до 31.12.2025 г.
Срок -постоянен
Срок -постоянен
Срок -постоянен
Очаквани резултати | 1. Открити 30 работни места за хора с трайни увреждания. 2. Осигурени и/или подобрени условия на труд в специализирана работна среда на 360 лица. 3. Технологично обновени 10 специализирани предприятия и кооперации на хора с увреждания. 4. Намалена заболеваемост сред работещите хора с трайни увреждания в специализираните предприятия и кооперации. | |||
Необходими средства | 1 500 000 лв. | Източници на финансиране | Държавен бюджет Съфинансиране – собствено участие | |
Прилагаща институция | АХУ | Партньори | Национално представителни организации на и за хората с увреждания | |
Отговорни лица за изпълнение | Изпълнителен Директор, Главен секретар, Директор на дирекция “ПВХУ”, Директор на дирекция “АПФИО”. | |||
2. Услуги по регистрация на специализираните предприятия и кооперации на хората с уврежданш “егистъра на специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания (Регистъра)
Основна цел | Осигуряване на публичност за заинтересованите страни относно регистрираните специализирани предприятия и кооперации на хората с увреждания. | ||||
Целева група | Работодатели от специализирана работна среда, наемащи хора с трайни увреждания | ||||
Подцели | 1. Спазване на изискванията на ЗХУ, на които следва да отговарят специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания. 2. Проследяване на промени в статута, наетите хора в списъчния състав и дейностите, които извършват регистрираните предприятия и кооперации на хората с увреждания. 3. Осигуряване на актуална база данни, относно поддържане на информация в Регистъра. | ||||
Дейности по изпълне- . ние на целите | 1. Водене и поддържане на Регистъра на основание чл. 83, ал. 1 от ЗХУ. 2. Приемане и разглеждане на представените заявления и документи, необходими за вписване в Регистъра и регистриране в информационната система. 3. Извършване на проверка за законосъобразност и пълнота на документите. 4. Попълване на Контролна карта. 5. Изготвяне на уведомително писмо за отстраняване на нередности. 6. Изготвяне на Заповед за вписване или отказ от вписване в Регистъра и уведомяване на заинтересованите лица. 7. Вписване в електронния регистър на АХУ и издаване на Удостоверение за регистрация; 8. Уведомяване на заинтересованите страни за издаденото Удостоверение за регистрация. 9. Поддържане на електронното досие на всяко предприятие в Регистъра и актуализиране на данните в него. 10. Проследяване на промени в списъчния състав на персонала и дейностите, които извършват регистрираните специализирани предприятия и кооперации. | Срок – постоянен за изпълнение на дейностите по T.1-T.10 | |||
11. Два пъти годишно осъществяване на контрол, с оглед поддържане и актуалност на Регистъра, чрез извършване на проверка в Търговски регистър и в регистрите на Национална агенция по приходите на обстоятелствата, декларирани от специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания. 12. Осъществяване на регулярен контрол на специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания и прилагане на предвидените административно-наказателни мерки, при установени нарушения. | Срок 31.03.2025 г. 31.07.2025 г. Срок -постоянен | ||||
Очаквани резултати | 1. Осигурена актуална база данни, относно поддържаната информация в Регистъра. 2. Подпомагане на държавните институции при изпълнение регламентираните им законови задължения, чрез поддържане на публична част на Регистъра. | ||||
Прилагаща институция | АХУ | ||||
Отговорни лица за т“”пълнение | Изпълнителен Директор, Главен секретар, Директор на дирекция „ПВХУ”, Директор на дирекция „АПФИО” | ||||
3. Услуги по възстановяване 50 на сто от внесените от работодателя осигурителни вноски за ДС ЗЗО, ДЗПО за работещите в специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждани: трудово-лечебни бази по чл. 50, ал. 1 от ЗХУ и производствени звена или сектори по чл. 42 от ЗХУ
Основна цел | Възстановяване 50 на сто от внесените от работодателя осигурителни вноски за ДОО, 330, ДЗПО за работещите по трудово правоотношение лица в специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания и трудово-лечебни бази по чл. 50, ал. 1 от ЗХУ и производствени звена или сектори по чл. 42 от ЗХУ. | ||||
Целева група | Работодатели в специализирани предприятия и кооперации на хората с увреждания, трудово-лечебни бази и производствени звена или сектори | ||||
Подцели |— | 1. Осигуряване на средства за социална интеграция. 2. Осигуряване на средства за инвестиции и подходяща работна среда за хората с трайни увреждания. 3. Осигуряване на средства за рехабилитация. | ||||
Дейности по изпълнение на целите | 1. Приемане и обработване на постъпилите от специализираните предприятия и кооперации на хора с увреждания и трудово-лечебни бази и производствени звена или сектори документи, необходими за възстановяване на 50 на сто от внесените от работодателите осигурителни вноски. 2. Извършване на проверка в регистъра на специализираните предприятия и кооперации на хора с увреждания, относно валидността на регистрация на всяко специализирано предприятие и кооперация. 3. Изготвяне на предложение за възстановяване на 50 на сто от внесените осигурителни вноски след извършване на всички необходими проверки. 4. Консултиране на бенефициентите по въпроси, относно възстановяването на 50 на сто от внесените от специализирани предприятия и кооперации на хора с увреждания осигурителни вноски. 5. Извършване на периодичен контрол за целесъобразното изразходване на възстановените осигуровки. 6. Проверки в НАП и A3 по служебен път. | Срок – постоянен за изпълнение на дейностите | |||
Очаквани резултати | 1. Възстановени 50 на сто от внесените осигурителни вноски на 100 икономически субекта. 2. Технологично обновление и достъп до работното място, осигурена медицинска рехабилитация, трудова терапия и профилактика и повишена квалификация на хората с увреждания в специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания. | ||||
Необходими средства | 2 840 000 лв. (вкл. и за работодатели по НПЗХУ) | Източници на финансиране | Държавен бюджет | ||
Прилагаща институция | АХУ | Партньори | Специализирани предприятия и кооперации на хора с увреждания, трудово-лечебни бази и производствени звена и сектори | ||
Отговорни лица за “■шълнение | Изпълнителен Директор, Главен секретар, Директор на дирекция „ПВХУ”, Директор на дирекция „АПФИО” | ||||
II. ПРОГРАМА “СТИМУЛИРАНЕ НА ЗАЕТОСТТА НА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ В ОБИЧАЙ! РАБОТНА СРЕДА”
1. Национална програма за заетост на хората с увреждания (НПЗХУ)
Основна цел | Насърчаване и подпомагане на работодателите, съответно органите по назначаване, за създаване на условия за заетост, наемане на работа и/или повишаване на пригодността за заетост на хората с трайни увреждания. | |
Целева група | Работодатели/органи по назначаване от обичайна работна среда, които осигуряват заетост за хора с трайни увреждания в трудоспособна възраст. | |
Подцели | 1. Осигуряване на достъп до работно място на човек с трайно увреждане. 2. Приспособяване на работно място за човек с трайно увреждане. 3. Оборудване на работно място за човек с трайно увреждане |
4. Квалификация и преквалификация, съответно обучение за професионално и служебно развитие на човек с трайно увреждане.
Дейности по изпълнение на целите
- Извършване на консултации по изготвяне на проектите и популяризиране на НПЗХУ.
- Стартиране на конкурсна процедура за приемане, оценяване и класиране на проекти на работодатели.
- Финансиране на спечелилите проекти на траншове на основание сключени договори и съобразно изискванията на НПЗХУ.
- Извършване на регулярен контрол по изпълнението на финансираните проекти на работодатели, съответно органи по назначаване от обичайна работна среда.
- Осъществяване на обратна връзка с бенефициентите с цел събиране на информация за въздействието на програмата.
Срок -постоянен
Срок – до 31.03.2025г.
Срок – до 31.12.2025 г.
Срок -31.12.2025г.
Срок -постоянен
Очаквани резултати
- Подкрепени работни места за хора с трайни увреждания в обичайна работна среда – 5% увеличение на годишна база за 2024 г.
- Осигурени подходящи условия на труд за хора с трайни увреждания в обичайна работна среда.
- Повишена пригодност за заетост на хората с трайни увреждания.
- Осигурена устойчива заетост на хората с трайни увреждания.___________
Необходими средства
2 884 600 лв.
Източници на финансиране
Държавен бюджет
Прилагаща институция
АХУ
Партньори
Работодателски организации, НПО, A3
Отговорни лица за изпълнение на програмата
Изпълнителен Директор, Главен секретар, Директор на дирекция “ПВХУ”, Директор на дирекция “АПФИО”
2. Услуги по възстановяване 30 на сто от внесените от работодател, съответно орган по назначав по чл. 45 от ЗХУ осигурителни вноски за ДОО, ЗЗО, ДЗПО за работодатели, на които е осигур финансиране по чл. 44 от ЗХУ
– Основна цел
Възстановяване 30 на сто от внесените от работодател, съответно орган по назначаване по чл. 45 от ЗХУ осигурителни вноски за ДОО, ЗЗО, ДЗПО за наетите хора с увреждания в съответната организация, в случай че същата не използва преференции по реда на Закона за насърчаване на заетостта.
Целева група
Работодатели, съответно органи по назначаване по чл. 45 от ЗХУ
Подцели
1 .Осигуряване на средства за инвестиции и подходяща работна среда за
хората с увреждания 2.Осигуряване на средства за рехабилитация
3.Осигуряване на средства за социална интеграция_______________________
Дейности по
изпълнение на целите
- Приемане и обработване на постъпилите документи, необходими за възстановяване на 30 на сто от внесените от работодателите осигурителни вноски.
- Изготвяне на предложение за възстановяване на 30 на сто от внесените
осигурителни вноски след извършване на всички необходими
проверки._____________________________________________________
Срок – постоянен за изпълнение на дейностите
3. Консултиране на клиентите на АХУ по въпроси, относно възстановяването на 30 на сто от внесените осигурителни вноски. | ||||
Очаквани резултати | 1. Възстановени 30 сто от внесените осигурителни вноски на работодатели по чл. 45 от ЗХУ. 2. Технологично обновление и достъп до работното място. 3. Осигурена медицинска рехабилитация, трудова терапия и профилактика. 4. Повишаване на квалификацията на хората с увреждания в специализираните предприятия и кооперации на хората с увреждания. | |||
Необходи ми средства | Съгл. Раздел I, т. 3 от Плана | Източници на финансиране | Държавен бюджет | |
Прилагаща институция | АХУ | Партньори | Работодатели по чл. 44 от ЗХУ | |
Отговорни лица за изпълнение на програмата | Изпълнителен Директор, Главен секретар, Директор на дирекция „ПВХУ”, Директор на дирекция „АПФИО” | |||
III. ПРОГРАМА „ЗАПОЧВАНЕ И РАЗВИТИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНА СТОПАНСКА ДЕЙНО* НА ХОРАТА С ТРАЙНИ УВРЕЖДАНИЯ”
Основна цел | Осигуряване на заетост на хора с увреждания, с оглед преодоляване на социалната им изолация, пълноправното им включване в обществото и създаване на предпоставки за независим и достоен живот. | |
Целева група | Хора с трайни увреждания | |
Подцели | 1. Развиване на предприемаческите умения на хората с увреждания. 2. Стимулиране на самостоятелна стопанска дейност на хора с увреждания. 3. Осигуряване на трудови доходи и подобрено качеството на живот на хората с увреждания. | |
Дейности по зпълнение на целите | 1. Извършване на консултации по изготвяне на проектите и популяризиране на програмата. 2. Стартиране на конкурсна процедура за приемане, оценяване и класиране на проекти на хора с увреждания за започване и развитие на самостоятелна стопанска дейност. 3. При наличие на свободен финансов ресурс, обявяване на последваща процедура за набиране на проектни предложения 4. Финансиране на спечелилите конкурса проекти на траншове на основание сключени договори и съобразно изискванията на действащата методика. 5. Извършване на регулярен контрол по изпълнение на финансираните проекти за самостоятелна стопанска дейност на хора с увреждания. 6. Осъществяване на обратна връзка с бенефициентите с цел събиране на информация за въздействието на програмата. | Срок -постоянен Срок – до 31.03.2025г. Срок – до 31.12.2025г. Срок – до 31.12.2025г. Срок -31.12.2025г. Срок -постоянен |
Очаквани резултати | 1. Стартирали самостоятелна стопанска дейност 27 лица с трайни увреждания 2. Осигурени трудови доходи и подобрено качеството на живот на хората с увреждания. |
Основна цел
Постигане на ефективно пълноправно включване на хората с
увреждания във всички сфери на обществения живот чрез
рехабилитация и интеграция на хората с увреждания___________________
нестопанска цел за извършване на обществено полезна дейност, както
и национално представените организации на хора с увреждания,
регистрирани по Закона за кооперациите_____________________________
Подцели
- Осигуряване на равни възможности за хората с увреждания, чрез рехабилитация, интеграция и професионално обучение.
- Разработка на материали, подпомагащи работата на хора с трайни увреждания, тяхното адаптиране и интеграция.
- Организиране на специализирани трудови борси, икономически форуми и събития, насочени към промяна на обществените възприятия за хората с увреждания като пълноправни граждани.
Дейности по изпълнение на целите
- Извършване на консултации по изготвяне на проектите и популяризиране на програмата.
- Стартиране на конкурсна процедура за приемане, оценяване и класиране на проекти на неправителствени организации на и за хора с увреждания съгласно изискванията на действащата Методика.
- Финансиране на спечелилите проекти на траншове на основание сключени договори и изискванията на методиката.
- Осъществяване на регулярен контрол по изпълнение на финансираните проекти.
- Осъществяване на обратна връзка с бенефициентите с цел събиране
на информация за въздействието на програмата.____________________
Срок -постоянен Срок – до 31.03.2025г.
Срок -31.12.2025г. Срок -31.12.2025г. Срок -постоянен
Очаквани резултати
- Хора с увреждания, включени в мероприятия за рехабилитация и социална интеграция – 3 600.
- Осигурени социални услуги в общността от НПО.
- Придобити умения, които дават възможност за по-голяма
самостоятелност на хората с увреждания._________________________
Необходими средства
400 000 лв.
Източници на финансиране
Държавен бюджет
Съфинансиране – собствено участие
Прилагаща институция
АХУ
Партньори
Неправителствени организации на и за
хората с увреждания_________________
Отговорни
лица за изпълнение на
програмата
Изпълнителен Директор, Главен секретар, Директор на дирекция Директор на дирекция “АПФИО”.
