Кооперациите в България

Изказването е направено на 2 юли 2025 г. по време на кръглата маса „Ролята на колективното начало и на кооперативното движение за култивирането на солидарно общество“, организирана от Фондация „Солидарно общество“ и Националния кооперативен всекидневник „Земя“

Разговорът за мястото и ролята на кооперативните сдружения е актуален предвид голямото значение което се придава на тяхното укрепване и развитие. В повечето случаи се отбелязва ролята на кооперативните сдружения в много страни и тяхната устойчивост и адаптивност към променящата се конкуренция и пазари. В България този разговор се ограничава до подкрепа на принципите и механизмите на действия на кооперациите, но по същество липсва детайлен анализ на тяхното състоянието. Идеи има за това какво трябва да се направи и за стъпките, които следва да се извървят, но преди всичко се използва опита на страни с развито кооперативно движение – Франция, Италия, САЩ. Не можем да приемем, че този опит може да се приложи директно.
Има действащи кооперации и те функционират в рамките на определения правен режим. Тяхното форматиране в една или друга посока по подобие на стандарти от други страни, ще бъде грешка. Причината е, че ще направим съвършена логическа конструкция, която да изглежда възможна, но не и работеща. Практиката показва, че кооперативните форми се развиват най-често по исторически път, а не по кабинетни логически конструкции.
Според данни от преброяването на земеделските стопани от 2020 г. броя на кооперациите е 713 е те обработват 4.7 млн. дка земя. В сравнение с 2010 г., което е предходното пълно преброяване намалението на техният брой е с 24% (971 кооперации), а намалението на ИЗП е с 26% ( 6.4 млн. дка).
Базата за институционално развитие на кооперациите и приетият през 1999 г. Закон за кооперациите. През годините са правени редица промени, но те са по-скоро козметични и недостатъчни за да създадат предпоставки за гарантиране на тяхната устойчивост. Целта на кооперациите не е непосредствено печалба, а икономическа устойчивост чрез съвместни и координиране действия. Целта е стопанска дейност чрез общност на усилията.
Необходими са промени в Закона за кооперациите, но те не следва да променят като цяло философията и основните принципи на управление, а трябва да са в съответствие с промените в бизнес средата, възможностите за подпомагане чрез европейски политики. Без да претендираме за пълнота, ще акцентирам само на някои възможности за промени в Закона за кооперациите.
- Разширяване на определението за кооперации – социалната дейност е елемент от социалната дейност на съответното населено място. Факт, е че членовете на кооперацията чрез нея задоволяват своите социални дейности, но факт, е че тези дейности се разпростират и върху населението в съответното населено място, които не са членове на кооперацията.
- Фондове на кооперациите – Кооперациите са задължени да отделят средства в два фонда: Фонд „Резервен“ (минимум 20% от дяловия капитал и фонд „Инвестиции“ ( минимум 10% от дяловия капитал). Проучването на европейските практики показва, че фонд „Резервен“ е задължителен, а отделянето на средства за други фондове е с решение на Общото събрание. Получаването на дивидент е възможност, но не е разписана, не присъства и в уставите на кооперациите. В много страни (Италия, САЩ) се определя, че дивидента не може да бъде по-малък от 20 % и следва да се плати в рамките на 7-8 месеца.
- Засилване на функциите и правата на Контролните съвети в кооперациите
- Подпомагане и насърчаване от държавата. Това е едно пожелание за подкрепа на кооперациите записано в закона, но без дефинирани възможности за подкрепа. В повечето европейски страни в които кооперациите имат силно присъствие в икономиките им, се използва разнообразие от механизми
- Влогово-кредитна дейност – разрешена е, но при разрешение от БНБ и условия и ред в специален закон. Разработена нормативна уредба в тази насока няма.
- Липсва Закон за кредитните кооперации. Има 33 кредитни кооперации създаден чрез ПМС 343 чрез средства на ЕС и България, но липсата на законодателство спира тяхното разширяване. През годините има подготвени законопроекти, но така и не са финализирани.
Координиране на законодателството и европейските насоки за подпомагане с действителни нужди на кооперациите и възможностите за тяхното институционално разширяване
Според последното преброяване на земеделските стопанства от 2020 г. общият брой на стопанствата в България е 132 742. Много малките земеделски стопанства (с площ до 1 дка) са 39 676 (30%), а малките са 45 617 (34.4%). Това е предпоставка да се търсят възможности за коопериране или осъществяване на дейности от действащи кооперативни сдружения или създаване на маркетингови кооперации. Реализацията на продукцията е съвместна реализация на произведен земеделски продукт, а не търговия или с други думи казано не покупка с цел по-нататъшна продажба. Маркетинговата кооперация не е потребителна кооперация.
Възможност за укрепване на кооперациите е в използването на възможностите, които на този етап предоставя Стратегическият плана за развитие на земеделието и селските райони (2023-2027 г.) Създаването на организации на производителите беше възможност и в предходния програмен период. За близо 10 години има създадени 40 подобни организации, които по своят същност са юридически лица и осигуряват реализация на продукция на своите членове чрез обединение на юридически и физически лица в търговско дружество. Преобладават организации на производители при плодове и зеленчуци и мляко и млечни продукти. Без да влизам в процедурата по подпомагане, само следва да се подчертае, че се финансират основно административни разходи и то с бюджет не по-голям от 100 хил. лева. На практика това са сдружения за съвместна реализация на собствена земеделска продукция, а по своята същност са модифицирани сдружения, но не и класически кооперации. Административната тежест е изключително голяма и създава пречки за изпълнение на целите на подпомагане. Възможност за развитие на тази форма е, финансиране на дейности свързани с подготовката на продукцията до пазара – складови помещения, опаковъчна техника и т.н.
Съществува възможност кооперациите да отговорят на изискванията на социалните предприятия. В много страни от Европа кооперациите и социалните предприятия имат своят принос за създаване и запазване на работни места. В България има приет Закона предприятията на социалната и солидарна икономика, на неговото действие и подкрепата за тези предприятия е ограничена. Всички държави подпомагат развитието на социалните предприятия чрез различни мерки По-голяма част от тези подкрепи се отнасят до финансово подпомагане за започване на дейности и обща оперативна помощ. В някои държави се подпомага предоставянето на услуги от публичния сектор чрез даване възможност за участието им в тръжни процедури за предоставяне на обществени услуги.