Италия отмени концерта на Валерий Гергиев. Руският посланик в Рим: Срамна кампания!

Симфоничният концерт под диригенството на Валерий Гергиев, планиран за 27 юли в Италия, беше отменен, съобщи италианската информационна агенция ANSA, цитирана от сайта “Гласове”. Събитието трябваше да се проведе в рамките на фестивала Un’Estate da RE в Кралския дворец в Казерта, регион Кампания, Южна Италия.
Решението за отмяната е взето от ръководството на двореца, който е организатор на фестивала, но официална причина не е обявена. Вестник Corriere della Sera отбелязва, че организаторите не са дали обяснение за внезапната промяна.
Самият Валерий Гергиев заяви пред руската агенция ТАСС, че не е бил уведомен за отмяната на концерта.
Последните изявления срещу концерта на Гергиев дойдоха от няколко носители на Нобелова награда, като писма бяха изпратени до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, италианските власти и губернатора на Кампания Винченцо Де Лука. Министърът на културата Алесандро Джули също се намеси, подчертавайки, че „изкуството е свободно и не може да бъде цензурирано“, но „пропагандата, дори когато е направена с талант, е друг въпрос“. Според него концертът на Гергиев би рискувал да „изпрати грешно послание“. От своя страна, Де Лука, подчертавайки готовността си да потвърди концерта въпреки международните призиви, нарече въпроса „обезпокоителен“, чудейки се къде е „границата между свободата на словото и пропагандата“. Украинските асоциации в Италия бяха готови да организират протести и вече бяха закупили билети за първите редове на концерта.
Посолството на Руската федерация в Италия също излезе с позиция:
“Непропорционално полемичният тон и агресивната реторика в италианската преса, свързани с поканата, отправена от регионалните власти на Кампания и ръководството на фестивала „Лято на един крал“, към световноизвестния руски диригент Валерий Гергиев да дирижира Филхармоничния оркестър на Салерно в Кралския дворец в Казерта на 27 юли 2025 г., са обезпокоителни. Програмата включва произведения на Чайковски и други руски композитори.
Неотдавнашните изявления на най-висшите италиански служители срещу все по-разпространената политика на „заличаване“ на руската култура на Запад със сигурност не останаха незабелязани в Русия. През 2022 г., когато операта „Борис Годунов“ на Модест Мусоргски откри оперния сезон в Ла Скала, Серджо Матарела, президент на Италианската република, лично подчерта, че „Великата руска култура е неразделна част от европейската култура. Тя е елемент, който не може да бъде заличен…“. Думите му бяха повторени от Джорджа Мелони, министър-председател, която с голяма убеденост повтори следното: „Исторически погледнато, отношенията между Италия и Русия, особено на културно ниво, винаги са били солидни. Ето защо подкрепих решението на Ла Скала да открие новия сезон с руска опера…“.
В този контекст, изпълненият със скандали протест, умишлено създаден около концерта, насрочен за 27 юли, на който трябваше да участват маестро Гергиев и четирима солисти от Симфоничния оркестър на Мариинския театър в Санкт Петербург на фестивала в Казерта, изглежда категорично неуместен. Спорът ясно показа, че в Италия, подпомагани от местните власти, действат разрушителни и необуздани сили. Броят им е незначителен, но въпреки това те активно работят за насърчаване на негативно възприятие за Италия в Русия и за Русия в Италия. В крайна сметка, те целят да разделят народите на нашите две страни, руснаците и италианците. Поради злощастно стечение на обстоятелствата, този път основната цел на атаката е Валерий Гергиев – изтъкната фигура в света на културата и един от най-добрите диригенти на съвременната епоха. Очевидно е, че сеячите на омраза нямат артистична чувствителност.
Всъщност, приносът на маестро Валерий Гергиев за развитието на културните връзки между Русия и Италия е неоспорим и наистина уникален. Многобройните италиански почитатели на таланта на руския маестро отдавна очакваха възможността да се срещнат с любимия си дуригент, купувайки близо хиляда билета, за да присъстват с радост на концерта, който трябваше да се проведе в Кралския дворец в Казерта. Нещо повече, това събитие можеше да бъде голямо обединяващо и вдъхновяващо събитие за италианския обществен живот и културните среди на страната -то щеше да бъде истинско честване на ценностите на мира и хуманизма.
Вместо това, вместо да прегърнат радостта и добрите чувства, които винаги са съпътствали изпълненията на Маестрото – насърчавани от някои тесногръди и ограничени политици, както и от вездесъщите вече украински националисти – италианските медии дадоха пълна свобода на срамна кампания за очерняне на великия музикант. На кампания, основана на спекулации, догадки и откровени лъжи за предполагаемата „специална роля“ на Маестро Валерий Гергиев в „руската пропагандна машина“, както и на лични атаки срещу него.
Като посланик на Руската федерация в Италия, изпитвам голямо безпокойство към моя изтъкнат сънародник, който въпреки натоварения си график, който го кара да разделя времето си между турнета и ангажименти в Мариинския театър и Болшой театър, избра да приеме поканата, получена от организаторите на фестивала в Кампания „Un’Estate da Re“ (Лято на един крал), демонстрирайки положителните си чувства към Италия. Всъщност Италия винаги е имала и винаги ще има своето място в нашето колективно съзнание, и не само в руската културна сфера, но и във всички сфери, които съставляват обществото на нашата страна.
Не мога да повярвам, че с това решение италианското ръководство противоречи на собствените си изявления, изразявайки истинската си позиция относно така наречената „култура на отмяната“ и демонстрирайки готовността си да „прекоси Рубикон“, като напълно изостави културните връзки с Русия.
Тъжно е да се гледа как Италия, чието правителство, противно на обещанията си да защитава суверенитета и националните интереси, се прекланя пред исканията на украинските имигранти и други групи.
Всеки, който смята, че отмяната на концерта на маестро Валери Гергиев ще навреди на Русия, греши. Нашата страна е суверенна и самодостатъчна във всяко отношение, включително и в културно отношение, въпреки че Русия не се затваря за никого, нито възнамерява да отменя каквото и да било. По-скоро това вреди на самата Италия, тъй като по този начин страната подкопава собствения си авторитет и поражда съмнения относно духа си на откритост и гостоприемство към онези, които – с талант, професионализъм и откровеност – дават на света усещане за красота и вечност.”