Почина великият руски композитор Родион Шчедрин

Известният руски композитор Родион Шчедрин, автор на световноизвестни балети, е починал тази нощ на 92-годишна възраст, съобщи Болшой театър в Москва, цитиран от АФП.
„Един от най-големите съвременни гении, чиито опери, балети и симфонии се изпълняват от десетилетия на най-големите световни сцени, е починал през нощта“, се казва в изявлението на Болшой театър, цитирано от БТА.
„Родион Шчедрин е уникално явление и цяла епоха в живота на световната музикална култура“, се подчертава в съобщението, в което се изразява съжаление за „огромната трагедия“ и „непоправимата загуба“ за артистичния свят.
Роден на 16 декември 1932 г. в Москва, композиторът става известен с „Кармен сюита“ – балетна музика, написана през 1967 г., която изстрелва съпругата му, прочутата руска балерина Мая Плисецкая (1925 – 2015), на сцената на Болшой театър.
Вдъхновен от приказките и класическата руска литература, Шчедрин композира и балетите „Конче вихрогонче“, „Ана Каренина“ (по Толстой) и „Чайка“ (по Антон Чехов).
Автор на операта „Лолита“, композирана по романа на Набоков, чиято световна премиера се състоя през 1994 г. в Стокхолм, той се отличава и със своите симфонии и концерти за пиано и оркестър, изпълнявани както в Европа, така и в Азия и САЩ.
С над 80 произведения в своя актив, „безценното художествено наследство на Шчедрин винаги намира отзвук в сърцата на публиката“, подчертава Болшой театър.
Вдъхновен от приказките и класическата руска литература, Шчедрин композира и балетите “Конче вихрогонче”, “Ана Каренина” и “Чайка”. През Студената война музиката му печели популярност в Европа главно чрез диригентската работа на Мстислав Ростропович, който прави няколко успешни записа, пише “Сега”.
Виртуозен пианист, Шчедрин често изпълнява своите клавирни произведения, сред които са шест концерта за пиано и оркестър, няколко сонати и 24 прелюдии и фуги за пиано. Повече от десетилетие той отделя много време и енергия като ръководител на Съюза на композиторите на Руската федерация, позиция, която наследява от Дмитрий Шостакович по неговото изрично искане. В операта си “Мъртви души” (по Гогол) и балета “Анна Каренина” (по Толстой) Шчедрин въвежда класиците на руската литература в музикалния театър. Творбите са изпълнени в Болшой театър, което прави Шчедрин първия композитор, поставил седем произведения на тази сцена в 200-годишната история на театъра. Често изпълнявани са и хоровите произведения на Шчедрин по текстове на руски поети, както и неговите две симфонии и пет концерта за оркестър.
Първият от тях, “Закачливи частушки” утвърждава името на автора на международната сцена. Вторият от концертите за оркестър е с подзаглавие “Камбаните” и е представен премиерно от Нюйоркската филхармония под диригентството на Ленард Бърнстейн като една от многото поръчки в чест на 125-годишнината на оркестъра.
В съветската епоха композиторът е награждаван о с Държавна награда на СССР (1972) и Ленинска награда (1984). След падането на Желязната завеса Шчедрин се възползва от новите възможности за международни пътувания и музикално сътрудничество, като разделя времето си между Мюнхен и Москва. През 1994 г. в Стокхолм е премиерата на неговата опера “Лолита”, композирана по романа на Набоков.