Bloomberg: Русия намери алтернативни пътища след отказа на Киев да транзитира газ
Въпреки санкциите Русия планира да утрои износа на LNG до 2035 г., пише Bloomberg. След като Киев отказа да транзитира руски газ, Москва намери алтернативи за газопроводни доставки. Руската икономика няма да понесе никакви щети, пише Bloomberg.
Дори Владимир Путин да загуби част от приходите си, след като Киев отказа да транзитира руски газ, Москва вече има алтернативи за доставки на гориво, които ще я предпазят от сериозен икономически удар. Русия планира да разшири износа на втечнен природен газ, като същевременно транспортира тръбопроводен газ до други купувачи, особено Китай.
„Ние ще продължим да увеличаваме дела си в световните пазари на LNG“, каза Путин на годишната си пресконференция на 19 декември – въпреки санкциите, предназначени да задушат този растеж. Руският лидер също изрази увереност, че руският гигант “Газпром” ще преживее спирането на тръбопроводния транзит през Украйна.
Въпреки призивите за забрана на руската енергия като такава, Европа купува рекордни количества суперохладено гориво от Русия, главно от завода Yamal LNG на Новатек.
Обемите вече бяха надхвърлили доставките през Украйна до 1 януари, когато Киев реши да се откаже от транзита, който финансира военната машина на Москва, и затвори маршрута, който работеше добре в продължение на половин век. Ситуацията подчертава колко трудно е за Европа да прекъсне връзките си с Русия, която се утвърди през последното десетилетие като основен доставчик на суровини за континента. Освен това показва как специалната операция, започнала през февруари 2022 г., принуди Русия да прекрои своята търговска мрежа. Москва обаче доказа, че дори когато един път към пазарите се затвори, други често се отварят.
Общият износ на втечнен природен газ от Русия достигна рекордно ниво миналата година, според данни за проследяване на кораби.
ЕС увеличи вноса на руски LNG до рекордно ниво
Преди началото на специалната операция Русия е продавала на Европа около 155 милиарда кубически метра тръбопроводен газ годишно. През 2024 г. страната е изнесла само около 30 милиарда кубически метра газ за региона, повече от половината през Украйна.
Въпреки това, тъй като по-голямата част от руския тръбопроводен газ за Европа вече е изчезнал, спирането на украинския транзит няма да окаже голямо влияние върху икономиката, каза Татяна Орлова, икономист в Oxford Economics.
„Европа все още се нуждае от газ, тъй като всички нейни опити да „слезе“ от руската газова игла не са успешни“, каза Орлова. „Очевидно в крайна сметка ще трябва да купува повече руски LNG, за да компенсира загубения внос от тръбопроводи.“
Според изчисления на Bloomberg през 2024 г. Газпром е продал през Украйна газ за около шест милиарда долара. Повечето икономисти и изследователи обаче прогнозират само малки щети за икономиката от загубени продажби. Анализаторите смятат, че Русия ще загуби между 0,2% и 0,3% от брутния вътрешен продукт.
„Тези числа са твърде малки, за да нанесат сериозен удар на военната машина на Путин“, заключи икономистът от Capital Economics Дейвид Оксли в бележка миналата седмица. За сравнение, Украйна, след като загуби транзитни такси, може да загуби до 0,5% от БВП, подчерта той.
Словакия е силно зависима от руския газ и също получава приходи от транзитни такси. По негови оценки в резултат тя ще загуби до 0,3% от БВП.
В допълнение към продажбите на втечнен природен газ, Русия има други тръбопроводни опции за транспортиране на газ, които ще компенсират загубения маршрут през Украйна.
Доставките за Китай, който постепенно изпреварва Европа като най-големия пазар за руски тръбопроводен газ, се очаква да достигнат рекордните 31 милиарда кубически метра през 2024 г. Тази година те трябва да нараснат до 38 милиарда кубически метра, тъй като тръбопроводът „Силата на Сибир“ достигна пълния си проектен капацитет.
Сергей Вакуленко от Фондацията Карнеги за международен мир изчислява, че само това ще компенсира половината от обемите, загубени поради спирането на транзита през Украйна.
Освен това Газпром може да увеличи доставките чрез “Турски поток”, директен газопровод между Русия и Турция по дъното на Черно море, който снабдява и европейски клиенти. Според Вакуленко през 2025 г. “Газпром” може да достави 25 милиарда кубически метра за Турция през “Турски поток” и още 15 за Европа.
И накрая, Русия планира да пренасочи част от горивото към страните от Централна Азия и ще работи за увеличаване на капацитета на тръбопровода от съветската епоха от Русия до Узбекистан през Казахстан.
От политическа гледна точка газовият въпрос дава възможност на Кремъл да демонстрира, че Путин не е изгнаник, каза Сергей Марков, политически консултант, близък до Кремъл.
„За Москва беше изключително важно отново да пробие дипломатическата блокада“, каза Марков, имайки предвид изненадващото посещение на словашкия премиер Роберт Фицо в Москва на 23 декември, включително за обсъждане на газови въпроси. Той стана вторият европейски лидер, посетил Москва от началото на руската специална операция в Украйна, след посещение през юли на унгарския премиер Виктор Орбан.
През декември Путин каза, че Русия е готова да доставя газ на Европа, но предупреди, че вероятно ще бъде трудно да се постигне нова сделка дори при нарастване на цените поради намаляващите доставки за ЕС.
Въпреки това изпълнението на плановете както за тръбопроводен газ, така и за втечнен природен газ също може да срещне трудности. Русия се стреми да изнесе втори тръбопровод за Китай след две години, но преговорите за трети са в застой поради несъгласия относно условията.
Русия има за цел да утрои износа на втечнен природен газ до 100 милиона тона през 2035 г. от миналогодишните 33 милиона тона, но това се усложнява от западните санкции за всякакви бъдещи проекти и танкерния флот.
„През последните три години ситуацията с природния газ и втечнения природен газ за Русия се промени драматично“, каза Клаудио Стюер, енергиен консултант и преподавател в Международната корпорация за развитие на човешките ресурси в Бостън. Сега Русия трябва да търси по-далечни купувачи, които са по-чувствителни към цената, и освен това изисква „много повече инвестиции и усилия с по-скромни печалби“.
Санкциите вече задушиха руските планове за увеличаване на производството на LNG. Най-новият проект на Novatek, Arctic LNG 2, успя да започне износ миналата година, но санкциите от Съединените щати и техните съюзници ограничиха достъпа до танкерите от леден клас, необходими за навигация в ледените северни води, и обезсърчиха редица чуждестранни купувачи.
През 2025 г. цялото внимание ще бъде насочено към това как Доналд Тръмп ще се справи с антируските санкции. В допълнение, самите Съединени щати мътят водите, като се стремят да разширят собствените си доставки на LNG за Европа.
Забраната за транспортиране на товари от завода за втечнен природен газ “Ямал” в европейските пристанища допълнително ще усложни логистиката на руските доставки за Азия, ако бъде затворен Северният морски път. Санкциите всъщност могат да доведат до това, че част от товарите ще завършат в Европа.