БСП – избягване на катастрофата или плъзгане по нанадолнището?

Измина достатъчно време след 51-вия конгрес на БСП за да може да се направи, макар и предварителна, оценка какво става и трябва да стане в лявото политическо пространство. Отстраняването на Нинова и нейният най-близък кръг, помиряването на БСП с президента, формирането на лява коалиция бяха положителни стъпки. Но след това се продължи по правилото – „още от същото“, а то е подкрепяне чрез лява фразеология на социаллиберален и откровено неолиберален политически курс. В България този курс има най-извратената политическа форма – мутроолигархическа централна и общинска власт, използваща съдебната власт, полицията, силовите органи, МФ и НАП.
В такава обстановка в ръководството на БСП се появи неадекватната концепция за подчиняване на „партийния интерес на общодържавния“ като смокинов лист за колаборация с властващите мутроолигархически структури с най-ярките нейни изразители Румен Петков (АБВ) и К. Добрев. Ако при приемането на Конституцията концепцията за съвпадение на партийния и общодържавния интерес имаше смисъл и съдържание, изразил се в определянето на България като социална държава. Сега политическата ситуация е коренно различна. Държавата не е социална, а е олигархична авторитарна власт на боричкащи се олигархични кръгове (обръчи от фирми), но винаги сътрудничещи си по главните въпроси – по-малко държава, повече свобода за бизнеса, примат на спекулата и забогатяването на богатите и обедняване на бедните. Като за наивници звучи твърдението, че чрез влизането в дясна коалиция „партията получавала най-добра възможност да реализира програмните си приоритети за провеждане на социална политика и развитие на социалната държавата“.
Тази колаборация с олигархично десните е съпроводена с присъствието в Народното събрание на десни националистически организации. В крайно десен парламент БСП-ОЛ с 20 депутати не може да влияе практически почти на нищо. Това пролича чрез наложеното на БСП решение за държавен бюджет, осигуряващ пагубното прибързано решение за влизане в еврозоната. По същество с това ръководството на БСП поддържа на практика крайно дясна финансова и бюджетна политика. Преди изборите всички парламентарно представени прати хорово, едногласно заявяваха, че са десни с прокламираното желание на всяка цена да се запази пагубната за бедните данъчна система. Според тази система богатите в България плащат най-ниския корпоративен данък в Европа – 10%. Повечето европейски държави са с корпоративен данък около 20% и до 30%, а в редица страни най-богатите плащат и над 30% данък. При това положение в структурата на приходите в държавния бюджет в България основен дял има непреките данъци, (ДДС и акцизи), плащани почти изцяло от бедните. По данните на проф. Вучева съотношението е 75% срещу 25% за приходите от косвените данъци, т.е. беден богат храни. Крайно дясно е подкрепяното от ръководството на БСП преразпределението на произведения БВП – само до 40% при средно около 49-50% в Европа. Тази крайно дясна политика е главната причина хората да търсят „нов месия“ който да промени нещо – ту Кобурга, ту Б. Борисов, ту Сл. Трифонов, ту К. Петков и Василев и т. н. Народът не вижда нова истинска политика, защитаваща интересите на мнозинството трудови българи, а вижда безкрайното обогатяване на богатите и обедняване на бедните, най-голямото в Европа и едно от най-големите в света неравенство. Вместо борба за социалистическите идеали и ценности ръководството на БСП, съзнава или не съзнава това, подпомага бизнеса. И защитава неговите най-ниски данъци в Европа, доплащанията за него с милиарди и стотици милиони левове, събирани от данъците, предимно от работещите бедни и пенсионерите.
Още в самото начало на новото правителство, както се изразява Г. Пирински, БСП претърпя „челен сблъсък с грубите реалности на неолибералния хомот, който ГЕРБ налага с новия държавен бюджет“ и прибързаното влизане в еврозоната за спасяване на Европейската банка за развитие (минус 8 млрд. евро за 2024 г.) и огромната задлъжнялост на Франция и с плана на ЕБР за нейното спасяване. Отказът да се подкрепи комисията за разследване на Пеевски с наивните обяснения на Стойнев, че Народното събрание не е разследващ орган, влияе отрицателно на общественото мнение за БСП.
А сега накъде?
Първо. Разработване и предлагане на обществото на нова лява социално-икономическа политика. Това да е политика, подплатена с програма, която е съобразена със социалистическите ценности и политически цели, адаптирани към новите информационно-комуникативни условия и навлизането на изкуствения интелект в различните сфери, настъпващите геополитически и геостратегически промени в света, преминаване от еднополярен глобален към многополюсен свят. На Европа и България е необходимо разумно излизане от мантрата на неолибералните, а в България и на олигархическите практики чрез социалистическите идеи, ценности и принципи, които отразяват и защитават интересите на членовете и поддръжниците на левите партии. Политиката на БСП трябва да изразява, отстоява и осъществява на власт с предимство потребностите и интересите на хората на наемния труд, повишаване на техните доходи и на жизненото равнище, намаляване на социалното разслоение.
Второ. Справедливостта трябва да бъде принцип, който пронизва всички и всякакви решения на БСП, независимо дали партията е в опозиция или е на власт. Тя се изразява в: равнопоставеност; недопускане на привилегии и дискриминация; заплащане според количеството, интензивността и качеството на труда. Да вземем несправедливостта в данъчната система. Плоският данък е в ущърб на бедните и благо за богатите. В България средногодишно се изплащат годишно до около 10 млрд. лв. дивиденти. А те се облагат само с 5% данъчна ставка. В ЕС такава ставка има само в България и Румъния. В България това са общо до 500 млн. лева. Ако този данък е на равнището на плоския данък (10%) това ще бъде 1 млрд. лв. Притежателят на капитал, който не влага личен труд, а получава пари, плаща два пъти по-нисък данък от работещият човек. В повечето страни в ЕС този данък е около 20-25%. Ако в България той се приравни на данъка, плащан от ЕТ (15%), то в държавния бюджет биха влизали около 1.5 млрд. лв. Справедливо ли е Делян Пеевски за 2023 г. (по Интернет) да има начислени 18 млн. дивиденти и за тях да дължи 900 хил. лв. (5%), а шофьорът на автобус, учителят, професорът, лекарят и т.н. да плащат по 10%. По 5% плащат и богаташите политици като Слави Трифонов, Рамадан Аталай, Кирил Петков, Асен Василев, Лорер, Петър Кънев и множество други! Справедливо ли е в България свръхпечалбите да се облагат с най-ниско равнище на данъците в Европа? От неплащането или от ниското плащане на данъци от богаташите в България не достигат парите и поради това се увеличава задлъжнялостта на държавата, а не поради „прекомерните разходи“ за пенсии, образование, здравеопазване, майчински и т.н. Дългът на България може да бъде намален, ако се увеличи корпоративния данък и данъкът върху дивидентите.
Трето. Равенството е ключов принцип и критерии за справедливо общество. България е на върха на пирамидата по социално неравенство не само в Европа, но и в света. Това формира огромна бедност за огромната част от обществото, по някои данни над 80% бедняци и 5% богаташи в едно съотношение над 8.1 пъти. Това неравенство е не само във финансови измерения на доходите и равнището на живот, то е и в здравеопазването, образованието и др. В приетите на 51-я конгрес Насоки пише, че изкореняването на бедността ще стане чрез „целеви социални програми и мерки за повишаване на доходите“. Главното обаче е справедливото преразпределение на създаденото в процеса на производството на материални блага и услуги ново богатство. В условията на пазарни икономически отношения това може да стане чрез развитие на държавния сектор в стопанството, в който да се повишават трудовите възнаграждения и това да принуждава т. нар. частни „работодатели“ също да повишават заплатите на своите работници. Държавният сектор в икономиката може да влияе за понижаването на цените на стоките и услугите чрез по-ниските цени в държавния сектор, което да принуди частния сектор да намалява своите цени. Ненормално е олигархическата структура „Ново начало“ да взема идеята за държавни магазини за хранителни стоки с минимална надценка, а „МЕЧ“ да се сърди, че е преписана от тях. Това е истинска социалистическа идея за използването на държавната собственост, много добре забравена и пренебрегвана в близкото минало, но и от сегашното ръководство. БСП трябва да отстоява равенство на държавната, общинската и кооперативната собственост с частната.
Четвърто. Солидарността е традиционна социалистическа и общохуманна ценност. Обществото се гради на основата на правата на личността, но и на нейните солидарни задължения към обществото, към другите хора. Солидарността е основен принцип на възприетата в България пенсионна система. Но този принцип е деформиран поради егоистичните цели и интереси на депутатите, на бизнеса, на отделни високоплатени експерти, чиновници в държавния апарат и тарикати от нископлатените работници, които предпочитат да са в сивата икономика и да вземат някои друг лев повече без да се осигуряват. Не е нормално лекари, медицински сестри, медицински лаборанти, учители, шофьори, миньори, шлосери, строители и т.н. да се осигуряват за здраве и пенсия, а това да не правят най-високоплатените държавни служители в министерства, централни ведомства, регулаторни органи и т.н., народни представители, полицаи, военни, съдии и прокурори. Не е нормално и справедливо техните осигуровки изцяло да се плащат от държавния бюджет, т.е. от данъците на бедните. Полицаите и военните са важни, но не по-малко важни са професорите, доцентите, учителите, лекарите, медицинските сестри, които отделят от своите заплати пари за осигуровки. Всички животни са равни, но някои са по-равни, беше написал един европейски мислител. Особено място има преодоляването на мрънкането на бизнесмените от ИТ-сектора. Тези хора забравят, че техните програмисти са продукт на българската образователна система, че тях българската държава чрез данъците предимно на трудовите хора, са издържани и подпомагани, заедно със семействата им от раждането до завършването на висшето им образование и че те солидарно дължат на обществото пари за издръжка на своите родители и за запас за своето собствено бъдеще. Не само солидарно, но и напълно справедливо е хората да се осигуряват на високите си доходи, а не на някакъв си измислен долен праг, от който са заинтересовани предимно бизнесмените, а не толкова наемните работници. Измисленият сега праг от над 4000 лв. е крайно недостатъчен при високите повишени средни заплати. Всички високоплатени държавни чиновници, гласоподаватели предимно на ГЕРБ и „Ново начало“, би следвало да плащат по-високи осигуровки.
Пето. В съвременния свят на рушене на глобалния неолиберализъм и бързо нарастване на националистическо-консервативните идеи и движения се налага промяна на отношението на БСП към патриотизма и национализма. БСП не може да остане без усилия и политики за съхраняване и развитие на българската нация, на опазване на националната памет и традиции, националната чест и достойнство, излизане от демографската катастрофа. Не е нормално да се допуска нихилистично отношение към социалистическия период. Как хората да гласуват за БСП, когато самата партия има негативно отношение към социализма като социална система и пасивна позиция към пренаписването на националната история през последните 100 години и обезличаване на народната историческа памет? Потребна е нова социално-икономическа политика, която да изведе България от демографския колапс, да ограничи до минимум емиграцията, да позволи връщането на част от българите-емигранти, да съхрани и развие обичта към Родината, българския език, българските традиции и култура
Шесто. Екологизмът трябва да се върне в логичното си естествено русло, не като „декарбонизация“ и „търговията с квоти на емисии на парникови газове“. Главното е използването на богатата и разнообразна българска естествена природна среда целесъобразно, за българските национални социални, икономически потребности и интереси. Не е нормално депутатите от „БСП-ОЛ“ да гласуват против повишаването на таксите за концесиите на компаниите, използващи безогледно българските природни блага. Битката за чиста енергия преминава през усъвършенстването на хидроенергията и най-вече чрез бързото изграждане на АЕЦ „Белене“, за която „БСП-ОЛ“ и лично Румен Петков, К. Добрев, Гуцанов, Зафиров, Стойнев и Вигенин подведоха българските избиратели. Как искате да вярват хората на БСП и нейните предизборни платформи? По-червена от линията за изграждането на АЕЦ „Белене“ е само линията за въвеждането на прогресивно-подоходното облагане от което ръководството на БСП мълчаливо се отказа. За подобряване на условията на живот в политиката на БСП трябва да има значимо място на подобряване на екологичните условия на жизнената селищна среда – достатъчно по количество и качество чиста вода, по-чист въздух, по-безшумна и по-благоустроена жизнена среда.
Всички тези социалистически и общохуманни идеи, ценности и принципи са нравствените основи и жалони на социалистическата политика и се реализират чрез политическите действия на БСП на власт и в опозиция.
Главната цел на новата социално-икономическа политика на БСП е повишаване на жизненото равнище на огромната част от хората чрез развитието на икономиката, справедливото разпределение на произведеното богатство, намаляване на неравенството и експлоатацията на труда на наетите лица, действени социални грижи за децата, хората с увреждания и пенсионерите, защита на трудовите права, осигуряване на безплатно образование и безплатно здравно обслужване. Тази главна цел може да се реализира постепенно и чрез различни подходи, средства и методи.
Политиката за повишаване на жизненото равнище преминава през разработването и реализацията на икономическата политика. Това предполага: промяната на икономическата ефективност чрез повишаване на обществената производителност на труда, развитие на нови прогресивни стопански отрасли с нови и най-нови технологии. Те трябва да се развият с държавни средства и да са държавна собственост. Приоритетно място в икономическата политика следва да бъде развитието на надеждна енергетика, деприватизиране на електроразпределителните дружества, придобиването в държавна собственост на „Лукойл“, стимулиране не производството на земеделски продукти и качествени хранителни продукти, осигуряващи националната хранителна сигурност. Увеличаване на делът на държавната собственост в промишлеността при процес на реиндустриализация, трябва да бъде най-вече във високотехнологичното, включително и военното машиностроене. Увеличената държавна собственост ще позволи отделянето в държавния бюджет не само 10% от печалбата, както от частния бизнес, но над 70% от печалбата на държавните фирми. Следва да се промени отношението към кооперативното движение, и то да се развива. За постигане на главната цел БСП следва да представи на обществеността позиция запо-справедливо разпределение на новосъздаваното обществено богатство.
Особено място в политиката на БСП на власт и в опозиция е потребността от целенасочена и активна младежка политика, която да е в основата на развитието на българската икономика, решаването на проблемите на демографския срив и разширяване на привържениците и поддръжниците на БСП сред младите хора. Главното в този аспект са решаването на образователните, социалните и трудовите проблеми на младежта. Необяснимо за широката маса от избиратели, за членовете, поддръжниците и симпатизантите на БСП е отказът от записаното в предизборната програма: достигане на 5% от БВП за образование; увеличаване на еднократната помощ за учениците до 7 клас, повишаване на средната работна заплата в обществения сектор; безплатни лекарства за децата до 16 годишна възраст с рецепта, подкрепата на майчинството, подкрепата на семействата с две и повече деца (с непрекъсната трудов стаж последните 2 години) и т.н. В образователната политика на БСП следва приоритетно място да има преминаването на всички ученици до V клас към безплатно едносменно целодневно обучение; намаляване на броя на децата в паралелките в селските училища и в малките градове; приоритетно място в учебните планове на общообразователните предмети за формиране на знания и мислене, творчество чрез междупредметни връзки по фундаменталните научни дисциплини като предпоставка за подготовка за бъдещото общество на изкуствения интелект; отказ от дуалното обучение, предназначено в Германия предимно за децата на емигрантите и т.н. Необходимо е най-после да бъде премахнат принципа „парите следват ученика“, „парите следват студента“, което води до срив на качеството на образованието. Трябва конкретна партийно-организационна работа за привличане на младите хора към идеите на социализма чрез различни способи и най-вече чрез съвременните ИКТ, изучаване на опита на левите в Берлин, които спечелиха изборите благодарение на гласовете предимно на младите хора, използвайки интернет и дигитални средства.
Главният социален проблем в България в момента са крайно ниските доходи и примитивното жизнено равнище. Те се отразяват пряко върху здравеопазването, здравносъобразния начин на живот и възможностите за лечение. Необходим е пълен отказ от търговския подход в здравеопазването и осигуряването за всеки български граждани, независимо от неговите финансови възможности, на равен достъп до качествени здравеопазни услуги, изследвания, лечения и безплатни консумативи. Социалистическата политика в пенсионното дело следва да се базира на извеждане от ДОО на т.нар. „социални пенсии“; актуализация на всички пенсии, отпуснати до 1 януари 2024 г. на основата на равенството – един и същ по количество и качество и продължителност труд да осигурява еднаква пенсия, независимо от годината на нейното отпускане. отстраняване на нарушенията при т. нар. „инвалидните пенсии“; изсветляване на сивия сектор и т.н.
Реализирането на силна нова лява социално-икономическа политика изисква подобряване на качеството и ефективността на работа на държавните и общински органи и власти, дейността на органите на сигурността и на правораздавателните органи, от взаимодействието между властите.
Важен фактор за формиране и реализация на истинска лява политика, за развитие на социалните аспекти на държавата и държавността е вътрешното организационно състояние на БСП. Главното следва да бъде привличането на голяма маса от хора с леви убеждения, привличане чрез убедителна, силна лява социалистическа политика. Потребно е силно развитие на вътрешнопартийната демокрация, като НС на БСП формира практическата си политика на базата на мненията на социалистите и симпатизантите чрез вътрешнопартийни референдуми и допитвания (чл. 33, т. 1 и чл. 43, ал. 3 и ал. 5 от Устава на БСП). Влизането в дясна олигархическа коалиция, дори с благи, а не личностно кариеристични намерения, следваше да стане след допитването до членовете на БСП. Във вътрешнопартийния живот на БСП е крайно потребна вътрешна кадрова промяна, процес на истинско обновление на кадровия състав, не само и не толкова количествено включване на млади хора в състава, а предимно подбиране на хора с качества и възможности, хора, които не са част от наложения от Нинова вътрешнопартиен клиентелизъм. Политиката на БСП следва да се формира чрез предложения отдолу и обобщение и решения отгоре.
Участието на БСП в дясната коалиция на богаташите е контрапродуктивно, носи огромни щети, които може да прераснат в политическа катастрофа. Тази партийна щета не води пряко до ползи за обществото. Излизането от тази ненужна коалиция ще бъде с множество поражения, с редица имиджови, избирателни и организационни щети. Въпросът е сега да се минимализират очакваните политически, идеологически и организационни щети, да не се допусне изпадането на БСП извън парламента. Това е в интерес не толкова и не само на самата БСП, а предимно на България. На нашата страна е безкрайното необходима силна лява партия. За да е силна тя трябва да има на първо място адекватна силна лява идеология и политическа стратегия и политическа тактика, влияние върху работещите бедни, върху социално бедните и онеправданите. На второ място трябва да има организационна и пропагандна сила за влияние с използването на най-съвременните дигитални средства, умело съчетани с личния контакт и живото слово.
В динамичната политическа обстановка, в която живеем следва да се свика извънредно заседание на конгреса на БСП, който да приеме:
1/. Нова кратка и ясна, разкриваща към какво действително се стреми за какво и как се бори БСП за защита на интересите и потребностите на огромната маса от бедните (работещи и неработещи).
2/. Приемане на поправки в Устава на БСП с цел подобряване на вътрешната демокрация и повишаване на колективността в работата на партийните организации и органи, формиране на партийната политика отдолу-нагоре.
3/. Текущ отчет и критичен анализ на дейността на ръководството на БСП в новата многостранна дясна коалиция. Този отчет и анализ да бъде съпроводен с допитване до членовете на партията за тяхната оценка за дейността на ръководството и участието в коалицията с ГЕРБ, ИТН и ДПС-ДПС.
При истинска лява идейна програма и разработена и следвана лява политика, отговаряща на потребностите и интересите на огромната маса от хората на труда, бедните и онеправданите може да се постигне засилено влияние на БСП в обществото.