Да им пожелаем успех! С 37 мерки властта обеща да намали с 20% смъртта на пътя

От утре започва работа по обезопасяването на 36 критични пътни участъци, обяви министърът на регионалното развитие Иван Иванов
Нашата цел е да се постигне 20% намаление на загиналите и 20% намаление на травматизма по пътищата, каза министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов след края на заседанието на тема пътна безопасност и борба срещу войната по пътищата, свикано от премиера Росен Желязков в Министерския съвет.
В момента нямаме орган, който да разследва тежките автотранспортни произшествия, имаме независим борд, който разследва такива престъпления в железопътния, авиационния и морския транспорт, но за автотранспорта няма. Предвиждаме чрез законодателни промени това да стане факт, каза още Караджов.
Той очерта част от 37-те мерки, които ще бъдат представени на утрешното заседание на кабинета. Те са част от изводите от работата на междуведомствена комисия по темата. Сред тях са едновременно установяване, наказване и връчване на наказателните постановления на нарушителите, с което ще се избегне тяхното търсене и опасността те да се укриват и да се чувстват ненаказани.
Повишаване на контрола при превоза на деца и ученици, където ще бъдат въведени задължителни технически пособия, които да не допускат стартирането на двигателя, ако водачът е употребил алкохол или наркотици е записано още в доклада. Тези пособия едновременно ще разпознават лицето на водача и ще правят тест за алкохол и наркотици, обясни министър Караджов.
Ще направим използването на всички автоматизирани системи за наблюдение и измерване на общините, на МВР и останалите държавни и общински институции възможни, на база на техните данни да се издават наказателни постановления и те да се връчват, допълни транспортният министър.
В по-далечно бъдеще, когато се издадат новите лични документи, това връчване ще може да става електронно, което се надяваме да увеличи дисциплината по пътищата, каза още Гроздан Караджов.
Предвижда се по-ясното насочване на средства от Фонда за безопасност на движението по пътищата да отива както към общините, така и към централната администрация, но единствено и само за повишаване на безопасността на движението по пътищата, допълни той.
От утре започва работа по обезопасяването на 36 критични пътни участъци, обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов на брифинг в Министерския съвет след съвещание, посветено на пътната безопасност и борбата срещу войната по пътищата, в което участваха министър-председателят Росен Желязков, министри от кабинета, представители на неправителствени организации и родители на загинали на пътя.
Работи се, но лошото е, че попълваме празнини, наваксваме безвремие, защото ако не беше буквално спряното строителство на автомагистрала “Хемус”, ако не беше забавено строителството на пътя Ботевград – Мездра, този трафик нямаше да мине от там и до такава степен да се увреди пътното платно, каза министър Иванов.
Той е поел ангажимент, че в края на юни ще има отворен лот на “Хемус” и ще има проходимост в участъка Ботевград-Мездра, което ще пренесе почти изцяло тежкотоварния трафик в нормалното му направление. В момента целият тежкотоварен трафик минава през този участък, защото трябва да заобиколи над 200 км., посочи Иванов. “Трябва всеки да си посипе главата с пепел през последните четири години, защото няма обективна причина за спирането на стриителстовто на АМ “Хемус”, заяви министърът. По думите му няма констатирано незаконно строителство, всички тези издадени актове са паднали в съда. Сега целият проект е рестартиран, каза Иван Иванов.
Той допълни, че най-късно в четвъртък Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) ще публикува на сайта си всички дейности, които предстоят със съответните срокове за изпълнение, за да има необходимия граждански контрол и този, който не изпълнява сроковете ще бъде санкциониран. Обществото очаква дейстивя, а не думи, заяви министърът.
Бяха констирани слабости по подаването на сигнали и тяхното обработване, за което също ще бъда безкомпромисен, оттук нататък АПИ ще има ежемесечни отчети пред министъра по отношение на подаваните сигнали от граждани, инстутиции и действията, които са предприети, каза още Иванов. По думите му всички пропуски ще бъдат безкомпромисно санкционирани, защото човешкият живот не може да се базира на пропуски, компромиси и недоглеждане. За всеки един служител, за който бъде установено, в следващите дни най-вероятно ще има такива, след като приключи проверката, която съм насрочил, ще понесе своята отговорност за действията или бездействията си, обеща регионалният министър.
На оперативно заседание на Министерския съвет утре ще бъде разгледан доклад на междуведомствената работна група за идентифициране на участъци, мерки, отговорни лица и ресурси, които следва да бъдат ясна интервенция от страна на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) по поддържането и осигуряването на пътната безопасност с всички мерки за това и то в рамките на следващите няколко месеца, каза премиерът Росен Желязков след края на свиканото от него съвещание на тема пътна безопасност и борба срещу войната по пътищата.
Тези участъци, след като бъдат разгледани и след поемане на съответната персонална отговорност на всеки един министър за това, ще бъдат качени в публичното пространство с нашето желание да бъде упражняван граждански контрол върху тяхното изпълнение в това число и обезпечаване от страна на държавния бюджет, посочи премиерът.
Той подчерта, че правителството няма да носи отговорност за действията и бездействията на предходни правителства. Ние ще поемем ясна политическа отговорност за действията, които ще бъдат представени на обществеността и ще бъдат ангажирани с отговорни лица, срокове и средства за контрол върху разходването на публичните финанси, каза Желязков. По думите му правителството ще използва вече сключените договори за пътно поддържане от 2022 година, по които не е предприемано нищо. Ние ще посочим срока, обектите и няма да пестим ресурси за това, каза още министър-председателят.
Премиерът заяви, че от средата на годината със средствата на тол системата ще бъде въведен контрол на скоростта на база на работата на видеонаблюдението от тол системата. Имам ясни разчети за срока и ясни министри, които са ангажирани с този процес, добави той. По думите му държавата има два основни приоритета – осигуряване на стабилни публични финанси като един от основните източници за това е дейността по управлението на ресурсите от транзитния трафик, от трафика в страната, по-добрата събираемост и по-доброто функциониране на отделните контролни органи на пътя чрез споделяне на информационните ресурси.
“От днес се слага край на информационната феодализация на отделните ведомства”, допълни Росен Желязков. Системата на Националната агенция за приходите (НАП), митниците, “Гранична полиция”, Тол-управлението и Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) ще са единни, за да се споделя информация и това да не е информация само на едно или друго ведомство.