Димитър Стоянов: Един летателен час на F-16 ще ни струва 22-25 хиляди долара


Много подготвени българските дипломати по темата бойна авиация!
Един бивш заместник-министър на външните работи участва в комисията за избор на новия боен самолет. И предпочете Ф-16 пред две други алтернативи. По какви критерии, само един господ знае.
Днес друг заместник-министър на външните работи коментира способностите на Ф-16. По-важното е, че Милен Керемедчиев бе категоричен, че 1 летателен час на нашия Ф-16 щял да струва 12 000 -15 000 $.
Не зная от къде е почерпил тази информация дипломатът Керемедчиев, но съм готов да се обзаложа с него, че цената на един летателен час на Ф-16, блок 70 няма да бъде по-малко от 22 000 -25 000$.
Тези сметки обаче се правят не сега, а при избора за закупуване на нова техника. В умните страните, критерият “оперативни разходи за един час” е един от водещите, но не и в България. Политическият избор си има цена, която се плаща рано или късно от …… всички!
Все пак нека поздравим Военновъздушните ни сили с новата придобивка – F-16, bl. 70 и им пожелая безаварийни полети!
***
Гледам участието по БНТ на бившия военен министър Красимир Каракачанов и се чудя, защо трябва да се лъже. Вярно е, че е подписал договор с New York Reserve Bank в края на март 2021 г. Благодарение на този договор, могат да се реализират приходи от сумата плетена авансово за първите осем броя F-16.
Въпросът е, какво е правил Каракачанов от началото на юли 2019 г. когато е подписал договора до март 2021 г.? Защо не е сключен този договор по-рано? Колко милиона са загубени за тези почти две години?
Договорът с банката бе ратифициран в края на 2022 г. и влезе в сила през март 2023 г., а не в края на годината както твърди бившият министър. Всичко това се случи по времето когато бях служебен министър на отбраната. Резултатът от тези мои действия към момента са едни 180 млн. лева плюс, и то до края на 2024 г.
Каракачанов твърди, че самолетите F-16 не били предплатени 100% авансово. Айде бе! Цялата сума от 1,2 млрд. долара (2,1 млрд. лева по тогавашния курс) беше преведена на една сметка през август 2019 г. и никой друг, освен правителството на САЩ, не можеше да оперира с тези средства.
Добре е да се подчертае пак, че неустойки по договора няма. Американската страна не ни дължи нищо за двете години забавяне в доставките.
Следващата лъжа на Каракачанов, че е намалена цената на договора за F-16 защото “преговаряли” година и половина. Да бе, да….
И малките деца знаят, че пазарене със САЩ в рамките на процедурата по FMS просто няма. Дава се една пространна оферта със стотици позиции по нея. Ако искаш да намалиш цената, просто отпадат отделни позиции. Точно това и стана през 2019 г.
Беше яко орязан пакета – резервни части, включително двигатели и радари просто бяха задраскани. И най-важното, падна сериозна част от въоръжение и т.н. Толкова “преговаряха”, че орязаха не само управляемото въоръжение “въздух-земя”, но нямаше достатъчно за всичките осем самолета ракети “въздух-въздух”. За това и вторият договор за другите осем самолета F-16 е с такава висока цена. Всичко е в резултат на дългите преговори, дето води Каракачанов за “сваляне на цената” по първия договор.