Експерти: 100% няма саботаж на F-16, проблемът е технически

След кацането на първия български F-16 е установено отклонение в работата на една от системите, обяви командирът на Военновъздушните сили Николай Русев.
Скандалът с първия ни изтребител влиза в парламента, обяви председателят на комисията за контрол над службите Атанас Атанасов в социалните мрежи. На 8 май комисията ще обсъди възможен нерегламентиран достъп от вражеска сила, до класифицирана информация, свързана с една от системите на бойния самолет. Ще се разгледа и евентуален саботаж срещу официалното приемане на изтребителя.
Авиоекспертът Тодор Иванджиков поясни, че при закупуване на нов самолет се правят тестове от страна на производителя. “Смятам, че проблемът е технически – саботаж 100% няма. Това звучи доста смешно, всички боксове са доста добре защитени от източване на данни във военните и цивилните самолети. В конкретния случай е обикновен технически проблем, няма политическа интрига. Абсурд е копиране на софтуера на самолета. Той е много добре криптиран и защитен по всякакъв възможен начин. Когато се вкарва нов самолет в дадена страна, представители на производителя подпомагат инженерния и пилотния състав. Технически проблеми често се случват, но се разрешават безшумно, защото тази информация е строго секретна. Aко има липсваща част, за нея се доплаща и се монтира”, заяви Иванджиков в ефира на NOVA NEWS.
Командирът на Военновъздушните сили уточни, че самолетът не е счупен. “Докато машината се приема в техническата си част, това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено нормално летателното приемане”, обясни Русев. Командирът на ВВС подчерта, че самолетът ще лети тогава, когато е готов за полет. “Допълнителен риск за летците, за инженерно-техническия състав и за новата авиационна техника аз няма да приема”, категоричен беше той.
Полковникът от резерва Висил Цуров, който е член на УС на Съюза на офицерите от резерва ”Атлантик”, коментира, че няма версия, която да сочи саботаж.
“Информацията за повредата не биваше да излиза. Става дума за служебни данни, не трябваше да се оповестяват извън сферата на отбранителните сили. Ако има отклонение в софтуера на платката, производителят ще го анализира, след това ще отстрани грешката или ще се постави втора платка. При условията на договора за F-16 такъв трансфер би продължил около 2 седмици. Скандалът целеше да се докаже, че закупуването му е било лошо решение, но това не е вярно”, заяви той.