Електронната търговия в Китай отчита стабилен растеж през първите7 месеца на годината

През първите седем месеца на 2025 г. цифровото потребление бележи силен подем благодарение на развитието на 5G и изкуствения интелект. Производството на дронове е нараснало с над 80%, а на интелигентни автомобилни устройства – с 21%. Продажбите на технологии за „сребърната икономика“, като например носими устройства за възрастни хора, също растат с над 30%. Всичко това показва динамиката на новите потребителски модели.
Секторът на електронната търговия в Китай запазва стабилен растеж през първите седем месеца на 2025 г., като онлайн продажбите на дребно се увеличават с 9,2% на годишна база. Нови двигатели на потреблението станаха дигиталните устройства и програмите на централното правителство за подпомагане на обратно изкупуване и замяна на старо оборудване с ново. Продажбите на персонални компютри нараснаха с 29,9%, а на „умни“ преносими устройства (часовници, очила, спортни сензори) – с 28,4%. Онлайн услугите също отчетоха бърз растеж: пътуванията с 24,8%, ресторантьорството с 16,6%, а културно-развлекателните услуги с 11%. Инициативата „електронна търговия по Пътя на коприната“ засили трансграничните продажби и взаимната изгода чрез тематични събития, партньорски инициативи и бизнес коопериране в електронната търговия разширяват безплатната доставка, движейки напредъка в Западен Китай
В продължение на години високите логистични разходи и дългите цикли на доставка превръщаха онлайн изгодните сделки в офлайн тежест за мнозина в Западен Китай, където безплатната доставка и лесното връщане бяха рядкост. Сега, тъй като платформите за електронна търговия разширяват услугите си за безплатна доставка на запад, потребителите в западните региони получават достъп до същото удобство, на което отдавна се радват потребителите в други региони.
От Taobao и Douyin до Pinduoduo, гигантите в електронната търговия променят ежедневието далеч отвъд градското ядро на Китай, посочва агенция Синхуа в пространен репортаж за стабилния растеж на електронната търговия в страната.
Удобство във всекидневието
Диван, произведен във Фошан, провинция Гуандун в Южен Китай, само за няколко дни измина около 4400 км до дома на Марям Тунияз в окръг Байчен, префектура Аксу в Синдзян-уйгурския автономен регион в Северозападен Китай.
Това, което преди беше бавен и скъп процес, сега се предлага с безплатна доставка и доставка до дома, което позволява на Тунияз да обзаведе новия си дом с едно просто кликване в платформата „Таобао“. Той е сред многото потребители в Западен Китай, които сега се радват на по-лесно онлайн пазаруване благодарение на разширената логистика и новите политики за доставка в „Таобао“. Откакто Синдзян беше добавен към „зоната за безплатна доставка“ на платформата миналата година, пазаруването стана по-лесно от всякога за местните жители.
Наскоро „Таобао“ разшири безплатната си доставка, за да включи големи артикули като дивани, легла и тоалетни. От март насам повече от 1 милион обемисти домакински продукти отговарят на условията за безплатна доставка до Синдзян, според Ли Фукуан, генерален мениджър на веригата за доставки на мебели в „Taoбао“ и Tmall Group.
„Предлагането на безплатна доставка за големи артикули не прехвърля разходите върху търговците“, казва Ли. „Разчитаме на партньорства с индустриални центрове, за да доставяме продукти директно до потребителите в Синдзян. За продукти, които не са обхванати от такива партньорства, използваме системата на платформата, за да агрегираме, прехвърляме и изпращаме в целия регион, като по-голямата част от крайните разходи за доставка се субсидират от платформата.“
Времето за доставка също намалява. „В миналото отнемаше повече от седмица, за да достигнат пакетите до Синдзян. Сега повечето доставки пристигат за пет до седем дни, а някои дори в рамките на 24 до 48 часа“, добавя Ли.
Облекчение за местните предприемачи
Освен че прави ежедневните стоки по-достъпни, подобрената логистика дава възможност на малките предприятия в западните планини да се вкоренят в отдалечени градове като Лхаса, столицата на автономния регион Сидзан в Югозападен Китай.
Пу Юху, 42-годишен ветеран от Баошан, провинция Юнан в югозападен Китай, сега управлява малък ресторант за храна за вкъщи в стил Юнан в Лхаса. За Пу основното предизвикателство не беше наемът или персоналът, а осигуряването на съставки за храната на разумна цена.
„Сухите люти чушки струват 14 юана на торба в Лхаса, но само 9 юана у дома“, каза той. Традиционните канали за търговия на едро, обременени от разходите за превоз на товари на голяма надморска височина, оставиха малък марж за печалба.
Ситуацията обаче се подобри, тъй като големите платформи за електронна търговия въвеждат безплатна доставка до западните региони на Китай.
Pinduoduo вече покрива транзитни такси за отдалечени райони като Сидзан, Гансу и Цинхай. „Таобао“ предлага безплатна доставка на около 1,7 милиарда артикула до места като Синдзян. Douyin също разшири логистичната си мрежа, за да достигне до тези райони.
Ефектът е незабавен. „Спестявам от 7 до 8 юана на клиент от съставки“, казва Пу. Със среден разход от около 80 юана на вечеря, спестяванията представляват близо 10 процента от разходите му. Стоките, продавани от Сидзан, също се възползват от подобрената логистика и възхода на електронната търговия на живо.
През 2024 г. онлайн продажбите на дребно в региона достигнаха 22,97 милиарда юана (около 3,18 милиарда щатски долара), което е увеличение с 67,7% спрямо предходната година. Онлайн продажбите на стоки на дребно възлизат на 19,47 милиарда юана, което е увеличение със 79,8% процента, уточнява регионалния търговски отдел.
Достъп и до най-отдалечените общности
Дори нишови продукти вече достигат до ръцете и домовете на потребителите в Западен Китай. Тази пролет боровинките бонсай се превърнаха в неочакван хит на китайските платформи за електронна търговия. Някога популярни главно сред южните градски жители със слънчеви балкони, тези саксийни плодови растения сега озаряват домовете в региони като Сидзан, Гансу и Вътрешна Монголия.
Доставката на боровинкови бонсаи не е лесна – те изискват специална опаковка, за да се защитят деликатните плодове и стъбла. Но с подкрепата на търговския екип на Pinduoduo, бързо последваха повторни поръчки от нови региони.