Финансиране на проекти за самостоятелна стопанска дейност от Агенцията за хората с увреждания – Формуляр за кандидатстване

ЗЕМЯ продължава публикациите във връзка с актуални събития, тенденции и европейски и национални практики, свързани с държавната грижа за хората с увреждания, която е приоритет на Министерството на труда и социалната политика и Агенцията за хората с увреждания, която е част от МТСП.
Публикуваме ФОРМУЛЯР ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ към МЕТОДИКА ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА ПРОЕКТИ за започване и развитие на самостоятелна стопанска дейност на хората с увреждания, който е представен на сайта на Агенцията.
МИНИСТЕРСТВО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
АГЕНЦИЯ ЗА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ
Формуляр за кандидатстване
за получаване на финансиране от Агенцията за хората с увреждания по Методиката за финансиране на проекти за започване и развитие на самостоятелна стопанска дейност на хората с увреждания
Наименование на проекта: |
Име на кандидатстващото лице: |
Постоянен адрес на кандидатстващото лице: |
Подпис на кандидатстващото лице: |
Регистрационен номер на проекта |
А. ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ
1. Данни за кандидатстващото лице:
Трите имена на кандидатстващото лице: | |
ЕГН: | |
Наименование, номер и дата на документа, удостоверяващ наличието на 50% и повече от 50% намалена работоспособност на кандидата: | |
Адрес за кореспонденция: | |
Адрес на осъществяване на дейността: | |
Лице за контакти: | |
Телефон: | |
Факс: | |
Адрес на електронна поща: | |
Адрес на Интернет-страница (когато е налична): |
2. Избор на юридическа форма на новоучредяваното предприятие:
Предприятията, които се учредяват, трябва да осигурят едноличната собственост на кандидатстващото лице. Такива по Търговския закон могат да бъдат: едноличен търговец (ЕТ) и еднолично дружество с ограничена отговорност (ЕООД).
Какъв вид предприятие ще учредите в рамките на предлагания проект?
Б. ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПРЕДЛАГАНИЯ ПРОЕКТ
3. Описание на проекта
3.1. Заглавие на проекта:
Заглавието трябва да бъде достатъчно кратко, ясно и конкретно и да дава информация за главното предназначение на проекта.
3.2. Местоположение на извършваната дейност по проекта:
В коя община или общини ще се осъществяват планираните в проекта дейности (при прочие равни условия проектите, извършвани в общини с висока степен на безработица, съгласно приложението към чл. 183, ал. 1 и 2 на Закона за корпоративното подоходно облагане, се ползват с предимство).
3.3. Цел на проекта
Могат да се посочат една обща и различни специфични цели, които трябва да са формулирани достатъчно ясно, точно и конкретно. Очакваните резултати от реализацията на проекта не могат да се класифицират като цели на проекта.
3.4. Размер на финансовите средства, за които се кандидатства пред Агенцията за хората с увреждания
Размер на финансовите средства от АХУ: | Размер на личния принос на кандидата: | Обща стойност на проекта: |
Забележка: Личното участие не е задължително. Но когато в рамките на осъществявания проект трябва да се закупи по-скъп актив или да се посети по-скъп обучителен курс, кандидатът трябва да осигури дължимите плащания над нормативно определените като собствено участие.
3.5. Описание на очакваните резултати от реализацията на инвестиционните дейности
Резултатите трябва да бъдат ясно и точно формулирани, еднозначно определени, количествено измерими, обвързани с конкретни срокове.
3.6. Обща информация за проекта
Представете следната информация:
3.6.1. Опишете подробно какви са пазарните перспективи и стопанските възможности да се извършват предвидените в предложението дейности от втора група, осигуряващи получаването на траен доход за период не по-кратък от 24 месеца след приключване на инвестиционните дейности.
3.6.2. Дайте оценка на наличните към момента на кандидатстването квалификационните умения на физическото лице с оглед на икономическите основания, изисквания и условия за започване на самостоятелна стопанска дейност. Какви са предпоставките и факторите за организиране и осъществяване на печеливш бизнес?
3.6.3. Когато за осъществяване на предвидените дейности от втора група се изисква спазването на определени предварителни условия (регистрационен режим, получаване на разрешителни, придобиване на лицензия и др.), посочете наличието на доказателствени документи или необходимите стъпки, които трябва да се извършат за тяхното придобиване.
3.6.4. а) Опишете характера на работното място, което се предвижда да бъде разкрито след изпълнение на инвестиционния проект и длъжността, която ще се изпълнява от собственика на едноличното предприятие. Какви умения, квалификация и/или опит притежава кандидата за изпълнение на определената длъжност?
б) Когато е приложимо, посочете и обосновете подробно:
- какви други работни места се предвижда да бъдат разкрити,
- какви са длъжностите, които ще се изпълняват на тях,
3.6.5. В каква степен намалената трудоспособност на кандидата би се отразила върху изпълнението на длъжността по т. 3.6.4, буква “а”?
3.6.6. Когато се разкриват допълнителни работни места по т. 3.6.4, буква “б”, посочете в какво съотношение се разпределят операции, които ще изпълнява собственикът и наеманите лица, в т.ч. и от семейния кръг на собственика? Определете приноса на работещия собственик и наетия персонал.
3.6.7. а)Обосновете потребността от извършване на строително-монтажни работи по създаване на здравословни и безопасни условия на труд. Дайте подробно описание на обекта, който ще се ремонтира. Счита се, че е налице формален подход при изпълнение на изискванията по тази точка, когато се извършва само изброяване на отделни ремонтни операции.
б) Посочете в каква степен чрез предвидените ремонтни работи се изпълняват изискванията за създаване на здравословни и безопасни условия на труд.
в) Посочете чия собственост е обектът. Когато се наема чужд обект, посочете как ще се организира неговият ремонт, как ще се възстановят вложените в ремонта средства. Как ще се експлоатира обектът при осъществяване на дейностите от втора група.
3.6.8. а) Обосновете потребността от придобиване на дълготрайни активи за оборудване и обзавеждане на работното място на собственика, като обвържете изпълнението на определените дейности с конкретни дълготрайни активи. Дайте доказателства за потребността на избраното оборудване и обзавеждане.
б) Посочете в каква степен с придобитото оборудване и обзавеждане се компенсира намалената работоспособност на кандидата.
в) Когато се предвижда придобиването на автомобил, аргументирано се доказва неговата потребност за извършване на дейности от втора група по занятие.
г) Когато се придобиват активи втора употреба се обосновават причините и обстоятелствата, принуждаващи кандидата да придобие такъв вид активи.
3.6.9. Обосновете потребността от предварително придобиване на материални запаси в рамките на отпускания стартов капитал. Дайте оценка на размера на придобиваните запаси и времето, за което те ще бъдат използвани. Покажете в каква степен стартовият капитал ще спомогне за успешното стартиране на дейностите от втора група.
3.6.10. Обосновете потребността от обучение чрез участие в краткосрочен квалификационен курс, имащ пряко отношение към изпълнението на дейностите от втора група.
3.6.11. Посочете възможните рискове, които биха могли да застрашат реализацията на:
а) дейностите от първа група и мерките за тяхното предотвратяване
б) дейностите от втора група, и мерките за тяхното предотвратяване.
3.7. Подробно описание на дейностите
Описанието включва наименование и подробно описание на всяка самостоятелна дейност, като се посочват конкретните операции (стъпки) по нейното осъществяване. Дейностите трябва да се групират в две групи: инвестиционните дейности от първа група и дейностите от втора група.
3.7.1. Инвестиционни дейности от първа група:
По всяка дейност се определят необходимите еднократни разходи (паричните плащания), които трябва да се направят, като конкретният им размер се обосновава въз основа на избрана актуална оферта (оферти). Когато е приложимо, се посочва размерът на исканото финансиране и размерът на собствения принос. Дейностите се обособяват по компонент.
Дейности по компонент 1
Те трябва да бъдат свързани с учредяването на ЕТ/ЕООД. Във връзка с учредяването се извършват плащания за: запазване на име на предприятието, вноска по чл.117, ал. 1 от Търговския закон, която се осигурява от кандидата, други такси и плащания.
Отделните операции и разходите по тях се представят по следния начин (при необходимост се добавят допълнителни номера на операции):
Операция 1.1.
Операция 1.2.
Дейности по компонент 2
Те трябва да се обвържат с извършването на строително-монтажни работи по създаване на здравословни и безопасни условия на труд. За отделните операции се определят конкретни разходи въз основа на събрани оферти. Отделните операции и разходите по тях се представят по следния начин (при необходимост се добавят допълнителни номера на операции):
Операция 2.1.
Операция 2.2.
Операция 2.3.
Дейности по компонент 3
Те трябва да се обвържат с придобиване на дълготрайни активи: машини, оборудване, апаратура, компютърна конфигурация, програмни продукти, транспортно средство, инструменти, мебели, ергономичен стол и др., чиято стойност се основава на избрана оферта. Отделните операции и разходите по тях се представят по следния начин (при необходимост се добавят допълнителни номера на операции):
Операция 3.1.
Операция 3.2.
Операция 3.3.
Дейности по компонент 4
Те трябва да се обвържат с придобиването на предварителна партида материални запаси, необходими за започване на дейностите от втора група. Когато се предвижда извършването на доставки от различни доставчици, се обособяват отделни операции. Операциите и разходите по тях се представят по следния начин (при необходимост се добавят допълнителни номера на операции):
Операция 4.1.
Операция 4.2.
Дейности по компонент 5
Те трябва да се обвържат с обучението на собственика в курсове по предприемачество/стопанско управление и пр., като се посочат следните основни параметри – продължителност, цена, начин на завършване, обучителна организация, която трябва да е лицензирана от Националната агенция за професионално образование и обучение или друга образователна институция, получаван документ. Отделните операции и разходите по тях се представят по следния начин (при необходимост се добавят допълнителни номера на операции):
Операция 5.1.
Операция 5.2.
3.7.2. Дейности от втора група:
По всяка дейност се определят: възможните операции, които трябва да се изпълняват от собственика и наетите лица, както и приходите (паричните постъпления) и разходите (паричните плащания), които се очаква да се получат и направят през първите 12 месеца след приключване на дейностите по т. 3.7.1. Във връзка с това за всяка определена дейност приложете следната информация (наименованието на дейностите е примерно!):
Дейност 3.7.2.1. Търговия с готови хранителни стоки
- Как се формират приходите (постъпленията) от продажби? Каква е тяхната структура? Какви са предполагаемите количества и единични продажни цени? Защо са избрани тези стойности, достатъчно ли са конкурентни?
- Какви разходи (плащания) ще бъдат направени за получаване на планираните приходи? Каква е структурата на разходите (плащанията)? Какви са количествата и единичните цени на отделните елементи, формиращи разходите: количество и цени на закупени стоки, на (канцеларски) материали, на транспортни услуги, електроенергия, пощенски услуги, брой заети лица и размер на възнаграждението и осигуровките за сметка на работодател и т.н.? Изброяват се всички възможни разходи, като се определят техните конкретни величини!
- Какво възнаграждение се предвижда да получава собственикът на предприятието? Каква е величината на осигуровките върху възнаграждението му, като се отчитат съответните преференции, предоставяни на лица с трайни увреждания.
- При определяне на разходите (плащанията) и приходите (постъпленията) по месеци не е задължително тяхното повторение от месец в месец, може да се отчете определена динамика и специфични тенденции за дадената дейност, както например е при дейностите със сезонен характер, когато за част от периода е характерно нарастване на стопанската активност, след което се наблюдава определен спад (или обратното)
Дейност 3.7.2.2. Производство и продажба на топли закуски
(Спазват се изискванията на точките от 1-4 от предходната дейност.)
Забележка: Когато по точки 3.7.2.1 и 3.7.2.2 се определи конкретна дейност, различна по наименование от посочената, примерното наименование се изтрива, а на негова място се вписва избраното, като се запазва последователността от въпроси, на които трябва да се дадат отговори.
Дейност 3.7.2.3. Административни и финансови дейности
Като самостоятелна група дейности се обособяват финансовите операции и свързаните с тях финансови приходи (постъпления) и разходи (плащания), възникващи във връзка с обслужването на разплащателни и депозитни сметки. Във връзка с това се отчитат финансови разходи (такси и комисионни, в това число и за извършвани банкови плащания), както и приходи от лихви за държаните в банкови сметки средства.. Към тази група се отнасят и други дейности, които имат общо значение за административното управление на предприятието като: текущо счетоводство и изготвяне на отчети, оперативно управление на предприятието и др.
Методология (Стратегия за реализация на проекта)
3.8.1. Методи за изпълнение (опишете вашата представа за начина на извършване, оценка и контрол на планираните дейности от първа и втора група и постигане на заложените резултати.
3.8.2. Процедури за вътрешна оценка (самооценка).
4. Продължителност на предложението и план-график за дейностите от първа група
Продължителността на предложението е:
Учредителна фаза ___ месеца
Инвестиционна фаза ___ месеца (не повече от 4 месеца);
Слединвестиционна фаза ___ месеца (не по-малко от 24 месеца).
Забележка: План-графикът се отнася САМО за дейностите от първа група. При неговото разработване не трябва да се използват конкретни дати; започва се с “месец 1”, а по-нататък се продължава “месец 2” и т.н.; Планът не трябва да съдържа подробно описание на дейностите, а само техните наименования (за целта използвайте наименованията и/или номерацията на дейностите, посочени в т. 3.7.1).
Месец | Дейност | Местоположение | Изпълнител |
(пример) | (пример) | (пример) | |
Месец 1 | Подготовка на дейност … | Седалище на предприятието | Управител |
Подготовка на дейност … | Изпълнител | Външен изпълнител | |
Месец 2 | Изпълнение на дейност … | Предприятието | Доставчик |
Подготовка на дейност … | |||
ПЛАН-ГРАФИК НА ДЕЙНОСТИТЕ
от първа група
Дейности | 1 месец 20… г. | 2 месец 20… г. | 3 месец 20… г. | 4 месец 20… г. |
Изпълнение на дейността: X
Краен срок за постигане на резултата: O
5. Очаквани резултати, въздействащи непосредствено върху лицето с намалена работоспособност. Опишете:
Как проектът ще подобри социалното ви и финансово положение?
ИЗИСКВАНИЯ ЗА ПОПЪЛВАНЕ НА ФОРМУЛЯР
НЕ СЕ ИЗТРИВАТ ТЕКСТОВЕ И РЕДОВЕ ОТ ФОРМУЛЯРА!!
2. Не се допуска промяна в номерацията и преформатиране на точките, в т.ч. и чрез изтриване на непопълнените точки.
3. Посочва се юридическата форма – ЕТ/ЕООД на предприятието което предстои да се учреди, като се обосновава изборът.
4. Излага се подробна обосновка на възможностите, за развитие на бизнеса, спрямо съществуващото пазарно търсене, като се посочват нужните умения, професионална квалификация и опит за устойчиво функциониране и развитие на своето предприятие в конкретно избрания сектор;
5. При попълване на формуляра се спазват и следните допълнителни изисквания:
5.1. Формулира се конкретната цел на проектното предложение, която най-пълно да разкрива неговата целесъобразност и функционална насоченост;
5.2.Обосновава се предвидената инвестиция за създаване на подходящ управленски капацитет за новоучредяваното предприятие, което трябва да бъде обвързано с придобиването на конкретни дълготрайни активи, с извършването на строително-монтажни работи, като предпоставка за създаване на подходяща работна среда за извършване от страна на едноличния собственик и персонала на предприятието на ефективна трудова дейност;
5.3 Посочват се аргументи за перспективите и факторите за устойчиво развитие на бизнеса, чиито основи се поставят с реализацията на инвестиционните дейности;
5.4. Подробно се обосновава необходимостта от наемане на допълнителна работна сила, като се посочва конкретната длъжност и дейност(и), която ще изпълнява всяко от наетите лица;
5.5. Определят се и се конкретно се обосновават очакваните резултати от осъществяване на дейностите от първа група, като се извеждат показатели (индикатори) за оценка и следене на формулираните конкретни резултати;
5.6. Определят се и подробно се описват предвидените за изпълнение дейности, като отделно се представят дейностите от първа група и дейностите от втора група, а дейностите от първа група – отделно по компоненти. При описанието на дейностите от първа група задължително се посочват конкретните изпълнители и подизпълнители;
5.7. Количествено се определят разходите, свързани с извършване на всяка дейност, като техният размер трябва да се основава на данни от избрана оферта, която конкретно се посочва в описанието на дейността, за която се отнася. Посочва се и избрания изпълнител, срок на валидност на офертата, стойност (цена) на оферираните актив или услуга.
5.8. При количественото определяне на разходите по една дейност могат да се използват данни от различни оферти. В този случай се посочват: причините за така направения избор, връзката на разходите с конкретна позиция от използваните различни оферти;
5.9. Прави се аргументирана обосновка, как ще се осигури устойчивост при заплащане на персонала, ако се предвижда да бъде нает, като се отчита задължението кандидатът да осигурява доходи преди всичко за себе си с развитието на собствения си бизнес;
5.10. При определяне на разходите по дейностите от първа и втора група се добавя дължимият данък върху добавената стойност като невъзстановим данък;
5.11. Определят се възможните рискове и заплахи за осъществяване на дейностите от втора група за целия срок, като се посочат мерките за тяхното минимизиране и предотвратяване.
5.12. Определя се размерът на финансирането, за което се кандидатства пред АХУ, както и размерът на собствения принос на кандидата при реализацията на инвестиционния проект, когато стойността на проекта превишава размера на исканото финансиране;
5.13. Описва се методологията, която ще се прилага при изпълнение на проекта, като се представят приложимите подходи и методи за наблюдение, оценка, анализ и контрол по изпълнение на планираните дейности от първа и втора група с цел постигане на определените във формуляра резултати.
5.14. Формулират се резултатите от инвестиционната и слединвестиционната фаза на конкурсното предложение, като се определя, как те ще се отразят непосредствено върху икономическото и социалното положение на кандидата като собственик и ръководител на едноличното предприятие.
6. При извършване на разчетите трябва да се имат предвид: нормалният (оптималният) капацитет на създаваното конкретно работно място, нормативните изисквания за създаване на здравословни и безопасни условия на труд, нормативно определената продължителност и нормалната интензивност на извършваните дейности, нормативно определеното възнаграждение за изпълнявана дейност за дадена длъжност и т.н.
Забележка: Представените обосновки, аргументи и доказателства по трябва да се основават на прецизно направен разчет, отразяващ съвременните пазарни, икономически и технологични изисквания за реализацията на конкретна дейност.