Германия ще настоява за отмяна на забраната за продажба на автомобили с ДВГ от 2035 г.

Германският канцлер Фридрих Мерц заяви, че ще направи “всичко възможно”, за да отмени забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) в Европейския съюз от 2035 г., с цел подкрепа на изпадналата в затруднение автомобилна индустрия на страната, предаде Франс прес, цитирана от БТА.
“Не трябва да има рязко прекъсване на продажбите на тези автомобили през 2035 г.”, подчерта Мерц след среща в Берлин с представители на автомобилния сектор, синдикати и правителствени ръководители. Срещата бе посветена на бъдещето на германската автомобилна индустрия и на възможните действия на страната преди предстоящото обсъждане на темата в Европейския съвет.
Крайният срок, определен от ЕС, който бе остро критикуван от германските автомобилни производители миналия месец, бе сред основните акценти на разговора. Въпреки това канцлерът подчерта, че електрическата мобилност остава “основният път напред”, като уточни, че целта не е “връщане към старите технологии”, а “постигане на климатична неутралност чрез различни видове задвижване”.
Тези въпроси ще бъдат обсъдени на заседанието на Европейския съвет в Брюксел след две седмици, посочва АФП.
Мерц уточни, че ще предложи “устойчив технологичен напредък към климатична неутралност, без фиксиране на краен срок, който не може да бъде спазен”, като темата ще бъде обсъдена на заседанието на Европейския съвет в Брюксел след две седмици.
През последните седмици напрежението в Германия се засили, след като управляващата коалиция се опитва да изработи обща позиция по въпроса. Германската социалдемократическа партия (SPD) настоява забраната за продажба на нови автомобили с ДВГ от 2035 г. да бъде запазена.
Вчера Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA) призова ЕС да смекчи забраната, като позволи използването на алтернативни горива – синтетични или биогорива.
Главният изпълнителен директор на “Бош” (Bosch) Щефан Хартунг също подкрепи идеята за удължаване на експлоатацията на автомобили с ДВГ след 2035 г., когато те са оборудвани с хибридни системи, за да се “гарантира конкурентоспособността на индустрията и заетостта в Европа”.
Изявленията са направени на фона на дълбока криза в германската автомобилна индустрия, белязана от спад на печалбите, съкращения и затваряне на заводи. Секторът страда от конкуренцията на китайските производители на електромобили, които предлагат по-евтини и все по-качествени модели, както и от недостатъчната зарядна инфраструктура в Германия. Тези проблеми подчертават крехкостта на германския икономически модел, основан на износа, който дълго време бе поддържан от световното търсене и евтината енергия, внасяна от Русия.
Германските производители изостават от китайските производители на електромобили, които са по-евтини и вече са висококачествени, а недостатъчната зарядна инфраструктура допълнително утежнява положението. Това се отразява не само на големите производители, но и на основни доставчици като “Бош” и Цет Еф (ZF), както и на мрежата от малки и средни поддоставчици, които формират гръбнака на сектора.
По данни на консултантската компания И Уай (EY) автомобилната индустрия в Германия е загубила над 50 000 работни места за една година, от общо около 800 000.