Годишната търговия с услуги на Китай надхвърля 1 трилион щатски долара

Стойността на вноса и износа на услуги в Китай възлиза на рекордните 7,5 трилиона юана (около 1,05 трилиона щатски долара) през 2024 г., което и 14,4 процента увеличение на годишна база, според последните данни на Министерството на търговията.
Износът също е нараснал с 18,2 процента на годишна база, а вносът – с 11,8 процента.
Водена от глобалните тенденции на цифровизация, напредъкът на интелигентните технологии и зеленото развитие, през 2024 г. търговията с услуги в Китай нарасна, структурата й беше допълнително оптимизирана и международната й конкурентоспособност беше подобрена, каза Ли Джон, изследовател в Китайската академия за международна търговия и икономическо сътрудничество в рамките на Министерството на търговията. Той отбеляза, че цялостното облекчаване и оптимизиране на безвизовата транзитна политика на Китай е изиграло голяма роля за стимулиране на входящия туризъм през последната година.
Широко приветстваната нова политика предизвика възхода на China Travel, популярен хаштаг в социалните медии, където много пътешественици споделят своя опит в Китай, с нарастващ брой международни туристи, привлечени от културата на страната, природата и градските разходки.
„China Travel процъфтява бързо и се очаква този растеж да стимулира допълнително търговията с услуги в страната, като същевременно спомага за насочването на глобалната туристическа индустрия към продължаващо възстановяване и просперитет“, каза Ли Джон.
Китайските културни платформи набират значителна популярност в чужбина, добави Ли Джон, отбелязвайки популярността на видеоиграта Black Myth: Wukong, висококачествените китайски филми и телевизионни драми в задгранични стрийминг платформи като Netflix и YouTube и факта, че китайската интернет литература оказва влияние върху все по-голям брой международни читатели.
През август миналата година китайското правителство пусна насоки за насърчаване на висококачественото развитие на търговията с услуги и повишаване на стандартите.
Документът предлага стабилна политическа подкрепа за развитието на търговията с услуги в Китай, каза Ли Джон, призовавайки за повече усилия за насърчаване на отварянето, иновациите и международното сътрудничество в сектора.
Отбелязвайки, че Китай създаде национална система за управление на отрицателни списъци за трансгранична търговия с услуги миналата година, Ли Джон предложи още нивото на институционално отваряне да се подобрява непрекъснато, така че отрицателният списък да се съкращава постепенно, а също и активно да се привеждат в съответствие високо-стандартните международни икономически и търговски правила.
Той призова възможно най-бързо да започне изграждането на национални демонстрационни зони за иновативно развитие на търговията с услуги.
За да се улеснят иновациите, Ли Джон призова за отключване на потенциала на промишлената цифровизация и цифрова трансформация, за подкрепа на професионалните организации, предлагащи услуги в областта на финансите, консултациите, дизайна и сертифицирането, за да се подобри способността им да предоставят международни услуги, както и за ускорено развитие на зелени услуги.
Двустранното, многостранното и регионалното сътрудничество в дигиталната търговия и търговията с услуги трябва да се разшири, каза в допълнение Ли Джон, предлагайки да продължи да се използва ролята на големите изложбени платформи и да се разработят международни паркове за сътрудничество в търговията с услуги.