Граждани, социални предприятия и НПО са удовлетворени от работата на Агенцията за хората с увреждания

Агенцията осигурява десет вида административни услуги, сочат данни от официален доклад за миналата 2024 година
В специализиран ДОКЛАД за оценка на удовлетвореността на потребителите на административни услуги в
Агенцията за хората с увреждания за 2024 г., изготвен от колектива на Агенцията за хората с увреждания (АХУ) в изпълнение на разпоредбата на чл. 24, ал. 8 от Наредбата за административното обслужване.
Текстът е публикуван на сайта на институцията в Раздел „Административно обслужване“, подраздел „Доклади и анализи“, се казва:
Мисията на Агенцията за хора с увреждания (АХУ) е да изпълнява държавната политика, свързана с трудовата заетост, рехабилитацията, пълноправното включване на хората с увреждания в обществения живот на страната, чрез осигуряването на условия за равен достъп до заетост, професионална рехабилитация и пълноценно социално включване на хората с увреждания с цел подкрепа за постигане на самостоятелен и независим живот за тази така уязвима група.

Благодарение на изпълняваните от АХУ програми и мерки и предоставяните административни услуги се постигат следните значими ползи за обществото:
Откриване на нови работни места за хора с увреждания в обичайна, специализирана и защитена работна среда;
Осигуряване здравословни и безопасни условия на труд на работните места за хора с увреждания;
Пълноправно включване на хората е увреждания в трудовата заетост, чрез развиване на самостоятелна стопанска дейност;
Осигуряване на средства за капиталови вложения в специализираните предприятия и кооперации, рехабилитация и интеграция на заетите хора с увреждания;
Осигуряване на законосъобразно разходване на бюджетни средства по субсидирани проекти;
Осигуряване на средства от възстановени платени осигурителни вноски на работодатели на хора с увреждания в обичайна и специализирана работна среда; Пълноправно включване на хората с увреждания в обществения живот, чрез участието им в мероприятия, организирани от неправителствени организации на и за хора с увреждания; Осигуряване на архитектурен достъп на хора с увреждания до културни, исторически и спортни обекти.
В разглеждания период АХУ е предоставяла 10 бр. услуги, вписани в Административния Регистър. Всички специфични услуги, предоставяни от нея са електронизирани и са достъпни на Единния портал за достъп до електронни административни услуги.
През 2024 г. АХУ е предоставила достъп до обществена информация на 2 заявители.
През 2023 г. АХУ е предоставила следните специфични услуги:
- 1008. „Възстановяване на внесени осигурителни вноски от работодател в обичайна среда“ – 20 бр.
- 1866. „Възстановяване на внесени осигурителни вноски от работодател в специализирана среда“ – 366 бр.
Броят на специализираните предприятия, кооперации и обичайни работодатели възползвали се от преференциите по този ред през 2024 година е 106, от които 6 обичайни.
- 1455. „Издаване на удостоверение за регистрация на специализирани предприятия и кооперации на и за хора с увреждания“ – 18 бр.
- 2998. “Заличаване на регистрация на специализирано предприятие или кооперация на хора с увреждания” – 13 бр.
Към 31.12.2024 г. в Регистъра са вписани 201 специализирани предприятия и кооперации на и за хора с увреждания, като периодично се извършва актуализиране на данните на същите.
5. 3218. “Вписване в списъка на преводачите на български жестов език” – 12 бр.
6. 3219. “Заличаване от списъка на преводачите на български жестов език” – 0 бр.
7. 3220. “Вписване на промени в обстоятелства, вписани в списъка на преводачите на български жестов език” – 2 бр.
През отчетния период не се наблюдават проблеми при предоставянето на специфични и общи услуги. Могат да се откроят следните тенденции:
- Забелязва се устойчива тенденция за увеличаване броя на работодателите на хора с увреждания в специализирана и обичайна среда, на които се възстановяват внесени осигурителни вноски, съответно се увеличават и средствата.
- Забелязва се устойчива тенденция за увеличаване броя на работодателите в обичайна среда, които се възползват от преференциите по Националната програма за заетост за хора с увреждания.
АХУ предоставя услуги по седем канала на достъп, както следва:
- Заявление по електронен път;
- Заявление на хартиен носител;
- Заявление по e-mail;
- Устно заявление;
- Устни консултации и информации на място;
- Консултации и информации по телефон и e-mail;
- Въпроси и отговори на Интернет базирана форма в сайта на АХУ;
Най-често задаваните въпроси и предложения на потребителите през периода са свързани с:
- Информационната система за хората с увреждания и Профила на хората с увреждания, в частност въпроси свързани с освидетелстване на лицата пред ТЕЛК.
- Условията и реда за кандидатстване по проекти на и за хора с увреждания, финансирани от АХУ.
- Данни от Информационната система за хората с увреждания.
- Възстановяването на съответния % от внесените от работодателя осигурителни вноски.
В отчетния период относно обратната връзка с физически и юридически лица по повод на административното обслужване в АХУ няма попълнени анкетни карти от потребителите на услуги.
Липсата на жалби и сигнали относно качеството на предоставените услуги, както и множество похвали, изразени от потребителите на услугите показват удовлетвореността им от административното обслужване.