Исторически напредък в развитието на транспорта в Китай

Китай изгради над 90 процента от основната рамка на националната всеобхватна транспортна мрежа през периода на 14-ия петгодишен план
През 14-ия петгодишен план (2021 – 2025) Китай изгради по-интегрирана и многоизмерна транспортна мрежа, постигайки значителен напредък, който подобри свързаността и подкрепи икономическия растеж.
До края на 2024 г. шест от 17-те основни транспортни цели, определени в плана, бяха постигнати предсрочно, включително дължината на скоростните пътища и градските железопътни линии, достъпът до експресна доставка на колети в селата и делът на автобусите с нова енергия в градския обществен транспорт, заяви министърът на транспорта Лиу Вей на пресконференция, цитиран от агенция „Синхуа“.
Очаква се останалите цели да бъдат постигнати до края на тази година, добави министърът. Той отбеляза, че през последните пет години транспортният сектор на Китай е постигнал „исторически напредък“, като над 90 процента от основната рамка на националната всеобхватна транспортна мрежа вече е налице.
Зад този напредък стоят солидни инвестиции. От 2021 до 2024 г. инвестициите в дълготрайни активи в транспорта възлизат на 15,2 трилиона юана (около 2,1 трилиона щатски долара), което е увеличение с 23,3 процента спрямо предишния цикъл.
Интегрирана свързаност
Простирайки се по суша, море и небе, транспортните мрежи на Китай са се превърнали в жизненоважни артерии, захранващи модернизацията на страната.
До края на 2024 г. железопътната мрежа на Китай достигна обща експлоатационна дължина от 162 000 км, което е увеличение с около 16 000 км спрямо края на 2020 г. От тях високоскоростните железопътни линии се разшириха с 10 000 км, за да надхвърлят 48 000 км, покривайки 97% от градовете с население над 500 000 души.
Магистралите се разшириха до 5,49 милиона км, което е с 290 000 км повече отпреди пет години по-рано. Скоростните пътища представляват 191 000 км, покривайки 99% от градовете с население над 200 000 души.
Сертифицираните граждански летища се увеличиха до 263 до края на 2024 г., с 22 повече, отколкото през 2020 г., а въздушните услуги сега покриват над 91% от населението на страната.
В градските пътувания диверсифицираната система за обществен транспорт осигури силна подкрепа за всекидневната мобилност. Всеки ден около 100 милиона градски пътувания се извършват с железопътен транспорт, 100 милиона с автобус и 100 милиона с таксита и услуги за споделено пътуване. Тези числа подчертават капацитета и жизнеността на градската транспортна система на Китай, посочи на пресконференцията Лиу. Интелигентни инструменти като онлайн билети и цифрови плащания са направили пътуването по-ефективно и достъпно. Над 80 транспортни възела поддържат интермодален въздушен и железопътен транспорт.
Преодоляване на пропастите
Подобреният транспорт и логистика подобряват достъпа в селските и по-слабо развитите райони, като правят услугите, пазарите и новите възможности достъпни.
Към края на 2024 г. селските пътища достигнаха 4,64 милиона км, а над 30 000 общини и 500 000 административни села са свързани с павирани пътища.
„Последната миля от селските пътища вече е достъпна с автомобили“, каза министърът, добавяйки, че селските пътища стимулират растежа на нови индустрии и туризъм, създават местни работни места и повишават доходите на фермерите.
Експресните услуги за доставка също играят все по-важна роля. Китай е изградил тристепенна логистична система, свързваща окръзи, селища и села, превръщайки слабите места в селските райони в двигатели на потреблението и растежа, съобщи на пресконференцията Джао Чунджиу, ръководител на Държавното пощенско бюро. През 2024 г. обемът на експресните доставки в Централен и Западен Китай се е увеличил съответно с 30% и 34%, изпреварвайки средното ниво за страната. В региони като Цинхай и Гансу новооткритите центрове за обработка на пощата значително са подобрили капацитета за обработката, подобрявайки логистичната инфраструктура в Западен Китай.
Глобални връзки
Китай разшири своята глобална транспортна мрежа през последните години, като засили свързаността и стимулира трансграничната търговия и сътрудничество.
Товарните влакове Китай-Европа са извършили над 110 000 пътувания, а близо 10 000 интермодални влака море-железопътен транспорт са били експлоатирани годишно по новия западен коридор суша-море, съобщи Лиу.
От стартирането си преди повече от три години железопътната линия Китай – Лаос е транспортирала 13,9 милиона тона товари в повече от 3000 продуктови категории, ускорявайки доставката на по-широка гама от селскостопански продукти от Югоизточна Азия до китайските потребители.
Глобалният въздушен товарен превоз на Китай също се увеличава. Воден от бума на електронната търговия, обемът на международните въздушни товари достигна близо 9 милиона тона през 2024 г., което е с 32,8% повече спрямо 2020 г.
Китай настоява за по-голяма свързаност чрез хармонизиране на правилата и разпоредбите. Подписани са над 270 двустранни и многостранни транспортни споразумения, обхващащи железопътния, автомобилния, морския, въздушния и пощенския сектор.
Китай също така използва проекти за международно сътрудничество, за да осигури осезаеми ползи за местните общности. Например железопътната линия Момбаса – Найроби е създала над 74 000 работни места в Кения.