• Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
ПОЗИЦИЯ НОВИНИ БЪЛГАРИЯ ОБЩЕСТВО

Към нов световен ред – геополитически и икономически предизвикателства

От ЗЕМЯ 24 април 2025
 Към нов световен ред – геополитически и икономически предизвикателства
Проф. Светла Тошкова е доктор по икономика, професор в УНСС. Родена е в София. Завършила е Висшия икономически институт в София. Специализирала е в Ленинградския финансово-икономически институт, в австрийската стопанска камара във Виена, в Института по мениджмънт и практика на управлението в Линц (Австрия), в Учебен център по управление и транспортна логистика - пристанище Барселона (Испания). Автор на монографии в областта на икономическите теории и икономическите алтернативи, теориите за управление на икономиката, човешкия фактор в управлението. Преподавала е в българо-френския център по мениджмънт МАРКОМ - София, в Институт по маркетинг - София, в Бургаския свободен университет. От 1990 до 1994 г. е зам.-декан на Деканата за чуждестранни студенти и аспиранти в УНСС. От 1995-1997 - зам.-министър по икономическите и финансовите въпроси в Mинистерството на транспорта.

Доклад на проф. Светла Тошкова, изнесен на юбилейната конференция „Историческото значение на Победата над фашизма за развитието на Европа и света“, състояла се в Руския дом в София на 23 април т.г.

Преди осемдесет години Победата на Съветската армия във Втората световна война,

подписаните договори между победители и победени и споразуменията между  участниците в антихитлеристката коалиция доведоха до установяване на новия световен ред в международните отношения. В резултат се наложи двуполюсният модел, който постави началото на Студената война между двете световни системи и продължи да съществува до деветдесетте години на миналия век.

Втората световна война променя политическите отношения и обществените структури в света. Създава се социалистическата световна система, разпада се колониалната система и се създават условия за развитие на страните от Третия свят с помощта на Съветския съюз и социалистическите страни. Изградени са международните структури на новия световен ред – ООН, Съветът за сигурност. СССР и САЩ се превръщат в свръхдържави-съперници в двуполюсния свят. Следвоенното разделение е формализирано в два противостоящи военни съюза – Варшавския договор и НАТО. Малко по-късно се създава Общият пазар в Европа, който постепенно се развива като икономическа, политическа и финансова регионална структура. Още преди да е приключила Вторатасветовна война, се “раждат” международните финансови институции в лицето на Международния валутен фонд и Световната банка.   Международни организации с изключително голямо значение са и ГАТТ (Генералното съглашение за митата и търговията), което от 1996 г. се преименува на СТО (Световна търговска организация); ОИСР (Организацията за икономическо сътрудничество и развитие), международна структура на икономически най-развитите страни – Г-7.

Двуполюсният модел на управление на света се основава на принципа на баланса на международните отношения между двете противостоящи сили, чието постигане е ключово за установяването на мир. Надпреварата във въоръжаването по времето на Студената война и „паритетът на силите“ във военната област създават състояние на структурна преса, която   поддържа баланса на силите. Съревнованието в „студения“ конфликт претърпява трансформации без използването на оръжия, въпреки определени процеси на изостряне на отношенията и сериозни кризи в международните отношения. Двете противостоящи идеологически системи поддържат отношения на мирно съвместно съществуване, основан на баланса на силите.

Промените в международните отношения и формирането на нови конфигурации на световния ред обикновено са резултат на сериозни трансформации в икономическите отношения и равнища на развитие, в технологичния напредък, кризисните процеси, сблъсъка на  политическите интереси и настъпване на коренна промяна в разположението на силите. Тези трансформации   формират  нови принципи на световната политика и променят правилата на поведение в международните отношения.

Подобни дълбоки промени  настъпват в  световната политика и международните отношения през деветдесетте години на миналия век. Трите най-важни дезинтеграционни фактора на тези промени са разпадането на Съветския съюз, разпускането на Варшавския договор и  разпадането на социалистическата система. Те преобразяват картата на Европа, чертаят нови граници и създават нови държави. Създава се нова глобална ситуация на еднополюсен свят с една суперсила  и с един лидер – хегемон САЩ. Утвърждаването на новата роля на САЩ е обявена от Дж.Буш старши като „нов световен ред“. Новият еднополюсен световен ред налага  неолиберализма като единствена идеология и модел за развитие на глобализирания свят и се обявява „краят на историята“./ Фукуяма/.

Глобализацията, монополизирана и управлявана от световния хегемон – САЩ,  задълбочи негативните тенденции в развитието на капиталистическия свят. Световната икономика се изправи срещу тежки екологични и енергийни проблеми, монопола върху достъпа на ресурси, влиянието на мощни наднационални икономически структури и субекти върху определянето на националните и регионални политики и стратегии на развитие и беше разтърсена от застъпващи се кризи. Още от началото на века сред западните теоретици и анализатори се разви мощна вълна на критични оценки за бъдещето на съвременния свят, заплашен от ценностен упадък и дълбоки разломи в социално-икономическата тъкан и моралните устои на обществото.

 В тези условия се  формират „уникалните“ характеристики и принципи на функциониране на новия еднополюсен световен ред, който утвърждава лидерската позиция на САЩ и  налага неолибералния модел в страните от Източна Евроопа и развиващите се страни чрез методите на влияние (демокрация, изградена върху правила – американски); чрез политически и икономически процедури ( Вашингтонския консенсус), и   натиск от страна на международните институции и съюзи, доминирани структурно, кадрово и законово от САЩ ( МВФ, СБ, НАТО, Съвета за сигурност и др.), както и чрез сила и директна намеса във вътрешните работи на държавитe (цветни революции, Майдани и др.).                                                         

В края на първото десетилетие на новия век (2008 г.) световната икономическа система беше разтърсена от дълбока и всеобхватна  финансова криза.  Кризата показа, че светът се изправя пред нови предизвикателства: безпрецедентно неравенство и маргинализиране на големи групи от хора и на цели държави и региони; силно разочарование от несправедливите последици от глобализацията; несигурност и нестабилност в света – нарушен баланс на силите в международен план – разклащане на хегемонията на САЩ и все по-настойчиво търсене на нов международен ред. Безпрецедентният „социален експеримент“ срещу човечеството – предизвиканата пандемия, мултиплицира всички тези проблеми и завърши процеса на краха на глобализацията, силно ерозира авторитета на Запада и разклати вярата в евроатлантическите ценности.

На фона на предлаганите имагинерни изходи от кризите с дигитални средства и финансови еквилибристики все повече ставаше ясно, че светът в 21 век се оказва и в ресурсна криза. Въпреки изобилието от зелени „хартийки“, печатани безконтролно от САЩ, фиктивният капитал и биткойните, целият днешен „виртуален“ свят е зависим от реалните ресурси. Ако 20 век беше белязан от битката на идеологиите, то 21 век е векът на борбата за ресурси. Така започна войната – провокирана от САЩ и НАТО в политическа и икономическа битка за дестабилизиране на „несправедливо“ богатата на ресурси Русия. СВО на Русия в Украйна се превърна в жалон по пътя към нов световен ред, към ново разпределение на силите на международната арена. Възникна реална криза за европейския суверенитет и за целия международен ред, формиран след Втората световна война. Съдбата отново отреди на Русия да бъде един от основните творци на световната история.

Заедно с успехите на Русия на фронта във войната  срещу целия Запад на ход е най-съдбоносният процес – формирането на многополюсния свят. Именно в това се състои същността на радикалната промяна на международната система. Както отбелязва президентът В. В. Путин, става дума за „прехода от либерално-глобалисткия американски егоцентризъм към действително многополюсен свят, основан на истински суверенитет на народи и цивилизации. Формира се нов световен ред, отразяващ многообразието на планетата и този процес не може да бъде спрян“. Новият ред ще бъде изграден върху принципите на справедливостта и равенството, хармонията и отговорността, толерантността и разбирателството, уважението и солидарността.

Сега светът е изправен пред безпрецедентни заплахи, породени от цивилизационни разломи, от икономически и социални неравенства, от политическа агресия и стремеж за господство,  национални, междуетнически и междурелигиозни конфликти. Неравномерното развитие на страните под влияние на новите информационни технологии и възможностите на изкуствения интелект създава безпрецедентни размествания в икономическата и политическата доминация в света.

Появяват се нови мощни центрове на икономически растеж, технологичен напредък, финансово и политическо влияние – на Изток и на Юг. Те се стремят да укрепят суверенитета и социокултурната си идентичност. Развиват се като силни цивилизационни центрове на духовни ценности, традиции, история и култура, които търсят пътища за хармонично  и устойчиво развитие, за да укрепят и запазят социокултурната си идентичност и да отстояват своите национални цели и интереси.

Създава се обединение на незападния свят с усилията на Русия, което се изгражда върху принципите на взаимноизгодно и равноправно сътрудничество и зачитане на особеностите и суверенитета на държавите. Нараства влиянието на Русия в страните от Африка, Латинска Америка и Арабския свят. Незападните страни не подкрепиха санкциите, не се отказаха от икономическото и търговското сътрудничество с Русия. Икономическата изолация на Русия не се състоя. Санкциите засегнаха Европа и сринаха икономиките на Европейския съюз, замразиха икономическия растеж и блокираха социалните системи на европейските страни. Разрушиха търговските и икономически вериги на международното сътрудничество  и доведоха до тежки вътрешни и външни кризи. Противно на очакванията санкциите срещу Русия повишиха икономическата активност и стабилизираха руската икономика, насочиха усилията към развитие на индустриалното и селскостопанското производство и високите технологии, развиха нови отрасли, подобриха регионалните баланси, осигуриха вътрешния потребителски пазар със собствени стоки и услуги. През 2024 г. Русия постигна 4,1 % икономически растеж, който е по-висок от този на САЩ (2,8 %) и значително превишава средния растеж а страните от Г-7, който е 1%.

Едновременно се наблюдава изместване с огромна скорост на фокуса на стопанската активност в Азиатско-Тихоокеанския регион и израстванетона Китай като лидер в световната икономика. По данни на Световната банка  Пекин е изпреварил Вашингтон по обема на вътрешния брутен продукт (изчислен по паритета на покупателната способност), а още по-рано, през 2010 г. – по темповете на промишленото производство.

Китай израсна като нова икономическа сила, която успешно реализира модела на модерна социално-пазарна икономика, като съчетава пазарните отношения с регулиращата роля на държавата, провежда уверено политика на силна социална подкрепа на обществото, ликвидира бедността и  намалява  регионалните и социалните неравенства.             

Китай предлага алтернатива за нов международен ред /алтернативен глобален ред/ и цели да измести САЩ като  водеща световна сила.  Китай изгражда паралелни структури и инициативи, които предлагат по-добър модел на новия световен ред с основно послание за „обща съдба на човечеството“.

Концепцията за „общност на споделена съдба“ представя китайската визия за разрешаване на международни предизвикателства и съвместно изграждане на по-добър свят. Концепцията  съдържа три инициативи: инициативата за глобална сигурност, инициативата за глобално развитие  и инициативата за глобалната цивилизация, които заедно  оформят системата от глобални инициативи в концепцията за общност на споделена съдба.  Инициативата за глобално развитие се фокусира върху концепцията и дейностите, свързани с развитието. Нейната цел е да наложи „правото на развитие“ и да постигне консенсус по отношение на общите ценности на всички държави и да ги интегрира, доколкото е възможно. Тази инициатива е подкрепена от повече от 100 държави и международни организации, близо 70 страни се включиха в „Група на приятелите на инициатива за глобално развитие“. Инициативата за глобална сигурност също спечели подкрепата на над 80 страни и регионални международни организации.   Инициативата за глобална цивилизация акцентира върху уважението на културната многообразие, отхвърля налагането на чужди ценности и модели на страните и работи за съвместно решаване на междуцивилизационните  конфликти. Според нея уникалните култури и опита на различните цивилизации са допринесли много за процеса на модернизацията на човешкото общество.

Важен елемент от изграждането на новото световно сътрудничество е инициативата „Един пояс, един път“ – глобална стратегия за инфраструктурно развитие и инвестиции. В тази инициатива Китай комуникира със 138 страни и 30 международни организации. Проектите включват пристанища, летища, железнопътна инфраструктура, магистрали, електроцентрали, телекомуникации на стойност около 21 трилиона долара. За осъществяването на тези проекти важна роля ще играят създадените финансови и кредитни институции – Азиатската банка за развитие и Азиатската банка за инфраструктурни инвестиции. 

Несъмнено най-голямото постижение по пътя на изграждането на новия световен ред  е БРИКС – обединение на големи развити икономики от Изтока и глобалния Юг, платформа за партньорство  с цел  устойчиво икономическо развитие, равнопоставено сътрудничество и решаване на общи глобални въпроси. БРИКС все повече налага своя авторитет на обединение, изградено върху принципите  на свободното развитие и уважение на суверенитета на всички страни и става все по-привлекателна структура за страните, отхвърлящи натиска и господството на Запада. БРИКС добави 9 партньорски нации през 2025 г., след като прие 4 нови членове през 2024 г. и Индонезия през януари 2025 г. Заедно с партньорските нации, съюзът включва половината от световното население и 41% от световния БВП, с водещи производители на петрол, газ, зърнени храни, месо и минерали. Съществена роля в развитието на сътрудничеството в БРИКС играе Новата банка за развитие, която работи  за създаването на нови финансови механизми по пътя за изграждане на алтернативна финансова система и постепенна дедоларизация на световната икономика.                                                                                         

В стратегическо сътрудничество Русия и Китай изграждат модел на алтернативен  световен ред върху нови принципи, в основата на които стои суверенитетът и свободният избор на народите,  категоричното отхвърляне на намесата на западните сили във вътрешните работи на страните, която възпрепятства развитието на прогреса на човечеството.

Русия утвърждава своите позиции в изграждането на новия световен ред като външнополитическа идеология и визия за геополитическото бъдеще на света и Русия в него, като се противопоставя на пълзящата интервенция на Запада, политическата нестабилност, политическата намеса и агресията срещу  икономическата свобода чрез система от санкции, мита и ограничения. Алтернативата на западния едноцентричен свят, доминиран от едностранни решения е многополюсният световен ред на стабилност и баланс. Светът се нуждае от нов подход в международните отношения, осигуряващ  устойчивост и равновесие на световната система, на основата на зачитане на националните интереси, уважение към културата, историята и традиционните ценности на страните. Подход, който да осигури устойчиви и взаимноизгодни партньорства, да помага за постигане на националните стратегии и цели и да поддържа глобалната сигурност в света и мирното съществуване и сътрудничество на народите.  

Изграждането на новия многополюсен световен ред ще е продължителен процес, съпроводен с трудности и конфликтни ситуации. Но това е пътят на обективния исторически процес за  съхраняването на съвременната цивилизация и прогреса на човечеството. Обективни, независещи от нечие желание факти и явления сочат, че устойчивостта на съвременния свят ще се осигурява чрез съгласуване на интересите на няколко системно значими центрове на икономическа мощ и политическо влияние. Кои ще са „партньорите“ в многополюсната система, колко ще бъдат – времето ще покаже. Но най-вероятно играчите на глобално ниво ще бъдат политически консолидирани цивилизационни общности, начело с държава-лидер. Например Русия и евразийската общност, Китай и източноазиатската общност, САЩ и Великобритания, също така индийската, арабско-мюсюлманската, континентално-европейската и други.

В структурата и конфигурацията на бъдещия световен ред конкурентни предимства ще имат силните, технологично развити държави, способни да разпространят не само военна сила, но и духовно-нравствени и морални ценности. Както отбелязва С. В. Лавров, „става дума за страни с добре организирана централна власт, отговорна и дееспособна, която максимално ефективно умее (от гледна точка на гарантиране на интересите и сигурността на своите граждани) да реагира на природни или други катаклизми. Китай, Индия, Бразилия, ЮАР, Иран, Египет, Аржентина, Мексико… с икономическата тежест върви и политическото влияние. Това следва да се има предвид“.

 Новият многополюсен световен ред  ще трансформира досегашните глобални институции и ще  създаде нови международни институции и организации, които да отговарят на новите реалности и промени в международните отношения. Съществуващата  структура на международни институции отразява комбинацията от Вестфалската система и идеологическата двуполюсност след  Втората световна война и резултатите от Ялтенския мир. Оттогава са минали много нови войни, които промениха политическата карта и балансите в света. В резултат на това днешните национални държави имат напълно асиметричен мащаб на суверенитет и реална власт, което налага и промени в   институционалната структура на международните отношения.

Самите международни организации по презумпция като институции на диалога и конструктивизма, в еднополюсния ред не работят ефективно, подложени на натиска на хегемона и реализиращи неговите политически интереси. Те се оказаха неспособни да осъществяват своята балансираща роля  при решаването на международните конфликти и да постигнат мир в новия век  в условията на нова архитектура на сигурност. Напротив, тяхната безпомощност или целенасочени политически действия по волята на хегемона увеличават пространството за действие на твърдата сила и тласкат решаването на конфликтите в международните отношения по военен път (СВО в Украйна, войната на Израел в Газа, Ливан, Сирия). Пример в това отношение са НАТО, ЕС с всички европейски структури, които се опитват да функционират като военни съюзи и коалиции, противно на принципите и целите на тяхното създаване и роля. Негативен пример в това направление е и ООН – организацията с най-висок статут, Съветът за сигурност, които не работят ефективно, консенсусът при вземането на решения се оказва невъзможен, често работата им е блокирана. ООН не работи в полза на мира и консенсуса, не се съблюдават международноправните норми.                                                   

По пътя на изграждането на новия световен ред са  необходими радикални промени в посока на сътрудничество и преразглеждане  на глобалните позиции, баланса на силите, стабилност и уважение към историческите традиции на всички държави, алтернативен подход към сигурността и икономическото развитие, дългосрочни решения на глобалните проблеми. В основата на тези дълбоки промени и алтернативни решения следва да се поставят фундаменталните принципи на един нов по-справедлив  свят – солидарност, свобода, взаимноизгодно икономическо сътрудничество,  премахване на бедността, защита на  правата на човека в едно солидарно и справедливо общество при цялата специфика на социокултурното им измерение и разбиране; зачитане принципите на международното право, изградено не по „правилата на силния“, а зачитащо интересите и равноправните национални отношения.

Осемдесет години след Победата отново на Русия се падна мисията да гради новия по-справедлив и мирен свят – свят без хегемония, без агресия, без фашизъм и нацизъм, свят на равноправието, на националния суверенитет и достойнството, на морала и човешкото добруване.

 

Етикети:Актуално водеща новина Проф. Светла Тошкова
Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
ОБЩЕСТВОКИТАЙ

Си Дзинпин насърчи 11-ия Панчен лама да  защитава националното единство и етническата солидарност

14 юни 2025 10:00
МНЕНИЕ

Според шефа на немското разузнаване целият руски народ като един стои зад Путин

14 юни 2025 09:40
НОВИНИКУЛТУРА

Новият сезон на Софийската филхармония започва на 11 септември с програма от Чайковски

14 юни 2025 09:27
НОВИНИ

Иран и Израел си размениха нови въздушни удари

14 юни 2025 09:10
ПОЗИЦИЯОБЩЕСТВО

В несигурния ни свят Китай е остров на стабилност

13 юни 2025 19:30
#БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦАНОВИНИ

Атанас Зафиров проведе среща с актива на БСП в Плевен

13 юни 2025 18:22
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 13038
  • ОБЩЕСТВО 2642
  • ЦКС 192
  • ИКОНОМИКА 1310
  • СВЯТ 4962
  • РУСИЯ 2326
  • КИТАЙ 1127
още НА ФОКУС
ОБЩЕСТВО КИТАЙ

Си Дзинпин насърчи 11-ия Панчен лама да  защитава

14 юни 2025

Си изрази надежда, че тибетският висш духовник Панчен Ринпоче ще работи активно за изграждането на силно чувство за общност за

МНЕНИЕ

Според шефа на немското разузнаване целият руски народ

14 юни 2025

Целият руски народ като един стои зад Путин, най-накрая осъзнаха в Германия. Според Федералната разузнавателна служба руското население подкрепя президента

НОВИНИ КУЛТУРА

Новият сезон на Софийската филхармония започва на 11

14 юни 2025

Новият сезон на Софийската филхармония ще започне на 11 септември с Концерт за пиано №1 и Симфония №4 от Чайковски,

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.