Китайските стоки печелят позиции в ЕС

Производственият център на КНР укрепва икономическите и търговските връзки с Европа
С парещите температури, обхванали голяма част от северното полукълбо това лято, търсенето на домакински уреди като климатици, хладилници и вентилатори се увеличи рязко в цяла Европа.
Подобен скок в търсенето се усеща и в района Шундъ в град Фошан, провинция Гуандун, Южен Китай, който се намира на хиляди мили от Европа и с право има репутацията на „столицата на домакинските уреди на Китай“. През първата половина на тази година средно по 600 стандартни контейнера (еквивалентни на двадесет фута единици или TEU) домакински уреди са били изпращани в чужбина всеки ден оттук.
„Това е златна възможност за нас да спечелим поръчки и да промотираме продукти на нови пазари“, каза Ли Хуейхуа, представител на международния център за логистика и митническа документация в Midea Group, водещ китайски производител на домакински уреди.
„Адаптираме нашите стратегии за разработване на продукти и продажби, за да отговарят на изискванията на Европейския съюз за енергийна ефективност и интелигентни функции“, каза той. „Например, нашите климатици с функция „без вятър“, които използват елементи от технологии за изкуствен интелект, за да откриват автоматично местоположението на човек и автоматично да регулират въздушния поток, спечелиха голяма популярност сред чуждестранните клиенти“, подчерта той.
Guangdong Midea Refrigeration Equipment Co., Ltd., компания от Midea Group, е изнесла домакински уреди на стойност близо 10 милиарда юана (около 1,40 милиарда долара), включително климатици, от началото на тази година.
Наред с растежа на износа на традиционни домакински уреди, все повече китайски интелигентни продукти печелят популярност на европейския пазар. Сред тях са електрическите велосипеди от Guangzhou Sameway Electric Bicycle Co., Ltd., които са оборудвани с електрически двигатели и литиеви батерии, осигуряващи допълнително сцепление, позволявайки им да достигнат по-високи скорости от традиционните велосипеди. Нещо повече, тези електрически велосипеди са много по-леки от чисто електрическите модели.
„Колоезденето стана популярно в цяла Европа през последните години, но някои велоалеи имат стръмни участъци“, каза Хоу Дъдзи, генерален мениджър на компанията. „Въз основа на задълбочено проучване на задграничния пазар, ние разработихме планински велосипеди с литиево-йонно захранване“, каза той, добавяйки, че производственият капацитет на компанията вече е 80 000 бройки от тази категория годишно. През първите шест месеца на тази година, компанията вече е доставила за 28 милиона юана планински велосипеди с литиево-йонна батерия в Европа, което е с 35,6% повече от същия период на 2024 г.
Guangzhou Sameway Electric Bicycle Co., Ltd. активно разширява трансграничните си операции за електронна търговия, като в момента създава задгранични складове в Полша, Германия и други страни, където се съхраняват продукти на стойност над 80 милиона юана. Според отговорник на митницата Huadu, която е под юрисдикцията на митницата в Гуанджоу, задграничните складове, създадени от китайски компании, позволяват на задграничните клиенти да получават закупените от тях стоки в рамките на 48 часа след онлайн поръчки, тъй като продуктите се доставят директно от местни складове.
Нарастващата популярност на продуктите на Гуанджоу сред европейските клиенти е възможна благодарение на все по-тесните връзки между Китай и Европа, както и на добре развитата международна логистична мрежа и честите двустранни отношения в областта на диверсифицираното международно икономическо и търговско сътрудничество.
През първата половина на годината, под надзора на митническите служители на Гуанджоу, по международните железопътни товарни маршрути Китай – Европа/Централна Азия са изпратени 175 влака, превозващи 16 000 TEU, натоварени със стоки с тегло 88 000 тона и стойност 4,13 милиарда юана.
В момента в международното пристанище Гуанджоу функционират 18 маршрута Китай – Европа/Централна Азия, включително 13 изходящи и 5 входящи. Китай изнася автомобили, домакински уреди, дрехи, стоки от първа необходимост и други за 20 страни в Азия и Европа чрез тези маршрути.
Освен това международното летище Гуанджоу „Байюн“, един от трите най-големи международни въздушни хъба в страната, отвори над 10 международни авиолинии, свързващи европейски градове като Париж, Амстердам, Рим и Хелзинки с Китай. От януари до юни тази година митническата служба на летището контролира износа на стоки за Европейския съюз на стойност над 27,5 милиарда юана, което е с 8% повече от година по-рано.
Неуморните усилия на Китай за разширяване на отварянето си към външния свят, съчетани със задълбочаване на сътрудничеството между китайски и европейски компании, допринесоха за растежа на двустранната търговия.
За много европейски компании китайският пазар е незаменим. Германската TÜV Rheinland Group, водеща независима организация за тестване, инспекция и сертифициране, получава около 30% от глобалните си приходи от Китай. Групата е предоставила услуги на над 300 000 местни предприятия, помагайки на продуктите „Произведено в Китай“ да получат безпроблемен достъп до международните пазари и играейки свързваща роля в насърчаването на развитието на китайската икономика и външна търговия.
Ся Бо, президент на TÜV Rheinland Greater China, отбеляза, че с нарастването на индустриалните иновации и технологичните възможности на Китай се очаква все повече китайски стандарти да станат международни през следващите 5-10 години. Това ще превърне страната от последовател в световен лидер в това отношение. С разширяването на присъствието на китайските компании на международния пазар, германската компания полага усилия едновременно за подобряване на услугите си, за да отговори на нуждите от интернационализация на китайските компании.
Ся Бо отбеляза още, че търговските и икономическите връзки между Китай и Европа стават все по-близки и преплетени. Германската централа е домакин на делегации от представители на правителството и предприятията от Китай почти всяка седмица. По време на тези посещения двете страни провеждат дискусии за разширяване на областите на сътрудничество. Такива срещи, каза той, са особено полезни и за двете страни, особено в областите на нововъзникващите технологии.
Според „Доклад за проучване на бизнес доверието 2024“, публикуван от Търговската камара на ЕС в Китай, 73% от респондентите са готови да разширят бизнес дейността си в Южен Китай, а 61% от анкетираните смятат, че е сравнително лесно да се прави бизнес в Южен Китай.
„Търговската камара на ЕС в Китай, клон Южен Китай, има над 250 предприятия-членки и всички те високо ценят бизнес климата в този китайски регион“, каза Клаус Зенкел, вицепрезидент на Търговската камара на ЕС в Китай и председател на клона Южен Китай на организацията, който живее в провинция Гуандун повече от 20 години.
Наскоро Клаус Зенкел присъства на среща с представители на малки и средни предприятия от ЕС в Шънджън, за да обменят опит между правителствени агенции и малки и средни предприятия. Той отбеляза, че европейските компании в различни области се развиват заедно с китайския пазар.
Шънджън, известен със своята жизнена частна икономика и процъфтяващи малки и средни предприятия, се гордее с цялостна индустриална верига, каза Клаус Зенкел, добавяйки, че сътрудничеството между европейските малки и средни предприятия и компаниите от Шънджън в областта на изкуствения интелект ще насърчи ефективно бързата интеграция и прилагане на технологиите.
Според данни на местните митници, общият обем на износа и вноса между провинция Гуандун и ЕС достигна 542,43 милиарда юана през първата половина на тази година, което е със 7,2% повече на годишна база. По-специално, износът от провинция Гуандун за ЕС възлиза на 429,85 милиарда юана, което е увеличение с 5,7%. Вносът в провинция Гуандун от ЕС възлиза на 112,58 милиарда юана, което е увеличение с 13,1% на годишна база.