Когато митата имат обратен ефект

Как повишаването на тарифите в САЩ вредят на американската икономика
Неотдавнашните увеличения на митата от страна на Съединените щати оказаха пагубно въздействие върху икономиката им, включително забавен растеж, нарастващи разходи, бизнес предизвикателства, загуба на работни места и обтегнати международни отношения.
Тези действия обаче доведоха и до системни отрицателни последици за американската икономика. Много скорошни икономически показатели сочат, че тези действия имат все по-неблагоприятни последици, като например появата на несигурност, обременяването на американския бизнес и повишаването на разходите за потребителите.
Общите икономически резултати на Съединените щати са подкопани. Според последния доклад „Световни икономически перспективи“ на Международния валутен фонд, прогнозата за икономическия растеж на САЩ за годината е ревизирана надолу с 0,9 процентни пункта до 1,8%, което е най-рязкото понижение сред развитите икономики.
Финансовите пазари също показват признаци на стрес. Индексът на щатския долар спадна с повече от 4,5% през април, като многократно падаше под прага от 100 пункта. В същото време американските държавни облигации също са под натиск, като доходността по 30-годишните облигации се покачи над 5%, приближавайки се до нива, невиждани от близо две десетилетия.
Индустриалният сектор расте с по-слаба инерция, обременен от нарастващите разходи. Индустриалното производство спадна с 0,2% на месечна база през май, а индексът на мениджърите по поръчките в производството в страната за април, публикуван от Института за управление на доставките, спадна до 48,7, доста под прага, който сигнализира за разширяване, и това е най-ниската стойност за последните пет месеца.
Въздействието на повишаването на тарифите е може би най-видимо в ключови индустрии. В автомобилния сектор местните дилъри са изправени както пред ограничения в доставките, така и пред покачващи се цени. S&P Global Mobility прогнозира, че производството на автомобили в Северна Америка ще спадне с около 1,28 милиона бройки тази година, докато продажбите на автомобили в САЩ може да спаднат със 700 000 бройки.
Секторът на недвижимите имоти показва подобна картина. Според Асоциация-
та на строителите и изпълнителите, цените на строителните материали са се повишили с годишен темп от 9,7% през първото тримесечие. Продажбите на жилища през март отбелязаха най-големия си спад за един месец от 2022 г. насам, като новите жилищни запаси се доближиха до нива, наблюдавани за последно в края на 2007 г.
Селското стопанство също усеща въздействието. Митата върху вносните суровини повишиха производствените разходи, а ответните мерки от търговските партньори навредиха на перспективите за износ. Големи американски агробизнеси като ADM и Bunge отчетоха общ спад от около 557 милиона щатски долара в оперативната печалба за първото тримесечие.
Взети заедно тези цифри сочат към по-широка тенденция: протекционистките мерки може би засилват икономическата нестабилност, вместо да я предпазват.
Увеличението на митата в САЩ също така е оказало натиск върху бизнеса и потребителите. За много компании комбинираното бреме от по-високите мита, раздутите запаси и по-ограничения паричен поток рязко е ерозирало рентабилността им. Видни фирми като PepsiCo, Procter&Gamble и Target са намалили прогнозите за печалбите си.
Нарастващата несигурност предизвика съкращения на работни места и вълна от фалити. Stellantis, един от трите големи автомобилни производители, наскоро съкрати 900 работници, докато Volvo намалява работната си сила в САЩ с 800. Според S&P Global, големите корпоративни фалити през първото тримесечие са достигнали 15-годишен връх.
Потребителите също понасят най-тежкото въздействие. Митата допринесоха за рязкото покачване на цените на стоките за ежедневна употреба.
Цените на яйцата се повишиха с над 60 процента на годишна база през март, достигайки рекордно високо ниво от 6,23 долара за дузина. В Amazon близо 1000 артикула отбелязаха средно покачване на цените с около 30 процента през април, до голяма степен поради митата върху китайския внос.
Проучване на Yale Budget Lab изчислява, че цената на облеклото и обувките може да се повиши съответно с около 14% и 15% в краткосрочен план и че настоящите тарифни политики биха могли да струват на средното американско домакинство 2800 долара годишно.
Нарастващите мита не само засягат икономиката на САЩ, но и обтягат отношенията със съюзниците. Проучване на Европейския съвет по външни отношения показва, че само 22% от европейците сега виждат Съединените щати като надежден съюзник, докато анкети на YouGov разкриват силна подкрепа в Германия, Швеция и Дания за ответни мита.
Тези напрежения са отразени в търговските данни: регистрациите на автомобили на Tesla в ЕС са спаднали с 45% през първото тримесечие, McDonald‘s е отбелязал първия си спад в продажбите в световен мащаб от 2020 г. насам, а международните посетители в Съединените щати са намалели с 11,6% през март – най-резкият спад от началото на пандемията. Goldman Sachs изчислява, че този спад в туризма може да струва на Съединените щати 90 милиарда долара през 2025 г.
С натрупването на доказателства може би е време да се преоценят разходите за ескалация на тарифите. Прекомерното използване на мита от страна на Съединените щати и едностранчивостта, протекционизмът и икономическата принуда, които тези тарифи представляват, стават все по-неустойчиви.
В края на краищата, в митническата война няма победители.