Манолова: Ще бъда омбудсман на терен, който ще пресреща проблемите на гражданите

Не гражданите да отиват при омбудсмана в неговия кабинет, а омбудсманът да отива при гражданите. Това е първият ми приоритет, ако бъда избрана за обществен защитник, това и правих през първия си мандат.
Това заяви кандидатът за национален омбудсман Мая Манолова в своя позиция в социалните мрежи. По нейни думи, общественият защитник не е регистратура или чиновник. Според нея той трябва да бъде гласът на хората, който се чува силно и отчетливо и който води до решаване на проблемите, които вълнуват българските граждани.
“Убедена съм, че за да защитава ефективно правата на гражданите, омбудсманът трябва да бъде и в институциите, в които се обсъждат и решават техните проблеми, и в приемната, където да чуе всеки потърпевш, но най-вече на терен – там, където проблемите се случват в реалния живот” – сподели Манолова.
Тя заяви, че ако бъде избрана за омбудсман, ще приема жалби, ще изслушва всеки човек, ще огласява проблеми, когато е необходимо, но и ще търси решения. Манолова допълни, че ще настоява за действия от страна на институциите и няма да спира, докато проблемът не бъде решен.
“Той трябва да бъде камбана, която да алармира всеки път, когато са нарушени човешки права, трябва да бъде гласът на гражданите, който да се чува и да води до решения, а не просто до регистриране на поредната жалба” – категорична е тя.
Бившият национален омбудсман и настоящ кандидат за поста Мая Манолова отправи публичен призив към останалите кандидати за омбудсман за участие в открит дебат пред медиите и гражданите. В интервю за Българското национално радио Манолова настоя за прозрачна и състезателна процедура, в която обществото да има възможност да чуе визиите, приоритетите и ангажиментите на кандидатите.
„Призовавам останалите кандидати да участват в публичен дебат. Надявам се и обществените медии да организират такъв – включително и БНР – защото гражданите имат право да знаят кой и как възнамерява да защитава правата им“, заяви Манолова. Тя подчерта, че голяма част от останалите претенденти за поста не са известни на широката публика, а прозрачността в избора е от съществено значение за доверието в институцията.
В разговора тя остро критикува политическите игри около номинацията за омбудсман и предупреди, че съществува риск депутатите да изберат „най-удобния и послушен кандидат, а не този, който сърцато и с характер ще защитава правата на гражданите“. Според Манолова институцията в момента е парализирана – без титуляр и заместници – и това оставя хората без реална защита в момент на тежка социална и икономическа криза.
„Абсурдно е, че вече една година нямаме омбудсман. Хората са оставени да се справят сами – при високи цени, монополи и институционално бездействие“, заяви тя. В отговор на въпрос за възможността да стане служебен премиер, Манолова категорично заяви: „Нямам никакво желание да ставам служебен премиер. Моето призвание е да работя за хората.“ По думите ѝ управляващите винаги могат да се спрат на някой достатъчно удобен от домовата книга като шефа на Сметната палата, посочените от него заместници, омбудсманът също ще има избран от Народното събрание заместник.
Манолова припомни и ключовите инициативи от предишния ѝ мандат – като активното участие във всички заседания на КЕВР, в които се гледат цени на вода, ток и парно, Законът за личната помощ, за който се пребориха с майките на деца с увреждания, в защита на работещите, за да бъде гарантирано изплащане на заплатите им дори от некоректни работодатели.
По думите на бившия омбудсман, ролята на обществения зашитник не е да бъде „гара разпределителна за жалби“, а активен участник в решаването на проблемите.