МЕТОДИКА за финансиране на проекти за самостоятелна стопанска дейност хора с увреждания: “Предназначение на отпусканите средства” и “Процедура на оценяване”

ЗЕМЯ продължава публикациите във връзка с актуални събития, тенденции и европейски и национални практики, свързани с държавната грижа за хората с увреждания, която е приоритет на Министерството на труда и социалната политика и Агенцията за хората с увреждания, която е част от МТСП.
Публикуваме РАЗДЕЛ ВТОРИ И ТРЕТИ от МЕТОДИКА ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА ПРОЕКТИ за започване и развитие на самостоятелна стопанска дейност на хората с увреждания, която е представена на сайта на Агенцията.

Раздел II
Предназначение на отпусканите средства за финансиране на конкурсните проекти
Чл. 11. Средства за финансиране на конкурсни предложения се отпускат на лицата по чл. 2 само след представяне на цялостно разработен проект и получена оценка в съответствие с разпоредбите на раздел III на настоящата Методика.
Чл. 12. (Изм. – Заповед № 0023-1821/29.02.2024 г.) Размерът на исканото финансиране за конкурсното предложение е до 30 000 лв.
Чл. 13. Средства за финансиране на конкурсното предложение се отпускат от Агенция за хората с увреждания /АХУ/ за покриване само на еднократни допустими разходи, които се отнасят до инвестиционните дейности от първа група.
Чл. 14 (1) Еднократните допустими разходи се групират по компоненти, които са:
- компонент 1 – разходи, свързани с учредяването на едноличното предприятие;
- компонент 2 – разходи, свързани със създаване на здравословни и безопасни условия на труд;
- компонент 3 – средства за придобиване на оборудване;
- компонент 4 – средства за начален оборотен капитал;
- компонент 5 – разходи, свързани със заплащане на краткосрочен квалификационен курс.
(2) Не са еднократни (инвестиционни) разходи – разходите за: реклама, наеми за ползване на помещения и/или оборудване, транспортни разходи, възнаграждения и осигуровки, в т.ч. и за лицата, които се занимават с реализацията на инвестиционните дейности, командировки, застраховки, погасявания на задължения към доставчици по други проекти, лихви, такси за обслужване на банкови сметки и всякакви други разходи, които имат характер на текущи разходи и се отнасят към разходите за дейностите от втора група.
Чл.15. (1) Със средствата по компонент 1 се покриват разходите за учредяване на ново предприятие, които включва такса, свързани с регистрацията в Търговския регистър.
(2) Отпусканите средства, не покриват вноската, дължима при учредяване на еднолично дружество с ограничена отговорност съгласно Търговския закон, както и хонорарите за адвокати.
(3) Изработването на печат с наименованието на предприятието не се счита за разход, свързан с учредяване на предприятието.
Чл. 16. (1) Със средствата по компонент 2 се покриват разходи за строително-монтажни работи, които не може да превишават 20% от исканите средства.
(2) Необходимостта от извършване на строително-монтажни работи подробно се обосновава във формуляра, като се описва съществуващото положение на помещението, в което ще се изпълняват дейностите от втора група, преди ремонта и след него. Предвидените строително-монтажни работи трябва да отговарят на потребностите от създаване на работна среда за упражняване на безопасен и здравословен труд при спазване на разпоредбите на нормативните документи, регламентиращи изискванията за достъпна среда и изискванията за безопасни и здравословни условия на труд на работните места.
(3) Средствата за СМР се отпускат на кандидати, които са собственици на помещенията (постройката), където ще се извършват дейностите от втора група.
(4) Ако кандидатът не е собственик, той представя предварителен договор със собственика на недвижимия имот с продължителност на ползването на имота не по-малка от срока по чл. 7, ал. 3 и писмено съгласие от собственика за извършване на предвидените СМР. За изплащане на средствата за строително-монтажни работи след утвърждаване на конкурсното предложение, в АХУ се представя подписан договор между едноличното предприятие и собственика на недвижимия имот, в който се посочва начинът на признаване (възстановяване) на разходите за ремонт от страна на собственика на имота.
(5) Когато помещенията (постройката), за които се предвижда извършването на строително-монтажни работи, се предоставят за ползване от свързано с кандидата лице, се прилагат разпоредбите на ал. 4
(6) Ако по време на извършване на дейностите от първа и втора група бенефициентът пожелае да извърши строително-монтажни работи, които не са включени в проекта, или смени използваното помещение, където са извършени строително-монтажните работи, и ако в новото помещение е наложително да се извършат, дейностите са за собствена сметка.
Чл. 17. (1) Със средствата по компонент 3 може да се придобие оборудване и обзавеждане за разкриване на работно място за кандидатстващото лице с трайни увреждания.
(2) Във формуляра за кандидатстване се прави пълно описание на оборудването и обзавеждането, като се обвързва с конкретното изпълнение на дадена дейност от втора група. То трябва да компенсира намалената работоспособност на кандидатстващото лице с трайни увреждания само във връзка с изпълняване на предвидените дейности. Оборудване и обзавеждане, което е предназначено да подпомага кандидатстващото лице с трайни увреждания извън неговите трудови ангажименти, не се финансират.
(3) Придобиваното оборудване и обзавеждане трябва да бъдат нови.
Когато кандидатът предвижда придобиване на активи втора употреба, той задължително обосновава във формуляра причините, налагащи тяхното придобиване, като мотивира своя избор с подходящи аргументи.
(4) Кандидатът, получил финансиране, възстановява на АХУ използваните средства, когато закупи активи втора употреба, без да е заложил и обосновал това в предложението си.
(5) Със средствата по този компонент може да се придобие автомобил, само когато той представлява неразделна част от работното място на кандидата с трайни увреждания както е в случая с извършването на превози по занятие. Необходимостта от придобиване на автомобил се обосновава във формуляра, в който специално се аргументира връзката на автомобила с разкриването и оборудването на работно място за кандидатстващото лице с трайни увреждания. Когато се предвижда придобиването на автомобил, кандидатът е задължен да представи и свидетелство за управление на МПС, издадено по надлежния ред.
(6) Не се финансира придобиването на автомобили и други транспортни средства, които се използват за спомагателна дейност по придвижване на лицето с трайни увреждания, управител на едноличното предприятие.
Чл. 18. (1) Средствата по компонент 4 за осигуряване на стартов оборотен капитал за придобиване на материални запаси (материали и/или стоки) не може да превишават 15% от исканите средства.
(2) Кандидатът задължително представя в конкурсното предложение спецификация на материалните запаси (материалите за производствени нужди, стоките за търговска дейност т.н.), които предстои да се придобият.
Чл. 19. (1) Финансовите средства по компонент 5 не може да бъдат повече от 8% от исканото финансиране.
(2) Средствата по ал. 1 се използват за покриване на таксата за участие в краткосрочен квалификационен курс, имащ пряко отношение към ефективното и професионално извършване на дейностите от втора група.
Чл. 20. Средствата за реализация на проектните предложения се отпускат само при наличието на достатъчни писмено формулирани аргументи и доказателства, че с тяхна помощ се генерира устойчива печалба при осъществяване на дейностите от втора група.
Раздел III
Процедура на оценяване, класиране и финансиране на конкурсните предложения
Чл. 21. Кандидатите представят за оценка в АХУ конкурсни предложения, съдържащи попълнен формуляр (приложение 1), бюджет за дейностите от първа група (приложение 2), бюджет за дейностите от втора група (приложение 3), документи и декларации.
Чл. 22. (1) Конкурсните предложения се оценяват от комисия, определена със заповед на изпълнителния директор на Агенция за хората с увреждания.
(2) Комисия разглежда получените конкурсни предложения и ги оценява по посочените в чл. 23 критерии за оценка, като за всеки показател се дават точки, определени в таблицата по чл. 24.
(3) Конкурсните предложенията се подреждат по низходящ ред в съответствие с получения среден брой точки, определен въз основа на общите оценки за дадено предложение на всички членове на комисията.
Чл. 23. Специфичните показатели за оценка на конкурсните предложения са следните:
- точност и пълнота на формуляра – формулярът е с попълнени точки и подточки, информацията в него е ясна и аргументирана, между отделните точки и подточки е налице обвързаност, последователност и логика. Не са допуснати вътрешни противоречия, необосновани повторения и технически грешки, изкривяващи съдържанието на предложението;
- (изм. – Заповед № 0023-1821 /29.02.2024 г.) обективност и обоснованост на предложението– предложението дава ясна представа за целите и намеренията на кандидата във връзка с реализирането на инвестиционния проект и устойчивото развитие на печеливш самостоятелен бизнес в течение най-малкото на 24 месеца; то се основава на съвкупност от обективни данни, характеризиращи конкретната пазарна ситуация, в която ще се изпълнява, на производствено-технологичните реалности, които трябва да се имат предвид при започване и развитие на самостоятелния бизнес, на управленските, квалификационните и професионалните умения на собственика да развива ефективно собствения си бизнес; в него са представени необходимите доказателства, че очакваните резултати ще бъдат постигнати в максимална степен, че съществуващите рискове се виждат, оценяват се адекватно и са предприети подходящи превантивни мерки за тяхното избягване;
- реалистичност на очакваните резултати– очакваните резултати от дейностите от първа група са точно формулирани, еднозначно са определени, количествено са измерими, обвързани са с конкретни срокове и са постижими в рамките на инвестиционния период;
- пълнота и изчерпателност на дейностите – предложението включва списък и подробно описание на всички взаимно свързани дейности, отделно тези от първа група и тези от втора група, които предстои да се извършат във връзка с реализацията на инвестиционния проект и през слединвестционния етап, като за всяка дейност са определени необходимите за изпълнението й конкретни разходи, а за дейностите от втора група са определени и получаваните приходи. Размерът на разходите за дейностите от първа група се основава и гарантира от оферта, специално избрана измежду най-малкото три актуални конкурентни оферти на доставчици на активи и услуги, от специализирани справочници и/или други източници на релевантна информация, като изборът й е обоснован. При определяне на разходите и приходите за дейностите от втора група са използвани обичайните за дадената дейност стандартни показатели, нормативи и норми, обективни разчетни величини, като в тези случаи, където това е необходимо са посочени собствени отчетни и статистически данни или данни от външни независими източници;
- точност, обективност, нагледност и прозрачност на бюджета – изготвеният бюджет в максимална степен точно и ясно отразява планираните еднократни разходи, свързани с извършване на предвидените в инвестиционния проект дейности от първа група, които трябва да съответстват по размер и структура на утвърдените лимити. Текущите приходи и разходи ясно и еднозначно разкриват намеренията на кандидата и перспективите в развитието на едноличното предприятие на лицето с трайни увреждания, като отразяват в пълен мащаб конкретните операции, мероприятия и дейности от втора група, които е предвидено да бъдат изпълнени през първите 12 месеца от дейностите по втора група.
6. (Изм. – Заповед № 0023-1821 /29.02.2024 г.) устойчивост на дейностите от втора група – предложението съдържа аргументирани основания и доказателства, че кандидатът ще може да осигури своята трудова заетост за целия период от минимум 24 месеца, произтичащи от реалистичната оценка на пазарните перспективи, изградения капацитет и възможностите за последващо финансиране.
Чл. 24. (1) При определяне на точките по специфични показатели се попълва следната таблица, в която за всеки специфичен показател е утвърден коефициент за тежест:
Специфичен показател | Пет- степенна скала за оценка (точки) | Присъдени точки | Коеф. за тежест | Обща оценка (к.2 * к.3) | Обосновка на присъдените точки |
А | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. Точност и пълнота на формуляра. | мин. 0; макс. 4 | 4 | |||
2. Обективност и обоснованост на предложението | мин. 0; макс. 4 | 5 | |||
3. Реалистичност на очакваните резултати | мин. 0; макс. 4 | 2 | |||
4. Пълнота и изчерпателност на дейностите | мин. 0; макс. 4 | 5 | |||
5. Точност, обективност, нагледност и прозрачност на бюджета | мин. 0; макс. 4 | 3 | |||
6. Устойчивост на дейностите от втора група | мин. 0; макс. 4 | 4 | |||
Обща оценка | Х | Х | Х |
(2) Всеки член на комисията по чл. 22 присъжда точки по всеки специфичен показател в колона 2 от таблицата по алинея 1, като прилага посочената петстепенна скала и съответните критерии за определяне на конкретния брой точки:
Брой на точките | Критерии |
4 точки | Оценка “отличен” – по съответния специфичен показател кандидатът е спазил всички необходими изисквания, налице са нужните доказателства за пълнота, обоснованост, точност, яснота и приложимост в процеса на неговата изпълнимост. |
3 точки | Оценка “добър” – по съответния специфичен показател кандидатът е спазил всички необходими изисквания, налице са доказателства за неговата изпълнимост, съпътствани от видими пропуски и непълноти. |
2 точки | Оценка “задоволителен” – по съответния специфичен показател кандидатът не е спазил всички необходими изисквания, налице са пропуски и неясноти, които биха затруднили неговата изпълнимост. |
1 точка | Оценка “формален” – по съответния специфичен показател участникът е направил формално предложение без изискуемата пълнота и обоснованост, които се съпътстват от сериозни пропуски и неясноти, доказващи неговата затруднена изпълнимост. |
0 точки | Оценка “лош” – по съответния специфичен показател участникът е направил формално предложение без изискуемата пълнота и обоснованост, налице са сериозни рискове и съмнения относно неговата изпълнимост. |
(3) Всеки член на експертната комисия обосновава присъдените от него точки по алинея 2. Обосновката се представя в колона 5 на таблицата по ал. 1.
(4) Общата оценка, която определя всеки член на експертната комисия, се формира в колона 4 като сума от произведенията на присъдените точки и коефициента за тежест. Максималният брой точки, който може да се присъди на едно конкурсно предложение, е 92 точки.
Чл. 25. На финансиране със средства от АХУ подлежат само предложения, които са събрали 55 и повече от 55 точки.
Чл. 26. (1) Определените за разпределяне финансови средства се отпускат последователно на класираните конкурсни предложения.
(2) Когато две и повече предложения получат еднакъв брой точки и едно от тях не може да получи финансиране или може да получи непълно финансиране, при подреждането им в окончателното класиране предимство се дава на кандидатите с по-висока степен на намалена работоспособност, а при равенство в процент намалена работоспособност – на кандидатите от общини с по-висок процент на безработица.
Чл. 27. Финансовите средства за класирано конкурсно предложение се отпускат само на еднолични предприятия на лица с трайни увреждания след сключване на договор с АХУ. Класираният за финансиране кандидат трябва да учреди ЕТ/ЕООД, като разходите по учредяване се поемат от него. Изразходваните средства се възстановяват, след сключване на договора за финансиране.
Чл. 28. Агенцията за хората с увреждания отпуска договорените с кандидата финансови средства на учреденото от него предприятие на части в зависимост от фазите на проекта, които предстои да се реализират. Конкретната сума и траншовете за финансиране се уточняват в договора, като се има предвид следното:
1. средствата по компонент 1 се възстановяват от АХУ при представяне на документ за платена държавна такса за регистрация на предприятието в Търговския регистър в съответствие с изискванията на чл.15;
2. средствата по компонент 2 за покриване на разходи за строително-монтажни работи се предоставят на два транша:
а) 50 % от предвидените средства се превеждат на бенефициента авансово след представяне на договор за извършване на строително-монтажни работи или други документи, регламентирани в договора за финансиране;
б) (изм. – Заповед № 0023-1821/29.02.2024 г.) 50 % се възстановяват на бенефициента след приключване на строително-монтажните работи и извършена проверка на място на реализация, констативен протокол, подписан от бенефициента и проверяващия инспектор от Агенцията за хората с увреждания; когато в констативния протокол бъдат регистрирани несъответствия по изпълнение на строително-монтажните работи, се дават предписания с фиксиран срок за отстраняване, като се спира по-нататъшното финансиране; след представяне на доказателствени документи, регламентирани в договора за финансиране, размера на средствата се възстановява до направения разход.
3. средствата за придобиване на дълготрайни материални и/или нематериални активи по компонент 3 се предоставят след усвояване на средствата по компонент 2, както следва:
а) (изм. – Заповед № 0023-1821 /29.02.2024 г.) 50% от утвърденото финансиране по компонент 3 се изплаща авансово;
б) 40% от стойността на утвърденото финансиране по компонент 3 се отпуска след въвеждане в експлоатация на придобитите активи и след представяне на фактура/и, надлежно издадена/и от доставчика/доставчиците, както и другите доказателствени документи, регламентирани в договора за финансиране;
в) (изм. – Заповед № 0023-1821/29.02.2024 г.) остатъкът от утвърденото финансиране по компонент 3 се изплаща след извършена проверка на място и съставен констативен протокол, подписан от бенефициента и проверяващия инспектор от АХУ; когато в констативния протокол бъдат регистрирани несъответствия се дават предписания с фиксиран срок на отстраняване; размерът на възстановяваните средства се определя въз основа на доказателствените документи, регламентирани в договора за финансиране.
4. (изм. – Заповед № 0023-1821 /29.02.2024 г.) когато по проекта са предвидени средства по компонент 4, от тях на бенефициента авансово се превеждат 50% заедно с изплащане на средствата по т. 3, буква „б“; остатъкът от средствата по компонент 4 се превежда след извършване на проверката на място и подписване на констативния протокол по т. 3, буква „в“; размерът на възстановяваните средства се определя въз основа на доказателствените документи, регламентирани в договора за финансиране.
5. 50% от разходите за обучение по компонент 5 се отпускат след сключване на договор с обучителната организация, в който задължително е вписана дължимата сума за обучението, а остатъкът – след представяне на диплома, удостоверение или сертификат за завършен обучителен курс; зедно с документа за завършеното обучение се представя и надлежно издадена фактура от обучителя и другите доказателствени документи, регламентирани в договора за финансиране.