Министър Тахов: Магазини ще участват в инициативата “Великденска кошница”

Кампанията на агроминистерството цели контролирани цени и избягване на спекулата с яйца, агнешко и козунаци по празниците
Министърът на земеделието и храните д-р Георги Тахов заяви за bTV, че мярката „Великденска кошница“ е доброволна – няма да се търсят средни цени или нещо такова, а ще се разчита на търговците, проявили интерес към инициативата, сами да образуват и контролират цените си, така че да няма покачване на „изконните“, както Тахов ги нарече, продукти за Великден.
От МЗХ предлагат стоките в кампанията да бъдат етикетирани като „Великденска кошница“, но не предлагат някакъв бранд, а по-скоро така, че потребителите да бъдат информирани.
Мярката не е обсъждана с веригите, а е предложение за инициатива под формата на доброволно сътрудничество.
Вече има магазини, които са припознали инициативата, заяви за bTV министър Тахов – както супермаркети, така и малки магазини.
Кампанията ще приключи до 19 април.
„В хода на кампанията в тази една седмица да има ценова стабилност, за да няма спекулативно ценообразуване. Опитът ни показва, че колкото повече наближава празникът, толкова повече се индексират цените в посока увеличение“, заяви Тахов.
На въпрос ще се търсят ли някакви средни цени – на килограм агнешко, на брой яйце, министър Тахов отговори:
“Не, въздържаме се от всичко това. Като за първа година инициатива – нека да тестваме дали това при нас може да се реализира. Нека да видим съпричастността на всички търговци към този социален експеримент. И ще бъде надграждан в годините напред. За нас ще бъде достатъчно да не се покачват цените – имаме сведения, че изконни продукти за Великден само за тази седмица са нараснали с близо 8%”.
В периода от 11 до 19 април 2025 г. за пръв път у нас стартира инициатива „Великденска кошница“. Тя има за цел да осигури на трапезата на всеки дом основните великденски продукти, които са традиционни за страната ни, на достъпни за потребителите цени, без компромис в качеството.
В кампанията ще бъдат включени следните продукти:
• Агнешко
• Ярешко
• Яйца
• Великденски козунаци
• Тематични сладкарски изделия за празника
Предложението за тази инициатива се предвижда да бъде осъществена чрез доброволно сътрудничество между Министерството на земеделието и храните и търговските вериги и супермаркети.
При желание участващите търговци се ангажират да предлагат горепосочените продукти на контролирани цени по време на празниците.
„Великденската кошница“ е доброволна ценова инициатива, а не законодателна такава.
Очакваните резултати за домакинствата са по-достъпни цени в период на увеличено търсене и разходи. За бизнеса – подобряване на имиджа и връзката с потребителите чрез социална отговорност. Превенция на спекулативни ценови скокове и поддържане на ценова стабилност са също сред целите на кампанията.
Министерството на земеделието и храните предлага идеята и при желание да се координира с големите вериги – супермаркети у нас. Няма правно задължение за търговците да участват. Търговците се съгласяват доброволно да включат определени продукти в специален списък и да предложат наистина или стабилни, или по-ниски цени на определени продукти.
Инициативата ще допринесе за предотвратяване на прекомерни повишения на цените в този период и по отношение на самата конкуренция.