От „пътуване в Китай“ до „пазаруване в Китай“: Новият магнетизъм на китайското потребление

Китай остава известна международна дестинация за туристи от целия свят. Освен това в последно време китайските власти представиха редица нови политики, свързани с пазаруването от страна на чужденци в Китай, които сами по себе си също много сериозно подкрепиха бума на туризма в страната.
В последно време в социалните медии се обсъждат активно теми като „Хващане на самолет за пазаруване в Китай“ и „Влачене на куфари за покупки в град Иу“. Нарастващият интерес на чужденците към пазаруването в страната вече се превръща в сериозна тенденция на международния туристически пазар.
Текущият ръст на входящия туристически поток в Китай значително влияе на икономиката на страната. От миналата година правителството подобри политиките за безвизов транзит и въведе редица мерки за улесняване на чуждестранните туристи. Според статистически данни през 2023 г. над 20 милиона чужденци са посетили Китай без виза, което представлява увеличение от 112% в сравнение с предходната година. Този ръст е катализатор за растежа на потреблението в секторите на хотелиерството, търговията на дребно и транспорта.
Скорошните новини от китайските власти за нови политики предлагат допълнителни удобства за туристите. Услугата за „незабавно връщане на данъци при напускане“ вече е налична в цялата страна. Минималният праг за връщане на ДДС е намален от 500 на 200 юана, а броят на магазините, предлагащи данъчно връщане, е увеличен. Тези мерки значително подобряват потребителското изживяване на международните туристи.
Заместник-министърът на търговия Шън Цюпин посочва, че през 2024 г. потреблението на чужденците, които влизат за кратък престой в страната, съставлява около 0,5% от БВП на Китай, докато при световните лидери в сферата на този показател процентът варира между 1 – 3%. Това разкрива огромен потенциал за растеж. Данъчното връщане при напускане на Китай помага за намаляване на разходите и е ключов инструмент за привличане на потреблението.
Комбинацията от туристическия бум и политическите мерки запалиха потребителския ентусиазъм. По време на празничните дни тази година около Международния ден на труда 1 май множество данни показаха, че силният интерес към входящия туризъм се превръща в реална потребителска активност. Само през първите три дни на празника потреблението на входящите туристи, използващи платформата Alipay, нарасна със 180% спрямо миналата година. Данните от WeChat Pay пък показват, че трансакциите и сумите от чуждестранни карти са се увеличили почти двукратно.
Потенциалът на регионалните пазари също се разкрива. Например в град Чънду през първото тримесечие на 2024 г. 354 000 чужденци са преминали през летището, което е довело до 182% ръст в данъчните връщания в мола SKP и 224% скок на продажбите.
Пазарните предпочитания на туристите в Китай стават все по-разнообразни, обхващайки културни творби, облекла, високотехнологични продукти като дронове, храни, развлечения и медицински услуги.
Според доклада на Китайския туристически институт за периода 2024 – 2025 г. търсенето на полети и хотели в страната продължава да надхвърля миналогодишните нива, което предполага допълнителен ръст в туристическите посещения. Експерти подчертават, че ключът към разширяване на входящото потребление е в предоставянето на ефективни услуги, иновативни местни продукти и разнообразие от потребителски сценарии. Тези елементи ще играят важна роля за привличането на нови туристи.