Пещерни изображения в Дазу
Пещерите Дазу в Китай са приютили хиляди статуи, като са ги предпазвали за векове от разрушителното действие на вятъра и дъжда. Затова те и до днес са запазили ярките си цветове
Много от гравюрите, като например Колелото на живота, продължават да омагьосват и радват посетителите. От 1999 г. те са част от световното богатство на ЮНЕСКО, заради това че са прекрасна илюстрация на ежедневието на Китай за периода на създаването им, а също и са доказателство за хармоничното съжителство на будзима, таоизма и конфуцианството в Китай.
Какво прави скалните гравюри в Дазу толкова уникални? В сравнение с тези в Датон, Лоян и Дънхуан, те покриват много по-малка площ. За сметка на това обаче са с много по-добро качество, в много по-добро състояние и се отличават с голямо разнообразие от изобразени сцени и стилове. Някои от скулпторите са малки, но има и големи, някои са ярко оцветени, други черно-бели. В по-голямата си част повечето от скулптурите изобразяват религиозни, житейски и исторически сцени.
Към пещерните изображения в Дазу спадат и повече от 50 000 скулптури, над 100 000 надписа. Всички каменни скулптури и рисунки могат да се видят на дневна светлина, а в пещерата има изградена свързваща мрежа от пътеки. Обособени са две основни части – Бей Шан, който е до самия град Дазу, и Баодин Шан – на 16 км на североизток.
Каменните статуи и гравюри в Бей Шай са най-старите в Дазу – от 892 г. пр. н. е. Изработката им е започната от военния управител Уей Дзидзин, който бил назначен на служба в региона на Дазу по време на войната срещу съчуанските бунтовници. В сравнение с тези в Баодин Шан, те са доста по-семпли и формалистични. Общият им брой е 264, разделени на две групи и са защитени посредством навес.
Първата група, която е и най-старата, представя изображения на военни сцени, сред които откриваме и фигурата на споменатия вече китайски управител в реалистичен размер.
Втората група изображения са от 12-и век и се разпростират на площ с дължина от 500 м. В по-голямата си част това са изображения на богинята на милосърдието – Гуанин, придружена от фигурите на монаси, монахини и дарителите на проекта.
В ниша номер 130 богинята Гуанин е изобразена като страховито тантрическо божество, което държи оръжие и отрязана глава в една от много си ръце.
Веднага след това – в ниша 131, може да се види далеч по-миролюбиво изображение на богинята, съзерцаваща отражението на лунната светлина.
Най-забележителната от скалните скулптури обаче се намира в ниша №245 и е изображение на триединството на Буда сред облаци и небесни палати, които се извисяват над земния свят.
Разнообразни, комични и реалистични, изображенията в Баодин Шан наистина също са изключително интересни. Те са резултатът от дългогодишния труд на монаха Джао Джейфен, който осигурил парите и сам проектирал изображенията.
Резултатът от упоритата работата в периода от 1179 до 1245 г. са десетте хиляди скулптури, които днес радват гостите на Дазу. Дафоуан е най-впечатляващата група от скулптурни рисунки с 31 ниши, които са вградени във вътрешната страна на подковообразно дере. Скулптурите представляват изображения на будистки текстове с редуващи сцени от ежедневието, като всички са в много добро състояние.
Специално място в колекцията на Дазу заема Пещерата на пълното просветление – охраняваната от каменен лъв, дълбока пещера с 12 фигури на ангели с реалистични размери, събрани около изображение на Буда, като покривът изобразява небе, застлано с облаци. По-нататък следва декорация със статуи на демонични стражи, оцветени в синьо, червено и зелено, и веднага след това –Колелото на съдбата.
Друга забележителност е 20-метровата скулптура на лежащия Буда, заобиколен от фигурите на дарителите. Следващите два участъка са наречени Бащиното милосърдие и Синовната обич на Шакямуни, в който се използвани будистки сцени, утвърждаващи конфуцианския морал. След тях идва ред на Осемнадесетте кръга на ада.