Проучване на CNBC: Митата на Тръмп няма да върнат веригите за доставки обратно в САЩ

Ако Китай загуби част от производството си в резултат на тарифите на президента Доналд Тръмп, производственият сектор на САЩ няма да бъде основният бенефициент, показват резултати от ново проучване на CNBC за веригата на доставки (CNBC Supply Chain Survey).
Администрацията на Тръмп заявява, че предстои бум на преместване на промишлените дейности обратно в САЩ, но повечето компании, които са участвали в проучването, посочват, че връщането на веригите за доставки може да удвои разходите им и че вместо това ще започне търсене на режими с ниски тарифи по света.
Над половината от анкетираните (57%) казаха, че разходите са основната причина, за да заявят, че няма да пренасочат производството си обратно в САЩ, докато 21% смятат, че основната им причина да не направят това е предизвикателството да намерят квалифицирана работна ръка.
Администрацията на Тръмп обеща намаляване на данъците за компании, които възстановят производството си в САЩ, но проучването установи, че едва 14% от анкетираните компании посочват по-ниските данъци като фактор, който влияе върху вземането на решения в производствените обекти.
Въпреки някои скорошни съобщения от технологичния сектор, включително плановете на Nvidia за завод за суперкомпютри в САЩ и ангажимента на Apple да инвестира 500 милиарда долара в страната, повечето компании цитират разходите като непосилни. В петък администрацията на Тръмп даде на технологичния сектор отсрочка от новите реципрочни тарифи за Китай и за други глобални производствени държави, но Белият дом продължава с разследване, свързано с националната сигурност, което е насочено към критични технологии, които в бъдеще ще бъдат обложени с мита.
Мнозинството от респондентите в проучването на CNBC (или 65%) смятат, че или цената на изграждането на нова местна верига за доставки ще бъде най-малко два пъти повече от текущите разходи (така смятат 18%) или вероятно ще бъде повече от двойно по-скъпо (47%). Вместо да се местят веригите за доставки обратно в САЩ, 61% от анкетираните компании казаха, че би било по-рентабилно да преместят веригите си на доставки в страни с по-ниски тарифи.
В допълнение към тарифите, потребителското търсене и цените на суровините, както и “неспособността на сегашната администрация на Белия дом да осигури последователна стратегия”, бяха посочени като ключови проблеми за веригата на доставки.
Мнозинството от анкетираните (61%) отговарят с “да” на въпрос дали смятат, че администрацията на Тръмп “тормози корпоративна Америка”.
В проучването, проведено от 14 до 18 април, са включени общо 380 респонденти от компании от веригите за доставки и бизнес организации, като на всеки въпрос са отговорили поне 120 респонденти. Проучването беше изпратено до членовете на Търговската камара на САЩ, Националната асоциация на производителите, Националната федерация на дребно, Американската асоциация за облекло и обувки, Дистрибуторите на обувки и търговците на дребно в Америка, Съвета на специалистите по управление на веригата за доставки и други бизнес организации.
Сред респондентите, които проявяват интерес към възстановяване на веригите за доставки в САЩ, 41% казват, че това ще отнеме поне три до пет години, а 33% казват, че ще отнеме повече от пет години.
В същото време, ако производството се върне в САЩ, автоматизацията ще бъде основен компонент на икономическия модел, като цели 81% от анкетираните казват, че биха го използвали повече, отколкото наемането на работна ръка и разкриването на работни места.
В настоящата среда съкращенията са непосредствен проблем, като респондентите са почти поравно разделени между тези, които са казали, че планират намаляване на броя на служителите (47%), и тези, които казват, че нямат текущи планове за съкращения (53%).
На по-общ въпрос колко дълго фирмите “ще чакат, за да вземат решения за персонала”, мнозинството отговорят с “не повече от девет месеца”, като 38% посочиха “в рамките на два до три месеца”, а 23% – “през следващите три до шест месеца”.
В момента най-разпространената реакция на тарифите на Тръмп е анулирането на поръчки, според 89% от анкетираните, и очакването, че потребителите ще се откажат от разходи, което 75% от анкетираните казаха, че прогнозират. За продуктите, които влизат с новите тарифни ставки, 61% от участвалите в проучването са заявили, че ще вдигнат цените.
63% от респондентите предупреждават за рецесия, която ще се отрази на икономиката на САЩ през тази година в резултат на политиката на Тръмп за митата, като приблизително половината (51%) очакват отдръпване на потребителите през второто тримесечие.
Множество проучвания, измерващи пулса на изпълнителните директори, показват широко разпространени очаквания, че рецесията може би вече е започнала или скоро ще настъпи.
Главният изпълнителен директор на глобалния инвестиционен фонд BlackRock – Лари Финк каза, че въз основа на разговори, които е имал с изпълнителни директори в цялата икономика, САЩ са или много близо до, или вече се намират в икономическа рецесия.
Изпълнителните директори на американските инвестиционни банки JPMorgan и Goldman Sachs също сигнализираха наскоро за възможна рецесия.
По-малки фирми и стартиращи компании пък отбелязват, че тарифите на Тръмп ще бъдат катастрофални и ще изложат на риск работните места в САЩ.