Путин печели с помощта на меката сила чрез манията на Китай по руските продукти

Магазини, продаващи руски стоки, са се разпространили из Китай и сега Москва се опитва да се възползва от този интерес, реализирайки мащабен план за разширяване
Двама мъже на средна възраст, отиващи за бира, се насочват право към бутилка Балтик № 7, светъл лагер, който отдавна е сред най-популярните бири в Русия. Но това не е Москва или Владивосток. Мястото на действие е магазин, наречен Russia Quality Select в централен Пекин, а сцената се разиграва в цялата страна.
Стотици руски супермаркети наводниха Китай през последната година, предизвиквайки такава сензация, че дори правителството на президента Владимир Путин планира да създаде конкурентна верига от 300 магазина. Управителят на един от клоновете в китайската столица определи разпространението на магазини с руска тематика като вид мода. Застанала под руски и китайски знамена, украсяващи входа, тя казва, че шоколадът, заедно с бебешката храна, се е превърнал в един от най-популярните артикули, които буквално се разграбват.
Шумът около марката „Русия“ по главните улици от Шенжен до Урумчи придава нов облик на отношения, които сега генерират 245 милиарда долара двустранна търговия годишно – обем, който надхвърля бизнеса на Китай с Германия и Бразилия. Магазините са последният пример за това как приятелството „без граници“, което Си Дзинпин и Путин обещаха дни преди Москва да нахлуе в Украйна, все повече оформя ежедневието на китайските потребители.
„Тези магазини са последните признаци на нарастваща русофилия в Китай, като се започне от най-високите нива“, каза Тао Уанг, научен сътрудник по китайска политикономия в Университета на Манчестър. „Тази топлота към Русия сред обикновените китайци също е продукт на уникалната информационна среда в страната, където проруските наративи се насърчават активно, докато критичните гласове често са цензурирани.
Русия отдавна е спорна тема в Китай, заради спомените за това как граничните сблъсъци накараха Москва да заплаши съседа си с ядрени оръжия през 60-те години на миналия век. Някои от териториалните отстъпки в полза на Русия през 19 век също остават болна точка за много китайци.
Но през последните години отношенията се стоплиха. Близо две трети от китайските граждани изразиха много или донякъде благоприятни възгледи за Русия в проучване, проведено миналата година от Центъра за международна сигурност и стратегия на университета Цинхуа, което е със 7 процентни пункта повече от първото проучване, проведено през ноември 2022 г.
Това вероятно отразява тенденциите в Китай: руските туристи сега са втората по големина група в Пекин – чиито данни, за разлика от националната статистика, включват разбивка по националност – след като дори не влизаха в топ 10 преди пандемията. Това стана благо за китайската икономика, която се бореше да примами западни посетители обратно след години на блокади заради COVID-19, докато звездни изпълнители, отбягвани на Запад – като пианиста Денис Мацуев и диригента Валери Гергиев – сега красят китайските театри.
Апетитът към руски стоки идва в деликатен момент в отношенията на Пекин с Москва. Прегръдката на президента Доналд Тръмп с Путин отново отвори линиите за комуникация между Москва и Съединените щати, страна, срещу която Китай и Русия публично се обединиха на световната сцена през последните години.
От своя страна Пекин публично похвали мирните преговори и каза, че всякакви опити за всяване на раздори са „обречени на провал“. Тъй като Си ще посети Путин в Москва през май, няма признаци, че политическите връзки са се развалили. Но ако Тръмп предложи облекчаване на санкциите на Русия, както се очаква, това може да направи Кремъл по-малко икономически зависим от Китай за първи път след инвазията.
Почерпка за рожден ден
Доскоро руските продукти бяха рядкост в Китай, извън граничните региони. Не е ясно какво точно е предизвикало интереса на местните потребители, но Путин вярва, че той лично има нещо общо с това – поне що се отнася до сладоледа.
По време на среща със селскостопански компании миналата година той си припомни, че е подарил на Си Дзинпин кутия сладолед за 66-ия му рожден ден през 2019 г., но скоро видял как продажбите на руския замразен десерт скочиха в Китай, като стойността на вноса му се увеличи повече от четири пъти между 2022 и 2024 г.
Руският експортен център, създаден от правителството през 2015 г. след анексирането на Крим, иска да разшири този пазар. След провеждането на първия търговски панаир „Произведено в Русия“ в североизточната китайска провинция Ляонин в началото на 2024 г., за да покаже храни и потребителски стоки, сега компанията цели да увеличи броя на официалните си магазини в страната от осем на 300 тази година. Той има много да наваксва, след като неофициалните му съперници имаха голяма преднина.
Търсене в Qichacha, китайската база данни на корпоративния регистър, показва, че повече от 900 предприятия, специализирани в търговията с руски стоки, са създадени през изминалата година, което е повече от двойно повече от цифрата за предходните две години. Имената им – от „Павилион на руските стоки“ до „Национален павилион на Русия“ и „Специален пазар на качествени стоки на Русия“ – предполагат видимо одобрение от правителството. Почти винаги витрините им блестят в синьо-червено-белите цветове на националния флаг и показват рисунки на руската кафява мечка, като същевременно потвърждават автентичността на предлаганите стоки.
Подобна упоритост може би не е изненадваща предвид повдигнатите в Китай въпроси относно качеството и произхода на уж руски стоки. Тази година въпросът беше обект на засилен контрол от страна на правителствени служители, като местните власти обещаха да премахнат фалшивата реклама. Един от магазините в търговския център Chang’an в Пекин имаше секция, показваща руски ръжен хляб, произведен в Китай, а руските етикети съдържаха граматически грешки.
Лана Чен, 33-годишна учителка, посетила руския супермаркет със съпруга си, след като открила магазина случайно в търговски център в Гуангдонг, Южен Китай. Две огромни руски кукли посрещаха купувачите пред руския павилион “Иван да Мария”, който отвори врати миналия октомври. „Магазинът беше толкова голям и продуктите изглеждаха интересни“, каза тя. „Веднага щом влезеш, имаш чувството, че трябва да купиш нещо.“ Накрая Чен взела малко шоколад и вафлени бисквити.
За други китайски купувачи цената е мотивацията. Ма Санджин, който посетил руски специализиран магазин в центъра на Пекин със съпругата си, нарече руското мляко на прах „добра цена при най-добро качество“ сравнено с местния му еквивалент. Продава се за 20 юана ($3) за 500 грама, по-евтино от повечето китайски алтернативи. Ма, родом от северната провинция Хъбей, каза, че преди подобни супермаркети да станат широко разпространени, той е пазарувал всяка година близо до границата на Китай с Русия, тъй като съпругата му е от района.
Въпреки че магазините са новост за някои, изглежда, че на тежкия китайски пазар, където ценовите войни подхранват дефлационния натиск, вече се усеща известна умора на потребителите.
На най-оживената търговска улица в югозападния град Чънду, универсалният магазин Russian Goods вече продава всичко с голяма отстъпка. Магазин, който някога продаваше руски стоки в Nanluoguxiang, популярен исторически квартал на Пекин, напълно промени фокуса си. Всичко това предполага, че усилията на московските власти да проникнат на пазара ще се сблъскат с трудности, особено ако пикът на интереса към руски стоки започне да намалява.
Приближаващият финал около Украйна може допълнително да постави на изпитание двустранните връзки. Напрежението вече назрява, особено когато Русия предприема стъпки за защита на вътрешния си автомобилен пазар, който е наводнен с превозни средства от Китай.
„Сближаването между Съединените щати и Русия ще бъде голямо главоболие за Пекин“, каза Патриша М. Ким, сътрудник в института Брукингс.