• Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
ОБЩЕСТВО КИТАЙ

Сънищата на Тан Сиендзу – китайския поет, наричан „Шекспир на Изтока“

От в. "Китай днес" 1 юни 2025
 Сънищата на Тан Сиендзу – китайския поет, наричан „Шекспир на Изтока“

По време на Лондонския панаир на книгата тази година (11 – 13 март), две литературни величия бяха съпоставени в малка изложба: „Симфония на любовта и съня: Театралните светове на Тан Сиендзу и Уилям Шекспир“

Съвременник на Уилям Шекспир, драматургът от времето на династия Мин Тан Сиендзу оставя литературно наследство, изградено върху сънища и любов. И двамата автори творят през втората половина на 16-и век и умират в една и съща година – 1616. Японският синолог Аоки Масару пръв отбелязва приликите между тях в своето изследване от 1930 г. „История на съвременната китайска опера: Великите фигури на източната и западната литература се появяват в една и съща епоха – наистина удивително съвпадение“. Оттогава учени неведнъж са провеждали сравнителни изследвания между двамата.

Прозвището „Шекспир на Изтока“ се използва в китайските академични среди за Тан Сиендзу поне от 1985 г., като първоначално се появява в научни статии. Някои критикуват прозвището, възприемайки го като липса на културно самочувствие. Докато в англоезичния и китайския свят името на Шекспир е повсеместно известно, малцина на Запад са чували за Тан Сиендзу (汤显祖).

Кой е той и защо заслужава да се сравнява с най-голямата фигура в английската литература?

Роден през 1550 г., Тан е свидетел на упадъка на династията Мин (1368 – 1644), белязана от политически борби и корупция. Въпреки че е уважаван учен, Тан отказва да ласкае управляващите и не е допуснат да положи най-високия изпит за държавен служител до 34-годишна възраст. След това продължава да среща разочарования в чиновническата си служба. След като подава остро критично писмо срещу императора заради корупцията, е понижен. По-късно напуска длъжността си и се завръща в родния си град Линчуан, провинция Дзянси, където посвещава живота си на писането на пиеси.

Най-забележителното му художествено постижение е издигането на съня – дълбоко вкоренен мотив в китайската философия и литература – до нови висоти.

Действията на сънуване и тълкуване на сънища изобилстват в китайските исторически текстове, най-забележимо в трудовете на философа Джуан Джоу (庄周), известен като Джуан Дзъ, който описва как сънува, че е пеперуда, и се събужда с мисълта, че може би той е сънят на пеперудата. По-късно сънищата се превръщат в средство за повествование, аргументация и емоционален израз в литературата.

По време на династиите Тан (618 – 907) и Сун (960 – 1279), когато китайската поезия достига своя връх, много поети пишат за сънища. Поетът Ли Бай (李白) в „Съновидение за планината Тиенму“ използва великолепни образи, за да опише пътуване на сън с безсмъртни и да изрази своето недоволство от реалността. Поетът Су Шъ (苏轼) в поемата си „Градче край реката“ изразява дълбокия си копнеж по загубената си съпруга чрез сън, в който я вижда да се гримира край прозореца.

Четирите пиеси, които смятаме за шедьоври на Тан Сиендзу – написани между 1587 и 1601 г. – също са съсредоточени около сънища. Те са обединени под названието „Четирите съня от Линчуан“ и обхващат теми от романтика и политическа корупция до религия. Те формират дълбоко изследване на реалността и идеалите, човешката свобода и социалните ограничения.

Първият сън се появява в пиесата „Пурпурната игла“ (紫钗记). Написана през 1587 г., тя разказва историята на Хуо Сяою, която губи своята пурпурна игла за коса. Иглата е върната от млад учен на име Ли И, за когото тя по-късно се омъжва. Двамата се разделят, когато Ли е изпратен на границата. По време на тази раздяла Хуо сънува мечоносец в жълто, който й дава чифт обувки. Тя интерпретира това като знак, че ще се събере с мъжа си. Пиесата завършва щастливо, когато човек в жълто я отвежда при съпруга й.

Сънищата са ключов елемент във втората и най-важна творба на Тан – „Павилионът на божурите“ (牡丹亭). Млада дама от високопоставено чиновническо семейство на име Ду Линян сънува, че среща учен на име Лиу Мънмей в градината и се влюбва. След като се събужда, тя отива в градината, но не може да намери следи от Лиу. Изпада в дълбоко отчаяние и умира на Празника на Луната. Три години по-късно истинският Лиу Мънмей отива в столицата, за да се яви на чиновническите изпити. Със съгласието на съдията от подземния свят, духът на Ду се връща в човешкия свят и тя среща Лиу в столицата, където двамата се влюбват.

В това произведение Тан използва сънищата, за да предаде идеята, че „никой не знае откъде се поражда любовта, но тя винаги се задълбочава“ (情不知所起,一往而深) въпреки строгите брачни норми на времето. Това е значителен напредък в едно феодално общество, което не позволява свобода в любовта и брака.

Третият сън идва от произведението „Сънят в Нанкъ“ (南柯记). В него се разказва за скитащ се авантюрист на име Чун Юфън, който някога бил военен пълководец, но бил изпратен обратно в родния си град заради прекомерно пиене. Пиян, една нощ той сънува, че е принц, изпратен от императрицата да се ожени в мравешко царство и е назначен за управител на Нанкъ.

В рамките на 20 години той прилага множество благотворни политики и превръща упадъчния и пренебрегнат район в процъфтяващо място. Когато се събужда, открива, че всичко около него е както е било преди – виното от предната вечер все още е топло. Тогава осъзнава, че всичките му радости и скърби всъщност са празни, което го кара да се обърне към будизма.

Четвъртият сън се явява в „Сънят в Хандан“ (邯郸记), друга история за амбиции и успех. В Хандан имало беден учен на име Лу Шън, много обичал да чете, но многократно се провалял на императорските изпити. В малка странноприемница той среща Лю Донбин, един от Осемте безсмъртни, който се е маскирал като смъртен. Лу Шън ляга на порцеланова възглавница, подарена му от безсмъртния, и изпада в дълбок сън. В съня си той се жени за млада дама и става високопоставен чиновник с големи постижения. На 80 години умира до ридаещата си съпруга, само за да се събуди от това, което изглежда като кратка дрямка. Той оглежда обстановката около себе си и започва пътя си към просветление.

Тан не само използва сънищата, за да коментира илюзорната природа на живота, но и като начин да критикува корупцията и тъмнината на политиката в края на династията Мин. Героите му често се събуждат с прозрения за празнотата на славата и богатството.

„Четирите съня от Линчуан“ придобиват огромно влияние към края на династия Мин. Те са част от класическия канон на операта кунцю и все още се изпълняват на сцена и до днес. Много учени подчертават важността на творбата заради нейното трайно въздействие върху китайската литературна култура, която вдъхновява по-късния класически китайски роман „Сън в алени покои“ (红楼梦), един от четирите велики класически романа на китайската литература. Не само че „Павилионът на божурите“ често се цитира в романа „Сън в алени покои“, но и главната героиня Ду Линян чрез своя стремеж към любов и свобода намира силен отзвук в Лин Дайю, една от основните героини в „Сън в алени покои“.

Бай Сиен-йон (Кенет Хсиен-юн Бай), пенсиониран професор по китайски език в Университета на Санта Барбара, Южна Калифорния, е запален почитател и изследовател на двете произведения. Той твърди, че любовта в „Павилионът на божурите“ е повече от просто чувство — тя носи силата на изкуплението за съвременните китайци, които страдат от „загубата на любов и красота“ след бурите на 19-и век.

„Павилионът на божурите“ е мит за любовта, издигайки я до най-висшата форма — истинска, дълбока, съвършена любов“, казва той в интервю за Jiemian News. „Любовта става сила на изкуплението, затова казвам, че операта кунцю улавя най-дълбоките емоции на китайския народ в най-красивата им форма, предаваща любов и красота за бъдещите поколения.“

Оригиналната версия на пиесата отнема три дни за изпълнение, но професор Бай Сиен-йон създава адаптация с продължителност от девет часа, наречена „Павилионът на божурите: Издание на младите влюбени“, която дебютира през 2004 г. Тя представя творбата на аудиторията както в Китай, така и в чужбина, включително в САЩ, Гърция и дори в родния град на Уилям Шекспир – Стратфорд на Ейвън. Оттогава тя е изпълнявана над 500 пъти и продължава да обикаля по света.

Въпреки че Шекспир и Тан Сиендзу никога не са чували един за друг, те ще бъдат запомнени с това, че са дали глас на безвременността на сънищата, любовта и скръбта, всеки на своя език и по свой начин, но и двамата са разпалвали сърцата на мнозина през вековете.

Етикети:Актуално
Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
НОВИНИБЪЛГАРИЯ

Организаторите на протеста в защита на лева: На площада до пълна победа! Да живее България, да живее демокрацията!

2 юни 2025 17:34
#БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦАНОВИНИ

Атанас Зафиров във Враца: Редовното правителство сложи край на безвремието

2 юни 2025 16:27
БЪЛГАРИЯ

Диляна Гайтанджиева към ген. Атанасов: И шефът на американското разузнаване ли е агент на Кремъл?

2 юни 2025 16:26
СВЯТ

Руски и украински представители започнаха втория кръг на директни мирни преговори в Истанбул

2 юни 2025 16:03
ПОЗИЦИЯОБЩЕСТВО

Калташки донос срещу българска журналистка

2 юни 2025 16:00
#БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦАНОВИНИ

Министър Гуцанов: Социалните предприятия са ключ към устойчива икономика и социална интеграция

2 юни 2025 15:37
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 12848
  • ОБЩЕСТВО 2614
  • ЦКС 192
  • ИКОНОМИКА 1288
  • СВЯТ 4869
  • РУСИЯ 2272
  • КИТАЙ 1114
още НА ФОКУС
НОВИНИ БЪЛГАРИЯ

Организаторите на протеста в защита на лева: На

2 юни 2025

ВЪЗВАНИЕ ОТ ГРАЖДАНСКИЯ КОМИТЕТ, ОРГАНИЗИРАЩ ПРОТЕСТИТЕ ПРОТИВ ЕВРОТО И “ЗА” РЕФЕРЕНДУМ Хората са на улицата не просто в защита на

БЪЛГАРИЯ

Диляна Гайтанджиева към ген. Атанасов: И шефът на

2 юни 2025

По повод новината, че депутатът от ПП-ДБ Атанас Атанасов в качеството си на председател на Комисията за контрол над службите

СВЯТ

Руски и украински представители започнаха втория кръг на

2 юни 2025

Руски и украински представители започнаха втория кръг на директни мирни преговори от 2022 г. насам в Истанбул, но без никакви

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.