Скандално! Без доказателства България е пуснала на ЕК версията за руска намеса в инцидента със самолета на Фон дер Лайен

ЕК за полета на Фон дер Лайен: България не ни е предоставила доказателства за руска намеса, а само я подозира
Българските власти са информирали Европейската комисия, че подозират руска намеса в инцидента със самолета на председателя Урсула фон дер Лайен при кацането му в Пловдив. Това е потвърдил говорител на Комисията пред CNN. Случаят се разглежда и от Financial Times като предполагаема руска операция за заглушаване на GPS сигналите.
„Комисията получи информация от българските власти, че те подозират Русия за това открито вмешателство“, заяви говорителят на Европейската комисия пред CNN.
По-късно представителят на Европейската комисия Ариана Подеста заяви на брифинг в Брюксел, че българските власти, от които тя е получила информация, са нарекли това грубо вмешателство от страна на Русия. На въпрос дали България е представила някакви доказателства, Подеста отговори отрицателно.
Самолетът на Урсула фон дер Лайен е бил подложен на GPS смущения при опит за кацане в България в неделя. По данни на CNN пилотите са били принудени да използват хартиени карти и са приземили машината без инцидент.
Трима официални източници от България, цитирани от Financial Times, потвърждават, че инцидентът се разглежда като руска операция за смущаване на навигацията. „Цялата зона на летището остана без GPS сигнал“, казва един от тях. Екипажът е кръжал около час, преди да реши да приземи самолета ръчно. „Това беше безспорно смущение на сигнала“, допълва той.
От Министерския съвет потвърдиха за проблем с навигацията, без да посочват причина и евентуален виновник за него. „По време на полета на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен до Пловдив имаше неутрализиране на спътниковия сигнал, подаващ информация към GPS навигационната система на самолета. По време на подход за кацане на летище Пловдив е изчезнал GPS сигналът. С цел осигуряване безопасността на полета от РВД незабавно предложиха алтернативен подход за кацане по наземни навигационни средства (инструментална система за кацане). Наземните навигационни средства, които България използва, са независими от GPS системите и позволяват безопасно и надеждно кацане“, се казва в съобщението. Правителството подчертава, че пренасочване на полета не се е наложило и кацането в Пловдив е било предварително планирано.
Фон дер Лайен беше в България в неделя в рамките на обиколката ѝ в няколко държави по източния фланг на НАТО и ЕС в подкрепа на Украйна. Преди инцидентът да стане публично известен, тя заяви в София, че Европа трябва да „запазва чувството за спешност“. „Путин не се е променил и няма да се промени. Той е хищник. Може да бъде възпиран единствено чрез силна отбрана“, каза тя.
„Ръководство въздушно движение“ също потвърди пред Financial Times, че „от февруари 2022 г. има осезаемо нарастване на случаите на (GPS) заглушаване, а напоследък и на т.нар. spoofing (подмяна на сигнала)“. Тези смущения нарушават точния прием на GPS сигнали и водят до оперативни затруднения за самолетите и наземните системи.
Европейската комисия потвърди, че самолетът на председателя Урсула фон дер Лайен е бил засегнат от GPS-смущение при кацането си в Пловдив в неделя, но отбеляза, че България не е представила доказателства за руска намеса. Това стана ясно от изявление на говорителя на ЕК Ариана Подеста, цитирано от редица международни медии, сред които ТАСС и “Ройтерс”.
„Можем да потвърдим, че имаше GPS заглушаване… Получихме информация от българските власти, че те подозират, че това е било резултат от грубо вмешателство от Русия“, заяви Подеста. На уточняващ въпрос обаче тя потвърди, че България не е предоставила доказателства в подкрепа на това твърдение.
“Може да потвърдим, че действително е имало GPS смущения, но самолетът е кацнал безопасно в България. Българските власти ни информираха, че подозират умишлена намеса от страна на Русия”, заяви Подеста пред журналисти в Брюксел. Тя подчерта, че подобни действия са част от враждебното поведение на Москва, към което ЕС вече е привикнал, но те само засилват ангажимента на ЕС към укрепване на отбранителните способности и подкрепата за Украйна.
“Този инцидент подчертава неотложността на посещенията на председателката на ЕК, които в момента обхващат седем страни, включително България. Тя лично се запознава с предизвикателствата, пред които са изправени нашите източни партньори”, допълни говорителката.
По темата се изказа и друга говорителка на ЕК – Анна-Кайса Иконен, която подчерта, че смущенията и фалшификациите на GPS сигнали са се превърнали в почти ежедневна практика в Източна Европа.
Според Reuters, Европейската комисия е потвърдила инцидента, но „не са предоставени допълнителни технически данни“. Това означава, че засега твърдението за руска намеса се базира единствено на предположенията на българските власти, без материални доказателства, предадени на ЕК.
Москва категорично отрече да има връзка със случая. Прессекретарят на Кремъл Дмитрий Песков заяви пред Financial Times: „Вашата информация е невярна“.
Инцидентът с полета на Фон дер Лайен идва на фона на зачестили GPS-смущения в Балтийско море и в държави от източния фланг на НАТО, които редица европейски източници свързват с Русия.
Източници: CNN, МС, ft.com, “Ройтерс”, ТАСС
Обработка: Сайт “Гласове”