Ще бъдат обявени конкурси за директори на 400 училища

В близо 400 училища и над 20 центъра за специална образователна подкрепа ще бъдат обявени конкурси за директори, съобщи пред журналисти в Ловеч министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Конкретно за Ловеч ще има 11 конкурса, осем от които в училища.
Министърът каза още, че националното външно оценяване дава възможност да се съпоставят резултатите между отделните училища и да се направят анализи. Факт е, че много малко се използват резултатите от националното външно оценяване, особено след четвърти клас, посочи той. В десети клас външно оценяване се прави, тъй като има два гимназиални етапа – първи и втори.
Темата ще бъде подложена на обсъждане заедно с въпроса за образователната структура – кога да се завършва основно образование, допълни Красимир Вълчев. Ще бъде дискутиран и въпросът с матурите – кои да са задължителни, дали да е задължителна матурата по профила, дали да има задължителна по математика. „Не мисля, че дори и в синдикатите има единно мнение по тази тема. Системата ни е голяма, плуралистична и всяка една такава важна мярка трябва да я почваме с обсъждане. Целта ни е до септември – октомври да направим такива обсъждания“, посочи министърът на образованието.
Той каза още, че един от големите проблеми е, че има 200 училища на двусменен режим на обучение. По думите му от 360 такива училища през 2017 г. те са намалели на 220. „В момента се реализира програма за строеж и пристрояване на училища, която, ако приключи, те ще бъдат под 180. За съжаление, в най-големите градове, особено в София, все още ще имаме много“, каза още Вълчев. Затова министерството работи в посока намаляване на тези училища, след което целта е оптимизиране на учебния план в прогимназиален и гимназиален етап, където по думите му децата учат до следобед.
На въпрос обмисля ли се намаляване продължителността на учебния час министърът посочи, че той е съобразен с възрастта на учениците и при по-малките е по-кратък. Намаление не се предвижда, а и в другите страни средният брой часове, приравнени в астрономически, е повече, допълни Красимир Вълчев.
„Промените се случват бавно, защото всичко изисква време. А пък ние искаме да ги направим обсъдено. Според мен по-големият проблем е, ако ги направим грешно, отколкото ако ги направим бавно. Така че, дали сме си време за обсъждане, започваме с концепции и визии, за да спорим по тях, да получим критики, едва след това минаваме към реализация“, заяви министърът на образованието. Той допълни, че нито една от промените няма да е от идната учебна година.
В Ловеч той дискутира с училищни директори и педагози от областта промените в Закона за предучилищно и училищно образование. Министърът посети Профилираната езикова гимназия „Екзарх Йосиф I“ и Профилираната природо-математическа гимназия, където откри звукозаписно студио за подкасти.