Ваня Григорова алармира: Искат да харижат градския транспорт на частни фирми

В Комисия по транспорт вчера разгледахме доклад на Синя София за концесиониране на градския транспорт. Нещо, за което предупреждавам от няколко месеца.
Докладът на Синя София към момента е идеологически мотивиран. Те по принцип са за приватизации и концесии. За тях общината и държавата са лоши стопани. Разбира се, възниква въпросът защо тогава са общински съветници, искат да са кметове и министри, след като се смятат за лоши стопани. Но по-важно е, че в залата се усети подкрепа по принцип за такива намерения – имаше реплики, че “ние така или иначе по европейски регламент до 2027 г. трябва да обявим поръчки както за авто, така и за електротранспорта”.
Нищо подобно! Регламент 1370, който се отнася за пътническия превоз, не ни задължава да отдаваме на частници! Нито градския транспорт, нито железопътния. Това, което се прави в момента в БДЖ, е престъпление! И нито при управляващите, нито в синдикатите има желание, камо ли хъс за борба това престъпление да бъде спряно!
Вносителите на доклада дават примери от няколко европейски градове, където част от линиите са дадени на концесия. Аз дадох пример с Пловдив, където ВСИЧКИ линии са частни и по същество градът няма транспорт, а условията на труд и заплащането на водачите не са публични. Защото там няма синдикати. Показателно е обаче, че Пловдив беше един от първите градове, който вкара чужди работници за шофьори. Ето толкова добри са условията там, че трябва да привличат индийци, пакистанци и др. народности, които са по-зле икономически от нас, за да се изкушат да работят тук.
Докладът беше отхвърлен на комисия. Надявам се утре на сесия също да бъде отхвърлен. Но това са първите официални, защото неофициални има отдавна, знаци, че има политическа настройка да харижем градския си транспорт на частни фирми, които ще получават субсидии, ще ползват и наши, закупени с публични средства превозни средства.
Общественият интерес няма представители в националната власт. Но в Столичния общински съвет ще направя всичко възможно, ще търся и съмишленици, за да не допуснем една от най-всеобхватните публични системи – транспортната, да бъде оставена на “пазара”. Който не е никакъв пазар впрочем. Противното би означавало:
– още по-нередовни и нарядко автобуси
– повече пари за градски транспорт
– замразяване на заплатите на транспортните работници
– подмяна изцяло на работещите сега с внесени от трети държави работници
Не си го представяте? Разходете се до Пловдив, не е далече.