• Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
МНЕНИЕ ОБЩЕСТВО СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА

Ваня Григорова: Състояние и перспективи пред градския транспорт в София

От ЗЕМЯ 10 юни 2025
 Ваня Григорова: Състояние и перспективи пред градския транспорт в София

Неизплатени задължения от държавния бюджет и Столична община, кадруване чрез раздуване на администрация в „Метрополитен“ ЕАД, неглижиране на автобуси и служители в „Столичен автотранспорт“ ЕАД – това е продължаващият път, по който се обезсилват общинските дружества, което създава предпоставки в рамките на две години част от тях да бъдат концесионирани. Това показва прегледът на бизнес плановете и финансовите отчети на четирите транспортни дружества в София.

ЦГМ не е изплатил 36 млн. лв. на транспортните дружества, защото не е получил средствата от държавния бюджет и Столична община. Компенсациите за намалените цени на превозни документи за 2024 г. са изплатени на 99%, но остават около 2 млн. лв., които няма да бъдат получени от държавния бюджет. За шестмесечието на 2025 г. около 30 млн. няма да бъдат изплатени от държавния бюджет на ЦГМ за компенсации, тъй като лимитът вече е надскочен, а центърът няма право да спре да предоставя безплатни и преференциални карти на деца и пенсионери, и съответно тези средства няма да стигнат до транспорните дружества. 5 млн. лв. не са изплатени от Столична община към ЦГМ за контрол на паркирането, който се осъществява от центъра по силата на сключен договор с общината. Когато не плащаш на касичката, как тя да разплаща на авто, електротранспорта и метрото?

Метрополитен – самоназначилият се за изп.-директор Наденов планира щатът да стане 2150 души, към момента са 2042. В отговор на мой въпрос на балансова комисия, господинът заяви, че 20-25 от тях ще са новоназначени машинисти. Останалите 75-80 човека за какво? Администрация. Има нужда от още един юрист и няма никакъв проблем да се назначи по още един човек по отделите, гласеше отговорът. Факт е, че има нужда от допълнителни кадри. Но, по думите на Найденов, сега администрацията наброява 51 човека, а той планира тя да се увеличи със 150%! Същевременно има данни за започнали съкращения в отдели, които и понастоящем имат нужда от допълнителни служители.

Автотранспорт – 102 превозни средства са извън експлоатация. Регистрира се продължаващ отлив на работници, като към края на 2024 г. недостигат около 300 шофьори. Какви са причините за напускане, според ръководството? Защо най-много напускат от гараж Земляне? Изпълнителният директор Стилян Манолов заяви, че именно в този гараж служителите си взимали най-много болнични, затова си тръгват. Няма никаква логика в това обаче. Ако служителите скатават с болнични и това не се санкционира, защо не си стоят там и да си получават болничните, а напускат доброволно? До мен стигна информация за новоназначен преди няколко месеца ръководен кадър в гараж Земляне, който демонстрира феодално отношение към служителите. Затова напускат както шофьори, така и сервизни работници. За сметка на това назначават работници от трети държави – 30 човека до септември 2025 г., но ще правят „голяма поръчка за внос на работници“ наесен.

Електротранспорт – дефицитът на водачи в дружеството е намалял с 50-60. Но оставащият дефицит на водачи в трамваите е 61, в тролейбуси и електробуси 50. По-големият проблем там обаче е с другите категории персонал – необходими са 104 общо, сред тях ел. техници, автомонтьори и пр. Това е дружеството, което изглежда най-стабилно. Но съществува риск настоящият изп.-директор Ганчев да бъде сменен по подобие на проф. Братоев в „Метрополитен“. За да тръгне и това дружество по пътя към фалита по подобие на автотранспорта.

Решение ли е концесията? Ще си отговорим, ако погледнем какво се случва в Пловдив, където всички линии се управляват от частни компании. А пловдивчани чакат часове, за да мине някой автобус. В същото време в частните фирми нямаме никаква представа какви са нивата на възнагражденията на служителите, изплаща ли им се извънреден труд, има ли експлоатация. Защото там синдикати няма. София си мечтае да стане като Виена, а се доближава до Пловдив. А бизнес плановете на някои кръгове извън Столична община се заключават в това да източат няколко стотин хиляди или няколко милиона лева през обществени поръчки и да назначат любовниците си в администрация, на бюро.

За спре разпадът:

  • Столична община следва да изплаща навреме дължимото към Центъра за градска мобилност;
  • Компенсациите за преференциални карти да се изплащат своевременно от държавния бюджет;
  • Заделените 15 млн. лв. инцидентно да бъдат заложени в субсидията, която ежегодно се изплаща от националния бюджет към Столична община за транспорт. Защото и в момента, дори с тези допълнителни средства, общината субсидира градския транспорт с по-висока сума от държавата;
  • Проф. Братоев да се върне в „Метрополитен“ до провеждане на конкурс, а удобните в ръководството на дружеството да намерят друго поприще, на което евентуално биха били полезни за обществото;
  • Изп.-директор на „Столичен електротранспорт“ Евгений Ганчев да има възможност да продължи укрепването на дружеството, тъй като е един от най-големите професионалисти в сектора, който по сложност на системите се родее с метрото;
  • „Столичен автотранспорт“ да получи достатъчно финансови средства, за да обнови превозния състав в спешен порядък и да се ръководи от добросъвестни и отговорни към дружеството членове на съвета на директорите.
Етикети:водеща новина Актуално Ваня Григорова
Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
НОВИНИСПОРТ

МОК спира парите на Стефка Костадинова и настоява да предаде БОК на Весела Лечева

19 юни 2025 18:18
НОВИНИБЪЛГАРИЯ

Доц. Борис Попиванов: Управляващите не правят нищо, което да е против волята на Пеевски

19 юни 2025 17:56
#БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦАБИЗНЕС

Подписани са още 45 споразумения за близо 77 млн. лв. по Инвестиционната програма за общински проекти

19 юни 2025 17:49
НОВИНИБЪЛГАРИЯ

Недялко Недялков: Храните от първа необходимост са поскъпнали до 40% за две седмици. А какво стана с инфлацията от 0%!?

19 юни 2025 17:39
#БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦАНОВИНИ

Донка Михайлова: Местната власт трябва да се вслушва в гражданите и техните нужди

19 юни 2025 17:32
ИКОНОМИКАРУСИЯ

“Роскосмос”: Русия ще изстреля конкурента на Starlink по-късно тази година

19 юни 2025 17:27
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 13125
  • ОБЩЕСТВО 2659
  • ЦКС 192
  • ИКОНОМИКА 1322
  • СВЯТ 4998
  • РУСИЯ 2349
  • КИТАЙ 1141
още НА ФОКУС
НОВИНИ СПОРТ

МОК спира парите на Стефка Костадинова и настоява

19 юни 2025

Международният олимпийски комитет изпрати писмо до избраната за председател Весела Лечева и Българския олимпийски комитет, с което информира за следващите

НОВИНИ БЪЛГАРИЯ

Доц. Борис Попиванов: Управляващите не правят нищо, което

19 юни 2025

Пренебрежение към социалното напрежение или международната ситуация могат да станат причина за падане на кабинета, заяви политологът в интервю за

#БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА БИЗНЕС ИКОНОМИКА

Подписани са още 45 споразумения за близо 77

19 юни 2025

Още 45 споразумения на стойност близо 77 млн. лв. за финансиране на обекти по Инвестиционната програма за общински проектиподписа министърът

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.