Ваня Григорова: София определено може да прилага опита на Бургас в различни сфери. И да расте, вместо да буксува

От около 6 години община Бургас прилага програма за привличане на студенти от специалност медицина и педагогика в детските градини за работа през лятото. Така гарантира целогодишна грижа за децата, тъй като детските заведения не затварят. Родителите са спокойни, не се налага да има дежурни групи, които причиняват стрес както на децата, така и на персонала. Не се налага и част от децата да бъдат отглеждани на работното място на родителите, тъй като платеният отпуск не е безкраен. Тази година и Столична община черпи от опита на кмета на Бургас Димитър Николов като стартира стажантска програма съвместно с три университета. Това заяви независимият общински съветник в СОС и председател на Здравната комисия Ваня Григорова във “Фейсбук”.
Тя обясни какви са разликите и приликите между двата модела: “В София обаче акцентът е поставен върху педагозите и няма фокус върху самостоятелните детски ясли, където грижата за 1-3 годишните деца е ключова, а тя се осъществява от медицински сестри. По примера на Бургас, у нас също ще се заплаща на стажантите и на менторите. За размерите на столицата обаче бюджетът е доста ограничен, което, редом с недостатъчната кампания за набиране на желаещи, поставя под риск ефективността на програмата.
Проблемът в морския град е решен за една година. В София всичко е по-мудно, по-трудно и преминава през значително партийно противопоставяне. Но се надявам по тази тема поне да има добросъвестен разговор в края на лятото, за да се осигури достатъчен кадрови капацитет и практиката на дежурните групи да бъде преустановена. Към момента медицински сестри няма, което възпрепятства функционирането и на нови, и на стари детски градини и ясли.
С г-н Борисов – директор дирекция “Здравеопазване, превенция и социални дейности” обсъдихме проблеми в местна неправителствена организация, която се грижи за бездомни и лица със зависимости. Сигнали за тези проблеми получавам през последните два месеца. Оказа се, че всичко това е известно, но община Бургас търси решение, като вече тази дейност вероятно ще бъде извършвана от местната власт. Особено впечатляващо за мен беше това, че и кметът, и директор дирекция познаваха социалните работници от НПО-то, което показва много сериозна ангажираност на общината със социалните проблеми.
Впрочем, именно аутсорсингът на социални дейности към пропазарни НПО и частни фирми води до липса на ефективен контрол върху подпомагането на уязвими лица. Случаите на “домове за възрастни хора”, в които не се спазват никакви стандарти, няма и нормално човешко, ако не професионално, отношение към нуждаещите се от грижа хора, са достатъчно показателни за порочността на политиката, която отхвърля отговорността от местната и националната власт и оставя съдбата на най-нуждаещите се в ръцете на лица, водени единствено от максимизиране на печалбите.
София вероятно е един от градовете с най-много аутсорснати социални “услуги”. Няма толкова служители в общината, които да могат да наблюдават наистина ефективно случващото се в тези центрове и никога няма да има.
По отношение на заплащането на транспортните работници от “Бургасбус” – общинският транспортен оператор, кметът Николов обърна внимание, че възнагражденията са увеличени още от началото на годината с 9,5%.
Разбира се, това е недостатъчно. Но е показателно за наличието на нормален социален диалог, поради което не се стига до блокажи на гаражи например. В София също това противопоставяне можеше да бъде избегнато, ако кметът Терзиев водеше добросъвестни преговори с представителите на работещите.
А аз лично смятам, че всички общини, в които има обществен транспорт, трябва възможно най-скоро да се обединят и да поискат държавният бюджет да бъде достатъчно отговорен към градския транспорт в страната, като поеме 50% от издръжката му.
Безобразно е това ежегодно пазарене. Недопустимо е да се налага да се отпускат аварийно допълнителни средства през Постановление на Министерски съвет и те да не бъдат заложени в бюджета на държавата за следващата година, което би дало устойчивост на дружествата от градския транспорт във всички градове. Да, така едни партии си правят ПР, когато решат и не виждат проблемите, когато не им е изгодно. Но това е път за никъде.
София определено може да прилага опита на Бургас в различни сфери. И да расте, вместо да буксува”.