Ваня Григорова за проблемите, водещи до високите цени на храните

По повод бойкота на веригите и натрупаните проблеми в българското селско стопанство, Българската аграрна камара проведе кръгла маса, на която бяха дискутирани нелоялните търговски практики. На форума присъстваха представители на различни сектори – говедовъдство, оранжерийно производство, млекопреработватели, производители на плодове и зеленчуци и др. Част от проблемите:
–> няма “инфраструктура за коопериране” – от около 60 000 земеделски производители едва 600 са в кооперации;
–> изкупвачите притежават значителна пазарна мощ – има случаи, в които производители на мляко не получават плащанията си по една година, но нямат полезен ход, тъй като в района работи само един изкупвач;
–> промоциите в големите вериги ВИНАГИ са за сметка на производителите, не на търговците;
–> масово продавачите на общинските пазари са търговци, не производители. С 1-2 декара обработваема площ взимат “зелено картонче” за производител и продават тонове продукция. Там също продават с огромни надценки, а не са задължени да имат касови апарати, за да може да се проследи количеството.
Един от председателите на асоциации сподели как според него е протекло развитието на алчността на веригите, което върви успоредно със смазването на малките магазинчета и българските производители:
– агресивното им поведение е започнало през 2010-2011 г., като тогава надценката е била около 15%;
– през 2012-2013 г. надценките са скочили на 30-45%;
– през 2020 г. по време на пандемията “скъсаха ластика, защото каквито и цени да слагаха на регала, хората пазаруваха”;
– оттогава цена на сирене при производител е 10-11 лв., а се продава на 20-22 лв.; цена на кашкавал при производител е 15-16 лв., а се продава на 30 лв. Не са редки случаите на надценки от порядъка на 80-100%.
По оценки на производителите, около 63% от всички приходи от продажба на храни в България минават през 6-8 търговски вериги, които са собственост на 5 големи корпорации. Приходите на тези корпорации са сравними с бюджета на Република България. Учудващо ли е в такъв случай, че когато ръководството на Ел Би Булгарикум в края на 2022 – началото на 2023 г. повдигна въпроса за некоректните практики в големите търговски вериги, просто мигом беше освободено?