Всеки пети нов кораб в света е произведен в Китай

През 2024 г. делът на Китай в световния пазар на завършени кораби е достигнал 55,7%, което означава, че повече от половината плавателни съдове, доставени през годината по света, са произведени в страната. Делът на новите поръчки е 74,1%, което показва, че над 70% от бъдещите кораби ще бъдат построени в Китай. Делът на текущите поръчки е 63,1%, което е най-добрият резултат в историята на китайското корабостроене.
През 2024 г. китайската корабостроителна индустрия не само продължи да води по брой поръчки, но и подобри скоростта и качеството на производство. Бяха доставени множество кораби с висока добавена стойност.
Според последните данни през 2024 г. обемът на завършените кораби в Китай нараства с 13,8% годишно, новите поръчки се увеличават с 58,8%, а към края на декември текущите поръчки показват ръст от 49,7%.
Ли Янцин, генерален секретар на Китайската асоциация на корабостроителната индустрия, казва, че наличните поръчки са достатъчни за почти 4 години работа, което показва, че отрасълът е направил ключова крачка към стабилно бъдеще. Прогнозите на асоциацията сочат, че годишният ръст на морските търговски обеми ще генерира нужда от нови кораби в диапазона от 25 до 50 милиона тона дедуейт, като тенденцията остава възходяща.
Остров Чансин в Шанхай е един от най-важните корабостроителни центрове в Китай. През изминалата година трите големи корабостроителници там – Waigaoqiao, Jiangnan и Hudong-Zhonghua, доставяха по един кораб на всеки 5 дни. Сред тях беше първият в света голям газовоз от пето поколение, който представлява най-високите технологии в тази сфера. Друг впечатляващ проект е универсалният плаващ танкер за производство, съхранение и разтоварване на нефт с капацитет 2,3 млн. барела, чиято доставка направи Waigaoqiao първата китайска корабостроителница, премила прага на 100 млн. тона товарно тегло. Също така беше пуснат и най-големият в света автомобилен транспортьор с LNG задвижване, който може да превозва 7800 коли и се отличава с ниски емисии, икономичност и висока рентабилност.
През 2024 г. трите шанхайски корабостроителници доставиха общо 69 кораба и получиха 128 нови поръчки, с ръст от съответно 19% и 70%. Над 98% от тях са кораби със средна и висока технологичност, което доведе до повишение на ефективността и печалбите.
Китайското корабостроене води в глобален план не само по обем, но и по качество. Преминавайки от имитиране на чужди технологии към самостоятелни иновации, отрасълът постигна значителен напредък на международната сцена.
През 2024 г. Китай направи пробив и във високотехнологичните кораби. Първият в страната океански научноизследователски кораб „Мънсян“ влезе в експлоатация, с максимална дълбочина на сондиране до 11 000 метра, което маркира голям напредък в технологиите за изследване на дълбоките води. Вторият голям вътрешен круизен кораб е в процес на строителство, като срокът му на изпълнение ще бъде съкратен с над 8 месеца благодарение на опита от първия такъв проект. Първият в Китай многофункционален кораб за изследване на дълбоките морета и подводна археология „Тансо-3“ също бе пуснат в експлоатация. Той може да преминава през полярен лед, да изследва отдалечени морета и е изцяло оборудван с китайски технологии, преодолявайки чуждите монополи.
Последните данни показват, че през 2024 г. делът на Китай в световния пазар на „зелени“ кораби достигна 78,5%, като страната вече покрива всички основни типове съдове.