За учените глупаци и безродници
Годините на либералната и антикомунистическа демокрация възпроизведоха в неизмеримо количество един по-рано рядко срещащ се социален тип: учения глупак и безродник. Това възпроизводство е всъщност най-отчетливото историческо дело, с което тя навярно ще се запомни и ще бъде описана в бъдеще. Първите екземпляри от този социален тип бързо се размножиха и препълниха университетите, научните институти, държавните органи и учреждения, радиото и телевизията. И днес са под път и над път и са реалните господари не властта, общественото мнение, образованието и културата.
През демокрацията какви ли не дегенерати се наплодиха, но учените глупаци и безродници са най-активни, най-агресивни и най-влиятелни. Няма мира от тях. На един възразиш, друг оспориш, трети наругаеш, а тe сякаш се плодят още повече и стават по-многобройни, силни и не спират да говорят – особено когато трябва да защитават себеподобните си и да оправдават системата, на която служат. И парите, които получават за това.
Тези люде знаят всичко, всичко разбират и всичко могат да обяснят. За тях няма тайни и непрочетени книги – особено такива, от които могат да извадят аргументи в подкрепа и защита на глупостта и безродието. Удивително е колко неуморно и продължително го правят – дори и тогава, когато защитата на един или друг факт и случай не се нуждае от чак такова старание. Но се стараят за всеки случай и особено за да ги запомнят, когато ще е нужна друга подобна изява, хората да знаят, че няма да им се размине.
В началото на ноември избухна гневът на патриотично настроените българи срещу специално подготвяната и при особени грижи постановка на пиесата Бърнард Шоу „Оръжията и човека“ със сюжет от Сръбско-българската война. От чужбина специално бе поканен Джон Малкович, определян като известен холивудски актьор, да я режисира и покаже с български актьори и на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ за назидание и поучение. Това бе истински заговор срещу българското, облечен обаче в одеждите на добрите намерения и желанието българите да се посмеят над своите недостатъци. Кой би се усъмнил, че нещо лошо и задни мисли са влагани в тази постановка – нали и изборът на датата 7 ноември за първо представление е случаен и изобщо не е правена връзка с историческия й смисъл с войната. Толкова добри и светли намерения, а „патриотите“ и особено „руските агенти“ започнаха да фантазират и обругават чистите помисли на Малкович, ръководството на Народния театър и цялото либерално войнство в България.
Но понеже никой не повярва на тези легенди, които и не можаха да бъдат представени логично и убедително, се наложи най-умните от учените глупаци и безродници да потърсят защита от друг характер. Защото е видно, че са се опозорили и дори загазили в очите на сънародниците си – дори и на властта. И май сериозно им дърпат ушите и не им плащат достатъчно…
И нали много са чели, те откриват, че и в други български и чужди творби са отделени доста страници, в които българското се иронизира, а българите биват показвани прости, неуки и глупави, нагли, пияници – изобщо лоши хора. Ама днешните патриоти не протестират, не се гневят и позорно мълчат, а, видите ли, щом Малкович постави тази ведра и занимателна комедия, веднага скачат и заплашват. Сякаш в „Бай Ганьо“ са по-малко изобличенията на българската простотия.
Докато нескопосно и нелепо обясняваха и оправдаваха постановката на Народния театър, тези „тъмни балкански субекти“ бяха смешни и жалки, но ако не друго, поне предизвикваха съжаление. Те се мъчеха да убедят българите, че бялото е черно, а черното – бяло. Глупаво, но пък усилията им бяха големи и надеждите искрени.
Аргументите на по-умните измежду учените глупаци безсрамно наклеветиха такъв голям писател като Алеко Константинов, приписвайки му грехове към българите, които той много обичаше. Да им обясняваме ли на тези, че бай Ганьо не е олицетворение на националното, защото е социален образ, представител на определено съсловие, което тепърва се формира и в напора си да забогатее, не се спира пред нищо. Какво общо тук има българското и българският народ, че някакъв забогатяващ либерален простак се къпе шумно в европейската баня, или че прави по свой начин избори, за да осигури победата на тези, които ще управляват от тогава насетне, та дори до наши дни.
Намесват и комедията на Добри Войников „Криворазбраната цивилизация“, но съм сигурен, че изобщо не са я чели, а я познават от телевизионните и театралните адаптации, в които иронията е много повече от размишленията и поуките, заложени от автора.
Училите чужди филологии посочиха дори и Волтер и романа му „Кандид“ като посегателства срещу нашата нация. Но патриотите мълчат и дума не обелват. Ето това либералите защитници на европейските ценности не могат да разберат.
Сега тези многознайковци обикалят телевизиите, говорят по радиата, пишат по сайтовете, за да съобщават какво е отношението на европейските писатели към българите. Сякаш ние не знаем какво е отношението на техните държави и управници, довели ни до положението, в което се намираме днес. Да не припомняме позорния Ньойския договор, който ни обрече на унижения, мизерия, страдания. И ни доведе до там, да идват в Народния театър разни малковичци, за да ни внушават, че преди да искаме да побеждаваме във войните, трябва да се научим да се къпем. Защото такива са европейските стандарти! И всичко, което не са ни давали, макар да ни се е полагало, защото сме имали нужда от него, е заради нежеланието да влезем в банята.
Това всъщност се мъчат да повтарят нашите учени глупаци и безродници. За да ги чуят господарите им колко са верни, предани и неуморни в техния всеотдаен слугинаж! Тяхната задача е да ни убедят, че нашата родина, отечеството ни не е за уважение, че ние напразно го обичаме и браним, а то е толкова грубо и невъзпитано, некултурно и изостанало. А виж, другите, държави, особено западноевропейските колко са демократични, културни, подредени, хората там се къпят постоянно и не карат поданиците си да се срамуват от тях.
Това е най-низката и най-срамната степен на предателство и майцеругателство. Тези учени глупаци си мислят, че са повече от България и че имат право да я клеветят наравно с чужденците, на които плащат, за да служат на злото.
Но Бог всичко вижда!